Gå til innhold

Digitalkamera til maks 5000 kr

Anbefalte innlegg

Takker kjempe mye for hjelpen :) Har bestemt meg for å gå for speilrefleks kamera.

Men det er fortsatt noe jeg lurer på.

- Har det nye kit objektivet til Nikon D40 raskere Autofokus enn forje modell?

- Har Tamron AF 70-300 Di M. Nikon rask Autofokus, og bildestabilisator?

- Er det vært å kjøpe Nikon D40x fremfor D40?

- Passer D40 objektiver(med autofokus) til andre Nikon kamera med innebygget autofokusmotor?

Vet ikke hva du mener med et "nye" kitobjektivet til D40. Men alle er tålelig raske.

Du vil ikke få autofokus med Tamron 70-300Di med D40, og det har heller ikke bildestabilisator.

D40x har fire megapiksler mer (stort sett ikke nødvendig), men har også noe bedre støyhåndtering og en raskere bildebehandling. Klarer 3 bps i seriemodus, mot D40 sine 2,5 bps, og har ISO fra 100, mens D40 starter på 200.

Alle objektiver som passer til D40, passer til de andre Nikonmodellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker kjempe mye for hjelpen :) Har bestemt meg for å gå for speilrefleks kamera.

Men det er fortsatt noe jeg lurer på.

- Har det nye kit objektivet til Nikon D40 raskere Autofokus enn forje modell?

- Har Tamron AF 70-300 Di M. Nikon rask Autofokus, og bildestabilisator?

- Er det vært å kjøpe Nikon D40x fremfor D40?

- Passer D40 objektiver(med autofokus) til andre Nikon kamera med innebygget autofokusmotor?

Vet ikke hva du mener med et "nye" kitobjektivet til D40. Men alle er tålelig raske.

Takker igjen for svar :)

Jeg mener dette

Lenke til kommentar
Jeg mener dette
Det leveres ikke som kit-objektiv til D40, du må kjøpe det løst.

Å. Så feil på speksene. Nikon objektivene har ganske syke navn :p

D40x har fire megapiksler mer (stort sett ikke nødvendig), men har også noe bedre støyhåndtering og en raskere bildebehandling.
Men D40 har jo lavere oppløsning, vil ikke den derfor ha mindre støy i utgangspunktet? Eller tar jeg feil? Endret av SRD
Lenke til kommentar
D40x har så vidt meg bekjent ikke samme sensor som D40. Derfor vil en ny sensor med større pixeltetthet likevel kunne gi bedre ytelse på høy ISO.

:)

Riktig som Simon Aldra sier. D40 sin sensor er arvet fra den aldrende D70, mens D40x har samme sensor som nyere D80 (om jeg ikke husker feil). Den er nyere, mer moderne, og yter bedre på høy ISO tross flere megapiksler. Støyhåndteringen er også forbedret på D40x.

Lenke til kommentar
D40x har så vidt meg bekjent ikke samme sensor som D40. Derfor vil en ny sensor med større pixeltetthet likevel kunne gi bedre ytelse på høy ISO.

Riktig som Simon Aldra sier. D40 sin sensor er arvet fra den aldrende D70, mens D40x har samme sensor som nyere D80 (om jeg ikke husker feil). Den er nyere, mer moderne, og yter bedre på høy ISO tross flere megapiksler. Støyhåndteringen er også forbedret på D40x.

Takker for svar og flytting av tråden :)

- Jeg kommer til å gå for D40 eller D40x. Hva anbefaler dere?

- Har en gammel Nikon Blits hjemme (fra 80/90-tallet) Vil den fungere med D40/D40x?

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Takker for svar og flytting av tråden :)

- Har en gammel Nikon Blits hjemme (fra 80/90-tallet) Vil den fungere med D40/D40x?

Hvorfor ikke K100D, som nevnt tidligere i tråden? En tusenlapp spart, pluss bildestabilisator og autofokus i kamerahuset.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut til at du har bestemt deg på bakgrunn av en forumdiskusjon. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå i butikken og prøve varene.

Det er tvilsomt om blitsen vil fungere. Dersom du ikke har planer om å kjøpe D40/D40x sammen med et kitobjektiv og evt et teleobjektiv er den et utmerket valg, men dersom du regner med å kjøpe lyssterk normaloptikk og evt makro finnes det bedre alternativer.

Du finner sikkert noe info i denne tråden også:

Kamerapakke til under 5000

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror jeg går for Nikon D40/D40x er:

+ Veldig lett for nybegynnere (har jeg hørt) - Tenkte å prøve D40 i dag hvis jeg får tid

+ SDHC

+ God bildekvalitet, med lite støy

- Mangel på bildestabilsator

Er det ikke veldig få som har K100D på lager.

Når det gjelder Olympus E-410 så vet jeg ikke. Hvordan er det med objektiver og tilbør til dette? Har også hørt at det er liten sensor, som ikke gir optimal bildekvalitet. Jeg trenger ikke LiveView.

Sony A100: Har hørt at det har en del bildestøy, stemmer dette?

Lenke til kommentar

+ Veldig lett for nybegynnere (har jeg hørt) - Tenkte å prøve D40 i dag hvis jeg får tid

K100D er heller ikke vanskelig. D40(x) har riktignok en meget intuitiv løsning med skjermen bak, men det er for meg ikke godt nok argument alene.

+ SDHC
K100D Super har støtte for dette.

Det har K100D Super også ;o)

K100D Super har bildestabilisator...

Scandinavian Photo har i hvert fall K100D Super på lager.

http://www.scandinavianphoto.no/product/li...spx?sid=6195626

Lenke til kommentar
Når det gjelder Olympus E-410 så vet jeg ikke. Hvordan er det med objektiver og tilbør til dette? Har også hørt at det er liten sensor, som ikke gir optimal bildekvalitet. Jeg trenger ikke LiveView.

E-410 er veldig bra opp til ISO 400. ISO 800 er også veldig brukbart. Mens ISO 1600 bruker du når du må.

Når det gjelder tilbehør, så er Olympus Zuiko kjent som skarpe, gode objektiver i alle klasser. Sigma har også endel objektiver for four-thirds (som er standarden Olympus E-system bruker). Du får også eksterne blitzer og fjernkontroll og alt det der.

Det eneste som mangler er vel et tilt-shift-objektiv!

Lenke til kommentar

+ SDHC

Er det ikke veldig få som har K100D på lager.

Ingen kameraer i denne prisklassen er perfekte, det gjelder bare å finne det som passer best til dine behov. I kjøpegaiden finner du de vanligeste fordelene og ulempene kameraene har.

Lenke til kommentar
Det er tvilsomt om blitsen vil fungere.

Jeg bruker min fars gamle Vivitar 285 fra 1977 på mitt Olympus E-400, det fungerer helt ypperlig. :) Dog kun manuelt.

E-410 har noen allerede sagt noe om, men A100 vil med innebygd bildestabilisator gi brukbare bilder på lav ISO, så lenge motivet ikke beveger seg mye.

Har selv brukt A100 i en kirke under en konsert, jeg håndholdte lukketider på 1/10s, støttet jeg meg mot noe gikk 1/5s. :) Bildene var på trykk de.

Det eneste som mangler er vel et tilt-shift-objektiv!

Du får lensbaby til 4/3. Ikke det samme, men kan gi litt like effekter i forhold til fokus. :p Ellers sier jeg meg helt enig i det du sier om Olympus-optikken. :)

Lenke til kommentar

Har vært å prøvd Nikon D40 i dag og likte det veldig godt. Tror jeg kommer til å gå for det eller D40x. Men klarer ikke å bestemme meg for hvilke av disse :p

Jeg må igjen takke alle sammen. Dere har vært til kjempe stor hjelp :) Tusen takk!

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Har søkt litt på Nikon D40 og D40x og sett at de kommer i pakker med forskjellige objektiver, blant annet Nikon D40x med 18 - 135mm til 6495 kr. Link

Eller Nikon D40 med 18 - 135mm til 4999 kr

Er dette gode tilbud (i forhold til original objektivet)?

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...