Gå til innhold

Digitalkamera til maks 5000 kr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal gå til innkjøp av et digitalkamera snart, som skal erstatte ett Minolta S1 (APS Speilreflekskamera). Jeg har enda ikke bestemt meg om jeg skal gå for et godt kompaktkamera, eller et speilreflekskamera. Tror det blir kompakt, men bare kom med for å mot argumenter :)

Det som er viktig er:

- God bildekvalitet (Jeg har verdens fineste kjæreste så det er viktig ;) )

- Raskt (Fokus, og oppstart)

- Hvis det er kompakt vil jeg ha god videokvalitet.

Mindre viktig:

- Ikke bruke så veldig mye batteri/lang batterilevetid

- God skjerm

- Ikke koste alt for mye. Maks 5000 kr

Kameraet skal brukes til mye. Det blir en del foto av personer, og det kommer til å bli mye brukt på ferier til å ta bilder av natur og lignende. Jeg er bilinteressert, så det blir sikkert en del bilder/film av biler, både stillestående og i fart.

Jeg har tenkt litt på Sony DSC H9: Link

00131_sony_cybershot_h9_front.jpg

Og Fujifilm FinePix S9600: Link

S9600_front_side-564x376.jpg

Er dette gode kandidater?

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony har jeg ingen erfaring med, men Fujifilmen er et særdeles godt ultrazoomkamera. Hvis du leter litt på digi.no under tester, finner du en omfattende test av dens forgjenger, S9500, som er meget likt dette. Det fikk i sin tid utmerkelsen DIWA gullmedalje. Det er et av svært få kamera som har mekaniske ringer for zoom og fokus, hvilket er utrolig brukervennlig. Fujifilm er også best i klassen når det gjelder bildestøy når ISO økes. Jeg har såvidt klådd litt på den forrige, altså S9500, og den hadde en utrolig kjapp autofokus, også på bevegelige motiv. Den har egen sko for ekstern blits, som også er en god egenskap.

Det spørs ellers litt hviket brennviddeområde du prioriterer. Dette har 10.7x optisk zoom, som rekker fra en god vidvinkel på 28mm, til en moderat tele på 300 mm. Det holder for de fleste, men er du av de som liker å komme tett innpå ting i naturen, som dyr og fugler, er det flere som har lengre tele. Kan da også anbefale Panasonic FZ50, som likner en del på S9600, men med litt andre løsninger. Det har dårligere vidvinkel med sine 35mm, men til gjengjeld en lang tele på 420mm. Fujifilm har skjerm som kun kan vippes opp/ned, mens Panasonic kan vris rundt i alle retninger.

Så det kommer som du skjønner litt an på hva som prioriteres av de ulike egenskapene.

Sony får som dagt andre omtale.

Jeg er dog litt spent på hvor du finner S9600 på lager for tiden. Vet om flere som har lett etter denne, men har måttet ta til takke med lillebror S6500. Ikke det at det heller er dårlig, men det er flerer snadderløsninger på S9600.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke argumentere for mye for speilrefleks, men ettersom du ser på "kompakt"kamera i DSLR-størrelse som s9600 (du kan da også titte på Panazonic FZ50, FZ18 og Canon S5 IS), kan de minste og billigste speilreflekskameraene skaffes innenfor ditt budsjett. Det gjelder Nikon D40, Olympus E-410 (eller den eldre versjonen E400) og Canon EOS 350D (heller ikke nyeste versjon). Det du da taper ifht til superzoom er tele (det kan eventuelt kjøpes senere, men totalsummen vil gå over 5000) samt muligheten til film.

Superzoom vil antakeligvis passe et mer allsidig bruk bedre, pluss at det er noe billigere (og marginalt mindre, men sammenlign størrelsen på Oly E-410 og S9600).

Lenke til kommentar

Joda, kan bekrefte det. Har selv både FZ30 (fysisk likt FZ50) og E-400 speilrefleks, og E-400 er faktisk en del mindre., samt lettere. Jeg har altså et bein i hver leir, men må faktisk melde at ultrazoomen er mitt mest brukte. E-400 brukes for det meste stasjonært, ofte med makroobjektivet for småting i hagen, spesielt i litt dårlig lys, der ISO kan kjøres opp en del. Men som turkamera gidder jeg ikke dra med to-tre objektiver, når jeg har FZ30 med en utrolig fleksibel zoom.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene. manskow jeg er enig i at mekaniske ringer er veldig greit å ha, men ser jo ikke ut til at noen har S9600 inne på lager. Noen som vet om det snart kommer en nye versjon av denne?

Har også sett på de kameraene du henviser til Cybbe :) Takk igjen!

Jeg lurer på en ting. Finnes det kompaktkamera med bedre bildekvalitet enn de med ultra-zoom? For jeg vil heller ha ett kamera med 6x zoom og veldig god bildekvalitet, enn et med 18x zoom og middels kvalitet.

Vil jeg kunne få mye bedre bildekvalitet ved å gå for ett Nikon D40, Olympus E-410 eller Canon EOS 350D?

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Ingen som vet? :(

Hva er synes dere er best?

På ren bildekvalitet er det ingen tvil om at speilrefleks vil gi de beste bildene, i hvert fall med litt etterbehandling. Lefdal har i disse dager en Pentax K100D med 18-55-objektivet til 2995, det er en svært god pris. Legg på Pentax 50-200 f/4-5.6 og du har en meget kompakt og god pakke som banker alle digitale kompaktkameraer på bildekvalitet (i hvert fall om vi ser bort fra modeller som ennå ikke er på markedet), og du er fremdeles under 5000. Da vil du ha omlag 11x zoom, dersom det er viktig for deg, riktignok fordelt på to objektiver, men det er ingen ulempe :o)

Men løp og kjøp - de kameraene kommer ikke til å vare lenge...

Lenke til kommentar
jeg er enig i at mekaniske ringer er veldig greit å ha, men ser jo ikke ut til at noen har S9600 inne på lager.

Nei, tror det er lite å finne nå. Men lillebror S6500fd er heller ikke noe dårlig valg. Koster også kun ca. 2.5K for tiden, det er særdeles mye kamera for pengene. Det har "kun" 6 megapiksel, men det vinner du på bildestøymessig. En kollega har nettopp kjøpt det, og det leverer svært imponerende bilder ived høy ISO. Både 400 og 800 er høyst brukbare, og da konkurrerer vi plutselig med et og annet rimelig speilrefleks, fortsatt med en svært anvendelig linse/objektiv på 28-300mm.

I forhold til S9600 mangler det ekstern blitssko, har ikke vridbar LCD, men de mekaniske ringene er på plass. S6500fd har også ansiktsgjenkjenning (fd = Face Detection), en anvendelig egenskap for personfotografering

Er heller ikke udelt enig i at speilrefleks automatisk gir bedre bildekvalitet. Det er svært så avhengig av objektivkvaliteten. Sammenlikner jeg mitt FZ30 ultrazoom og E-400 med kitobjektivene 14-42 og 40-150 får jeg vel så gode bilder fra førstnevnte. Husk at de store ultrazoomene har både fysisk stor og også lyssterk optikk. Ser du på noen av testbildene på min kameraside under Testbilder for E-400 og FZ30 tror jeg neppe du umiddelbart kan plukke ut hvilke som er fra hva slags kamera om du fikk dem usortert.

Så jeg vil fortsatt hevde at med maksgrense på 5K får du mye godt utstyr i ultrazoomklassen. Selv med et Panasonic FZ50 til rundt 4.5K har du også penger igjen til litt minnekort (eller altså 2 stk. S6500fd...).

Vil ellers anbefale et UV-filter e.l. å montere på objektivet som beskyttelse. Ikke bare-bare å bytte objektiv på et kamera med fast optikk...

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Er heller ikke udelt enig i at speilrefleks automatisk gir bedre bildekvalitet.
Nei, ikke automatisk bedre, men gitt at fotografen vet hva han gjør, vil et DSLR selv med kitoptikk aldri prestere dårligere enn et ultrazoom-kamera, gitt at vi opererer i samme "område". I godt lys, ISO100 og i normal-området på noenlunde stillestående motiver vil du neppe kunne skille dem med mindre du bedriver pixelpeeping, men straks lysforholdene blir mindre gode, og/eller motivet begynner å flyttet litt mer på seg, vil DSLR raskt få overtaket. Det er strengt tatt bare på fleksibilitet og vekt at ultrazoomer alltid er bedre, da de har alt-i-ett, inkl. bra macro-egenskaper, på svært liten plass (zoomomfanget tatt i betraktning). På macro er også ultrazoomer bedre "rett fra esken", da de færreste DSLR leveres med macro-objektiver (du må kjøpe dem ved siden av).

Merk også at mange DSLR-kameraer krever litt etterbehandling for å få optimale resultater, og dét tok jeg forbehold om. Mange vil nok bli litt skuffet over det nyanskaffede kameraet sitt med standardinnstillinger, men tar man seg litt tid til å lære å behandle bildene, evt. stille inn kameraet sitt, vil man få mye mer ut av bildene.

For all del - ultrazoomene er utmerkede kameraer, og kunne selv vurdert en S6500fd eller FZ-50 til feriekamera når speilrefleks med objektivpark er for tungvint. Er budsjettet trangt, er det for mange det beste valget også, men kan man strekke seg til 5000 kr, begynner DSLR å bli en meget farlig konkurrent, ikke minst fordi bildekvaliteten er jevnt over like god eller bedre, "aldri" dårligere.

Lenke til kommentar

Har også sett litt på speilreflekskamera. Tenker på disse to:

Nikon D40

Jeg har noen gamle Nikon objektiver hjemme, og en Nikon Blitz. Vil disse passe på dette kameraet? Noen som vet om AF fortsatt er like tregt (som i testen til Akam)?

i_220727-564x376.jpg

Og Olympus E-410

i_276385-564x376.jpg

Vil disse gi mye bedre bildekvalitet? Og under hvilke forhold vil forskjellene være størst?

Lenke til kommentar

Når man snakker om treg AF på en 40D, så er det subjektivt - det er fortsatt mye raskere enn en kompakt.

Du kan kjøpe en D40 med andre objektiver enn standard-zoomen og få bedre AF på den måten. Japan Photo har solgt den med 18-70mm eller 18-135mm til ca 5.000,-

Begge forslagene dine vil gi deg muligheter for bedre bilder en kompaktkameraer; men det er ikke i alle situasjonene du vil se det før utskriftene blir store.

Tom

Lenke til kommentar
Skal du ha den på D40, vil du ikke få autofokus. Tror ikke Tamron har noen med autofokus i objektivet enda (bortsett fra til Canon).
Jo, 18-250 leveres også med innebygget motor til Nikon D40, som første Tamron-objektiv...

Ok... my bad :) Stemmer, for vi fikk jo faktisk inn noen der jeg jobber for litt siden.

Lenke til kommentar

Takker kjempe mye for hjelpen :) Har bestemt meg for å gå for speilrefleks kamera.

Men det er fortsatt noe jeg lurer på.

- Har det nye kit objektivet til Nikon D40 raskere Autofokus enn forje modell?

- Har Tamron AF 70-300 Di M. Nikon rask Autofokus, og bildestabilisator?

- Er det vært å kjøpe Nikon D40x fremfor D40?

- Passer D40 objektiver(med autofokus) til andre Nikon kamera med innebygget autofokusmotor?

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...