Gå til innhold

Avgifter og forbud, det perfekte styremiddelet

Anbefalte innlegg

Er i alle fall det politikkerne tror, setter de nok høye avgifter på ting og klasker forbud i bordet er alle problemer automatisk borte. Ja man ser jo hvordan det gikk når metanol skandalen herjet og hva var grunnen til det?

Og hvordan har det gått med våre høyere avgifter på tobakk? Vel for de som har mulighet til det kjører de heller en tur til naboen og smugler det inn i landet.

Og det siste er altså forbud mot såkalte klasse 2 og 3 eksplosiver, dvs nyttårsrakketer med styrepinne ++. Hva tror dere blir resultatet av dette? For å si det slik, hjemmesnekrede og mer farlige bomber i utkantstrøket blir resultatet. Bor selv på bygda og ikke F at jeg drar 26 km inn til byen for å se på fyrverkeri, da drar jeg heller over grensen og handler meg litt der.

Men hva er det staten forsøker å gjøre med alt dette? Om de tror de redder et par øyne og noen lunger tar de grundig feil, folk som vil ha nyttårseksplosiver av stort kaliber men som ikke får tak i det lovlig kjøper, eller lager, dette selv. Tallene på skadete av fyrverkerig blir selvfølgelig å gå ned men de er jo ureelle som bare fy, de som skader seg selv med ulovelig fyrverkeri sier jo ikke akkurat dette når de blir spurt hvordan de skadet seg, da koker de heller opp en løgn, selv om det kanskje er ganske åpentlyst hva som er grunnen til skaden.

Jeg synes ikke rakett forbudet er den smarteste veien å gå. Folk blir skadet av det uansett, faren er dog at man heller tar livet av folk fremfor å skade det. Prof lagede raketter er farlig nok når du skyter dem opp i beruset tilstand, tenk dere nå hjemmesnekret som blir fyrt av, jeg mistenker at det blir en del værre ulykker til neste nyttårsaften hvor t.o.m liv kan gå tapt. Hvorfor kunne de ikke beholdt det slik det var, så hadde de i det minste litt kontroll over skadene.

Og så har man da denne evinnelig snakken om miljøet og derfor må man økte avgifter på bil og bensin. Ja hjelper det? Norge er et vidstrakt land og i alle fall her i nord-land, Troms og Finnmark bor mange av oss på landet og er avhengig av bil. Jeg bor som sagt på bondelandet og er avhengig av bilen min når jeg skal på jobb. Kollektivt har vi ikke her, må faktisk nærmest slå opp i ordboken for å finne betydningen av det ordet. Her eksisterer ikke noe slikt, og spesielt ikke om sommeren når skolen har ferie, da er det toppen 1 buss om dagen og den går bare til byen men der går ingen som skal hjem. Så uansett om bensinen så koster 20 kr, jeg får bare dårligere råd av det men jeg kan ikke kutte ut bilen, ikke så lenge polikkerne har hodet sitt i den store Oslogryten og ikke ser at resten av landet mangler totalt et kollektivt tilbud ute i bondestrøkene.

Etter å ha lest litt om en vis annen stat begynner Norge på mange måter å minne meg på NaziNorge under 2 verdenskrig i selvfølgelig en mye mildere tone. Staten forsøker hele tidne ved hjelp av midler de har tilgjengelig til å styre mitt daglige liv og hva jeg gjør. Jeg skal ikke røyke, drikke, kjøre bil, sende opp et par raketter på nyttårsaften, jeg skal ta buss, skal tenke på miljøet og jeg skal spise sunnere. Staten forsøker konstant å påvirke og endre oss slik at vi borgere fremstår som bilde på perfeksjonisme i verdensbildet.

Og før noen overhodet forsøker seg på "sytpeis" argumenteringen, kan du ikke godta eller diskutere saklig uten å kalle meg sytpeis er du hjertelig velkommen til å bruke rapporterings knappen og heller la en moderator ta seg av tråden.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det siste er altså forbud mot såkalte klasse 2 og 3 eksplosiver, dvs nyttårsrakketer med styrepinne ++. Hva tror dere blir resultatet av dette? For å si det slik, hjemmesnekrede og mer farlige bomber i utkantstrøket blir resultatet.

Dette gjør jo folk også når det er lovlig med fyrverkeri. Og de tre fylkene med mest skader ligger alle langt fra svenskegrensa.

Et forbud er jo ille siden idioter ikke lenger får sprengt bort øynene, men det er bra for dyra.

Tobakk er idioti av enda verre grad og går enda hardere ut over andre.

Endret av Superior
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke hva frihet og demokrati har å gjøre med retten til å ødelegge andres liv, forurense, forsøple, oppføre seg som en idiot osv. ;)

Individer kan være intelligente, men som gruppe er vi mennesker ikke særlig mye å være stolte av... vi er gjerne korttenkte og egoistiske, og derfor må en del mennesker beskyttes både mot seg selv, og for andres vedkommende.

Nytteverdien av farlige ting må oppveie risikoen. Det tror jeg de fleste objektive personer vil være enige i ikke er tilfelle med f.eks tobakk og fyrverkeri. Men siden vi ikke uten videre kan forby tobakk er det bedre å avgiftsbelegge det hardt.

Lenke til kommentar

Jeg synes tobakk burde blitt forbudt. Da hadde det blitt lettere for meg å slutte. Pluss at det er rimelig sykt at et produkt som har til hensikt å gjøre brukeren avhengig og som ofte resulterer i brukerens død er tillat solgt over disk...

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke hva frihet og demokrati har å gjøre med retten til å ødelegge andres liv, forurense, forsøple, oppføre seg som en idiot osv. ;)

Kan si meg enig. Men jeg kan heller ikke skjønne hva det har med å gjøre at staten har rett til å kontrollere våre liv, og bestemme hva vi har lov til å gjøre med oss selv.

Hvorfor tror man at forbud hjelper? Det hjelper så absolutt ikke.

Forbyr man alkohol i norge, hva skjer? Jo det dukker opp hjemmebrennings apparater over alt, og folk drikker farlig sprit.

Narkotikalovgivningen i norge er et godt eksempel på at forbud ikke fungerer. Så lenge folk vil ruse seg på en ting, eller bruke en ting, vil det alltid være et marked for det. Er det ulovlig, er markedet svart, og du kan fort bli lurt, og få en forurenset vare, og skade deg. Som ikke hadde vert tilfellet hvis det hadde vert lovlig og rent.

Og hvem er det som skal bestemme hvem det er som oppfører seg som en idiot?

Lenke til kommentar

Det handler om kontroll. Noen mennesker har et sterkt behov for å kontrollere og styre hvordan andre mennesker lever. Når man ikke lengre kan gjøre dette med våpen, pisk eller annet politisk ukorrekt, så går man via statsmaktapparatet og de mulighetene som ligger der.

Lenke til kommentar
Men siden vi ikke uten videre kan forby tobakk er det bedre å avgiftsbelegge det hardt.

Går fint an å totalforby bruk og salg av tobakk, bare se på Singapore (uten at jeg vil påstå at styresmaktene der nede fortjener noe ros). Men jeg tviler på at noe norsk parti vil gå inn for noe slikt da det vil være politisk selvmord. Og her er vi kanskje ved en kjerne. I et demokrati som Norge kan ikke politikere forby og skattelegge i hytt og pine. Til slutt blir velgerne lei og vil søke andre alternativer. Så avgifter og forbud kan brukes til en viss grad, men å gjøre som Singapore tror jeg vi skal se langt etter.

Lenke til kommentar
I et demokrati som Norge kan ikke politikere forby og skattelegge i hytt og pine. Til slutt blir velgerne lei og vil søke andre alternativer.

Pøh, Norge er det eneste landet i verden der man kan vinne et valg på å si at man skal øke skattenivået. ;)

Tør nesten ikke tenke på hvor mange hundre milliarder kroner som hvert år øses ut i obskure formål, både av det offentlige og private.

Lenke til kommentar
Men siden vi ikke uten videre kan forby tobakk er det bedre å avgiftsbelegge det hardt.

Går fint an å totalforby bruk og salg av tobakk, bare se på Singapore (uten at jeg vil påstå at styresmaktene der nede fortjener noe ros). Men jeg tviler på at noe norsk parti vil gå inn for noe slikt da det vil være politisk selvmord. Og her er vi kanskje ved en kjerne. I et demokrati som Norge kan ikke politikere forby og skattelegge i hytt og pine. Til slutt blir velgerne lei og vil søke andre alternativer. Så avgifter og forbud kan brukes til en viss grad, men å gjøre som Singapore tror jeg vi skal se langt etter.

Er tobakk totalforbudt i Singapore? Det synes jeg virker litt rart, siden jeg har stått på gata og tatt en røyk midt i byen Singapore, og det var offentlige askebeger hver tiende meter.

Lenke til kommentar
Er tobakk totalforbudt i Singapore? Det synes jeg virker litt rart, siden jeg har stått på gata og tatt en røyk midt i byen Singapore, og det var offentlige askebeger hver tiende meter.

På et eller annet merkelig vis har jeg forvekslet tobakk med tyggis. Sier vel sitt om Singapore...

Lenke til kommentar
I et demokrati som Norge kan ikke politikere forby og skattelegge i hytt og pine. Til slutt blir velgerne lei og vil søke andre alternativer.

Pøh, Norge er det eneste landet i verden der man kan vinne et valg på å si at man skal øke skattenivået. ;)

Så lenge velgerne mener det er greit er da ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Forbud og strenge regler fungerer da rimelig bra hva vanlige våpen gjelder her i Norge så hvorfor skulle ikke et forbud mot eksplosiver fungere like bra?

Gjør det egentlig det? Det fungerer mot vanlige borgere, men galingene får tak i våpen uansett. Slik vil det også være med fyrverkeri.

Lenke til kommentar

På et eller annet merkelig vis har jeg forvekslet tobakk med tyggis. Sier vel sitt om Singapore...

Tyggis er ikke forbudt, det er bare forbudt å kaste det på gata. Boten er rimelig skyhøy for det.

Singapore er rent, men ikke fritt. :p

Lenke til kommentar

Så lenge velgerne mener det er greit er da ikke det noe problem.

Det er et problem for alle de som ikke stemte på skatte-partiene. :)

Det er noe som heter demokrati, og så er det noe som heter flertallsdiktatur. Akkurat hvor grensen går kan man jo sikkert diskutere lenge..

Lenke til kommentar
Forbud og strenge regler fungerer da rimelig bra hva vanlige våpen gjelder her i Norge så hvorfor skulle ikke et forbud mot eksplosiver fungere like bra?

Gjør det egentlig det? Det fungerer mot vanlige borgere, men galingene får tak i våpen uansett. Slik vil det også være med fyrverkeri.

Ja alt er mulig selvfølgelig til tross for ethvert forbud. Men poenget er å gjøre det utilgjengelig for det store flertallet. Dermed går også antall skader ned.

Lenke til kommentar
Og det siste er altså forbud mot såkalte klasse 2 og 3 eksplosiver, dvs nyttårsrakketer med styrepinne ++. Hva tror dere blir resultatet av dette? For å si det slik, hjemmesnekrede og mer farlige bomber i utkantstrøket blir resultatet. Bor selv på bygda og ikke F at jeg drar 26 km inn til byen for å se på fyrverkeri, da drar jeg heller over grensen og handler meg litt der.

Problemet med raketter er at du kan skade andre. Du aner ikke hvor forbanna jeg hadde blitt hvis en eller annen idiot hadde fyrt av en rakett langs bakken, slik at jeg hadde blitt blind. Derfor passer det meg bra at raketter med styringspinne blir forbudt. Hvis mennesker hadde vist at de var såpass modne at de kunne te seg på nyttårsaften hadde det ikke vært noe problem.Batterier er fortsatt lov.

Argumentetet ditt med snus og tobakk er en annen sak. Her skader du deg selv. Det er røykerne som får kols eller lungekreft. Røykerne skader forsåvidt meg/samfunnet med de høye legeutgiftene vi får på idiotien til de som røyker/snuser.

Ellers er jeg enig i at staten i altfor stor grad bestemmer over oss. Er en motstander av overformynderiet og mange av tulle-avgiftene de kommer opp med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...