Gå til innhold

Oppløsninger i Widescreen 19"

boyzorro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For LCD skjermer er det bare den oppløsningen skjermen er spesifisert med som er fornuftig og brukbar. 19'' leveres i all hovedsak med 1440 x 900 (finnes noen med 1680 x 1050). Har skjermen 1440 x 900 som nativ oppløsning vil forsøk på alle andre oppløsninger enten ikke gi bilde eller bilde av langt dårligere kvalitet.

Dette gjelder uansett om man bruker VGA eller DVI.

WS oppløsninger for PC-skjermer er (16:10):

* 1280 x 800 (WXGA) - brukes omtrent bare på bærbare

* 1440 x 900 (WXGA+)

* 1680 x 1050 (WSXGA+)

* 1900 x 1200 (WUXGA)

* 2560 x 1600 (WQXGA)

Det finnes faktisk ennå større oppløsninger etter standarden. Alle HD oppløsningene er 16:9 (dvs avviker fra det som brukes på WS PC-skjermer).

Her er oversikt hos wikipedia på kaoset av oppløsninger.

Lenke til kommentar
Hei!

Åssen oppløsninger er anbefalte når man har widescreen skjerm, vet at 1440*900 er bra oppløsning til WS skjerm, men hvem andre oppløsninger er egnet? Hvem oppløsninger et typiske for WS skjermer?

Mvh. Ronny

Bare jeg som ikke skjønte bæra av dette? o.O

Lenke til kommentar

Riv ruskende galt at 1440 x 900 er maks på 19''. Det leveres paneler med 1680 x 1050 og 1900 x 1200 (den siste meget sjelden - og jeg har ikke sett noen skjerm med slike paneler noen sted). Faktisk leveres det 17'' (og muligens 15,4'') med 1900 x 1200.

Poenget er vel at trådstarter vet minimalt om oppløsninger på LCD skjermer i det hele, og derfor spør som han gjør. Da han sikkert har en billig 19'' med bare VGA lurer han sikkert seg passelig grønn på hvilken innstilling han skal bruke.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Man bør strengt tatt sette skjermen til å kjøre i den oppløsningen den er lagd for / maksimal oppløsning. 19" WS har som regel 1440x900, mens 19" ikke WS har gjerne 1280x1024.

Et skjermkort fra dette årtusenet med en oppdatert driver vil ha mulighet til å gi skjermen din passe oppløsning, så 2die4, du burde sette primæroppløsningen til skjermen. Noe annet vil gjerne bli uklart mtp tekst og bilder. Oppløsning i spill kan derimot settes til noe lavere, ofte avhenger det av om man har kraftig nok skjermkort til å spille i primæroppløsningen ellers må man gjerne sette ned oppløsningen. Konkurerende klanspillere i FPS spill kan også finne det best å spille i lave oppløsninger, uten at jeg skal gå enda mere off topic :p

Lenke til kommentar
Man bør strengt tatt sette skjermen til å kjøre i den oppløsningen den er lagd for / maksimal oppløsning. 19" WS har som regel 1440x900, mens 19" ikke WS har gjerne 1280x1024.

Et skjermkort fra dette årtusenet med en oppdatert driver vil ha mulighet til å gi skjermen din passe oppløsning, så 2die4, du burde sette primæroppløsningen til skjermen. Noe annet vil gjerne bli uklart mtp tekst og bilder. Oppløsning i spill kan derimot settes til noe lavere, ofte avhenger det av om man har kraftig nok skjermkort til å spille i primæroppløsningen ellers må man gjerne sette ned oppløsningen. Konkurerende klanspillere i FPS spill kan også finne det best å spille i lave oppløsninger, uten at jeg skal gå enda mere off topic :p

Ehh, nå er jeg ikke helt med her du.. Jeg vurderer å kjøpe en 19" skjerm med opløsning 1366x768 fra komplett.no, og lurer på om denne oppløsningen gjør skrift og lignende smått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...