Gå til innhold

Trenger litt raad med bygging av ny PC (allround/gamer)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger litt hjelp og anbefalinger ved bygging av ny PC. Har ligget stort sett i dvale siden sist gang jeg kjoepte PC, som var for 5 aar siden.

Jeg tok en kjapp seok paa internet, leste et par anbefalinger og fant foelgende komponenter:

Intel Core2 Duo E6550 2x2.33GHz TRAY 4MB

Jeg ville ha en Core2 Duo, men hvilken var jeg ikke sikker paa. Prisen paa denne var ganske ok. Naa spoers om den passer til DDR2 800 og hovedkortet. Trenger tilbakemelding om prosessoren passer til resten av komponentene

Gigabyte GA-P35-DS3R P35

Hadde en foelelse at dette hovedkortet ga bra ytelse for pengene. Har ikke tenkt aa overklokke saa mye, og SLI er ikke aktuelt. Er dette et greit kjoep?

4096MB GEIL DDR2-800 CL5 BlackDragon KIT (2x 2GB)

Delvis blindkjoep. DDR2-800 var jeg sikker paa. Har hoert bra om GEIL. Finnes det bedre kort til samme pris, boer jeg gaa opp i pris eller loenner det seg ikke?

ASUS (Retail) EN8800GT HDTP 512MB 2xDVI/TV

Etter aa ha sjekket et par benchmarks, saa fant jeg ut at 8800GT duger til mitt bruk. Synes ikke GTS elle GTX ga noe spesielt bedre ytelse i forhold til prisforskjellen. ASUS var egentlig tilfeldig. Her kommer jeg ikke til aa forandre noe, med mindre noen kommer med gode argumenter. Hvis det finnes en lydloesere variant takker jeg ja for tips

Chieftec MidiTower DX-01SLD-U silver USB/FW

Har en Chieftec fra foer og er fornoeyd med den. Vanekjoep. Hvis noen vet om bedre, mer lyddempende kabinett, saa kom med tips.

LG Electronics (Bulk) GSA-H62N/H66N SATA white

Blindkjoep. Trengte en DVD-brenner. Her trenger jeg en stabil og stoeysvak brenner

Thermalright Ultra 120 eXtreme Heatsink

Etter anbefalinger fra dette forumet :thumbup:

3.5" Hitachi 320GB HDP725032GLA360 7200U/m 16MB

Blindkjoep igjen. Samme som DVD-brenneren, trenger en stabil og stoeysvak harddisk

Som dere ser setter jeg pris paa lavt stoeynivaa. Er ogsaa usikker paa prosessor/minne/hovedkort kombinasjonen. Jeg kommer til aa gaa for DDR2 800. Passer E6550 sin 1333 FSB til hovedkortet og DDR2 800?

Har ikke bestemt meg for stroemforsyning. Her har ting forandret seg mye siden sist jeg var paa PC-markedet, og trenger her all hjelp jeg kan faa!

Har forresten jeg glemt noe her? Trenger jeg ekstra kjoeler for minnet?

Edit:

Kommer til aa kjoepe Windows Vista (pga DirectX 10.0) til maskina.

Tastatur, mus og monitor finner jeg ut av selv/har noe fra foer :)

Endret av Patton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bestillte jeg foelgende

Intel Core 2 Duo E6550 2x2330MHz S775 4MB Tray

Thermalright Ultra-120 eXtreme Heatsink

Kit 2x2048MB G.Skill PC800 4GBMQ CL6.0 Kit (2x2048MB)

Billigere enn GEIL og var paa lager

Gigabyte GA-P35-DS3 S775 iP35 FSB 1333MHz PCIe ATX

Fant ut at jeg egentlig ikke trengte DS3R

512MB Sapphire Radeon HD3870 (PCI-E,2xD,T,A)

8800 GT var saa fordoemt vanskelig aa finne. Utsolgt nesten overalt. De som fremdeles var paa lager ble solgt til blodpris.

200GB Samsung S250 SATA

Fant ut i ettertid at det ikke var SATA II :roll: . Jaja, kjoeper jeg til en senere anledning hvis jeg trenger.

ATX Midi Cooler Master Centurion 534 RC-534-KKNA-GP black

Ble anbefalt og var betraktelig billigere enn Chieftec.

ATX Corsair VX450W

Skulle naa holde.

Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit SB (EN)

Ja, ble noe billigere enn jeg hadde planlagt. Kona klagde, saa daa maatte jeg proeve aa finne de billigste komponentene uten at aa kutte saa altfor mye paa ytelse. Hoppet over DVD spiller siden jeg har en til overs. Kostet meg i underkanten av 800 Euro (6000-6500 kr). Veldig fornoeyd med prisen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...