Mats Danielsen Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hei, jeg har tenkt og starte med C++ og har derfor 2 spørsmål: 1. Hvilket filformat skal jeg lagre i? 2. Vet dere om noen bra editorer for C++? Evt. fungerer dreamweaver? Takk! Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hei,jeg har tenkt og starte med C++ og har derfor 2 spørsmål: 1. Hvilket filformat skal jeg lagre i? c++ kode lagres i ren text som f. eks. ASCII eller utf-8 Så du kan bruke notepad om du vil. 2. Vet dere om noen bra editorer for C++? Evt. fungerer dreamweaver? Hvis du bruker windows så er visual studio det jeg og flere med meg liker best, visual studio 2008 express er gratis. Vel jeg har aldri hørt om noen som har bruke dreamweaver til c++ så jeg vil anta at det ikke funker, men jeg vet ikke. Takk! Ikke noe problem, du burde også kikke på sticky posten 'Ofte stilte spørsmål (med tilhørende svar)' Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Skriver jeg f.eks. c.ASCII til filnavn da? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Det er egentlig det samme hva du kaller filen, men det vanlige er å kalle filen <navn>.cpp (eller <navn>.c for c). Du trenger så en kompilator for å gjøre koden kjørbar. Du burde virkelig lese trådene på toppen av dette forumet, da de vil forklare deg mye av det du lurer på. Ellers er jeg enig med forrige innlegg om at Visual C++ Express er en god IDE, da den er ganske grei å utvikle i og forenkler kompileringsprossesen. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Er egentlig samme hva du begynner med bare du kommer i gang. Men, jeg vil ihvertfall anbefale deg at du etterhvert lærer deg å bruke kompilatoren fra kommandolinja og slik at du lærer deg hvordan kompileringsprosessen foregår "behind the scenes". Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Enig med staalezh her, spesielt hvis du aldri har programmert før burde du starte i en enkel teksteditor med fargehighlighting og autotab, men ingen fullverdig IDE. Dette for å både lære deg de grunnleggende kommandoene og hvordan kompilatoren fungerer. IDEer har, som regel, autofullfør, autocompile, autokjør osv. Derfor kan IDEer ofte skjule basiskunnskapene, noe som jo ikke helt ønskelig. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Må si meg uenig her, nettopp fordi han er såpass grønn på emnet mener jeg det vil være bedre å begynne med ett fullverdig IDE. Det er vel og bra at man får en mye bedre innsikt i hva som skjer ved å begynne på bunn, men det er også veldig mye lettere å bli frustrert å gi opp. Derfor mener jeg det er bedre å kunne begynne med "hello world" i ett IDE, og så heller lære seg kompilator og linker senere. Startet selv med emacs og manuell kompilering, men vet at mange synes det er greiere å begynne i VS. Og det er vel bedre om flere lærer seg å kode, selv om de ikke forstår alle kommandoene til kompilatoren... Lenke til kommentar
kernel Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Startet selv med emacs og manuell kompilering, men vet at mange synes det er greiere å begynne i VS. Og det er vel bedre om flere lærer seg å kode, selv om de ikke forstår alle kommandoene til kompilatoren... Selv startet jeg å programmere C/C++ under DOS . Ikke bare lærte man seg å bruke kommandolinjen, men å debugge minne problemer.. og det var ikke bare bare, når disse pekerne kunne peke hvor som helst, og jeg mener hvor som helst! Har brukt VC++ siden versjon 1.5, det beste her synes jeg er å ha så rask tilgang på standard bibliotek dokumentasjon, men det skumle med C/C++ under VS, er jo at man ikke lærer seg C/C++ i det hele tatt, men Microsoft sin variant. Skal man lære seg standard C eller C++, tror jeg det faktisk en fordel å begynne med GNU GCC på kommando linjen, etterhvert lager man et build shell script, så kommer en make fil... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Skjønner tankegangen din Mr. Garibaldi, men må si meg uenig. Hvis en først lærer seg å programmere i en IDE, vil man nok føle en er tilbake i steinalderen hvis en så skal bruke en teksteditor og kompilere i ett shellvindu. Min mening er at en skal lære seg å krabbe før en skal gå, og gå før en skal løpe. Det å begynne rett på en IDE som fullfører standard kommandoer, kompilerer, debugger osv. vil jeg si er å hoppe galant over krabbedelen og starte med å gå. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Synes ikke commandline kompilering er så viktig, så lenge man kjenner til hvordan man bruker consolen i OS-et, så skal ikke dette være vanskelig, faktisk så er det egentlig et krav til å drive med datamaskiner at du skal forstå hvordan commandlinen fungerer. Man kommer sjeldent til å tøyse med commandlinen, og synes derfor ikke at det er nødvendig å kunne alle parameterne til compileren, og alle parameterne til linkeren etter hukommelsen. Selv har jeg bare brukt dette hvis jeg skriver flatfiler (med det mener jeg programmer uten header) Dette tar to minutter å lære seg hvordan man gjør, mens et vanlig C++ program kan ha ganske mange parameter, og da synes jeg det er veldig greit at IDE-en fikser dette for meg. Med andre ord, synes jeg ikke at kommandolinjen er en viktig del av programvareutvikling, det er ikke det som tar tid å lære seg. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg synes det er nyttig å kunne litt om kompilering- og linkeprosessen særlig mtp. når man får feilmeldinger. Hvis du har en viss anelse om hvordan ting fungerer er det mye lettere å se hvor og på hvilket "nivå" man får en feilmelding. Som GeirGrusom sier tar det ikke lang tid å lære, og jeg synes derfor ikke at det er noen vits i å ikke lære seg det. Det hadde ihvertfall spart meg for en del knoting da jeg begynte med programmering, spesielt da jeg først skulle bruke tredjepartsbiblioteker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå