arcanum Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hei. Hvis jeg har forstått rett, fungerer øyet sånn at lys blir reflektert fra gjenstander, og treffer øyet, som lager et slags bilde i hjernen vår, eller noe lignende. Se for dere en vegg som 4-5 meter framfor dere. Hvis da en lommelykt som er et godt stykke til venstre for dere, lyser på veggen rett framfor dere, vil vi da ikke se lyseflekken på veggen?? I og med at det blir reflektert til høyre for oss igjen etterpå, og lyset ikke treffer øyet? Ok, til andre spørsmålet mitt: Hvor langt kan lyset gå? Hvorfor har det seg sånn at en lommelykt (en vanlig en) ikke kan lyse noe særlig lengre enn 100 meter eller noe, men lyset fra en fakkel på et fjell over 1 km vekk klarer å nå øyet mitt? Beklager hvis det ble litt rotete, er ganske seint nå ;p Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Først: Da må det være 100% reflektivt og må også ha en helt perfekt overflate, slik at intet lys reflekteres mot deg. Kan sammenligne med at hvis det ikke er fuktig i luften ser du ikke lyset fra lommelykten før du finner hvor lykten peker, hvis du forstår. Så: Lyset går til det blir absorbert, siden lys består av flere små lyspakker kalt fotoner som er elektromagnetiske signaler som reiser i, *trommevirvel* lysets hastighet. Det vil altså ikke stoppe før det blir absorbert som energi, så vidt jeg har fått med meg. Lommelykter mister mye lysstyrke over lengre avstander pga lysspredning i linsen på lykten. Derfor kan du bli lurt til å tro at du heller ikke vil se lommelykten fra avstanden der lyset fra den blir svakt. Du kan sikkert se lommelykten likt som fakkelen på fjellet bare den lyser noenlynde i din retning. Et menneskelig øye klarer vel å skille ut et stearinlys på en kilometers avstand hvis det er mørkt nok, mener jeg å ha lest i Donald, av alle ting Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Lommelyktfenomenet er et optisk bedrag som skyldes at våre øyne trenger en viss minimumsmengde lys for å oppfatte lyset. Derfor ser det ut som strålen fra lommelykta ender blindt etter en viss lengde. Spesielt er dette fenomenet synlig hvis vi sender lysstrålen inn i tynn tåke/dis. Hadde vi imidlertid stått i den andre enden, hadde vi fint sett lyskilden selv om om vi var langt utenfor der "strålen" sluttet. Dette fenomenet lurer oss også når vi er ute og kjører bil i mørket og det er fotgjengere uten refleks i veien/veikanten. Lenge før bilføreren klarer å skimte fotgjengeren som en skygge kan fotgjengeren bruke billyset til å lese teksten i en medbrakt avis. Endret 1. januar 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå