Gå til innhold

På tide med ny datamaskin - Intel eller AMD-oppsett...

Anbefalte innlegg

Heihei!

Finnes nok hundrevis av slike tråder allerede, men jeg prøver meg selv.

Det er nå på tide at jeg oppgraderer min stolte kamerat gjennom et par år, min trofaste PC. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke PSUen fra den, men jeg tenker at jeg heller kjøper alt nytt, så kan denne få fast jobb som server, eller noe sånt.

Jeg skal ikke ha noe dyre greier - og veit ikke om jeg skal velge AMD eller Intel-setup.

OSet jeg skal kjøre på denne blir Mac OS X 10.5 - Leopard, men det har egentlig ikke noe å si, annet enn at det funker best med C2D.

Iogmed at det tikker inn et stort studielån på kontoen min snart, setter jeg et tak på 6000,- kr.

Også lurer jeg på en annen ting - nemlig om jeg skal pensjonere mitt 7900gt-kort, og satse på et 8600gt istedet, men jeg veit ikke helt hvor stor ytelsesforbedringen er... Kommer til å bruke Dx10 svært lite, om noe i det hele tatt.

Grafikkortet er litt viktig at er kraftig, da jeg driver mye med billedredigering, og trenger da et kraftig kort som kan utnyttes av Core Image i OS X.

Kommer og til å spille endel, tenker jeg, men ikke så enormt krevende spill.. Selv om Crysis ser artig ut... ;)

Setter pris på all hjelp!

Og ja, godt nyttår! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihei!

Finnes nok hundrevis av slike tråder allerede, men jeg prøver meg selv.

Det er nå på tide at jeg oppgraderer min stolte kamerat gjennom et par år, min trofaste PC. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke PSUen fra den, men jeg tenker at jeg heller kjøper alt nytt, så kan denne få fast jobb som server, eller noe sånt.

Jeg skal ikke ha noe dyre greier - og veit ikke om jeg skal velge AMD eller Intel-setup.

OSet jeg skal kjøre på denne blir Mac OS X 10.5 - Leopard, men det har egentlig ikke noe å si, annet enn at det funker best med C2D.

Iogmed at det tikker inn et stort studielån på kontoen min snart, setter jeg et tak på 6000,- kr.

Også lurer jeg på en annen ting - nemlig om jeg skal pensjonere mitt 7900gt-kort, og satse på et 8600gt istedet, men jeg veit ikke helt hvor stor ytelsesforbedringen er... Kommer til å bruke Dx10 svært lite, om noe i det hele tatt.

Grafikkortet er litt viktig at er kraftig, da jeg driver mye med billedredigering, og trenger da et kraftig kort som kan utnyttes av Core Image i OS X.

Kommer og til å spille endel, tenker jeg, men ikke så enormt krevende spill.. Selv om Crysis ser artig ut... ;)

Setter pris på all hjelp!

Og ja, godt nyttår! :)

sats på et Intel opp sett.

Du kan jo kjøpe firekjerneren Q6600 eller vente til dei nye firekjernerene kommer.(45 nm)

Du kan jo absoulutt satse på eit 8800 gt som ligger rundt 1500- 2000 kr.

Lykke til

Lenke til kommentar

Kom kanskje litt dårlig frem, men jeg lurer altså på om det er noen som kan tenke seg og sette opp AMD/Intel-oppsett på max 6000,- kr. Sist jeg bygde maskin hadde jeg lest mye om hovedkort, og endte på et A8N-SLI Deluxe, som var noe av det aller beste da. Nå har jeg ikke lenger peiling, og veit ikke hva som er stabilt og ikke...

FireWire-port er et must på hovedkortet. Lydkort har jeg, så det trenger jeg ikke. Kabinett er helt likegyldig hvordan ser ut, så det kan være så billig som mulig. Ikke kresen der. :)

Lenke til kommentar

Da tror jeg har valgt delene. Vurderte å gå for et 780i-hovedkort, men etter endel selvransakelse kom jeg frem til at jeg egentlig ikke har behov for det.

Hovedkort: XFX nForce 680i LT SLI

Prosessor: Intel Xeon X3220

Minnebrikker: 4x 1024mb Crucial BallistiX PC2-6400 CL4

Grafikkort: XFX GeForce 8600gt

Harddisk: Seagate DiamondMax 250gb S-ATAII 7200RPM

Optisk drev: NEC ND-3520A (bruker min gamle)

Av kabinett kjøper jeg det billigste jeg finner med strømforsyning, og bruker min gamle Hiper 580W på denne nye, og den som følger med kabinettet på den gamle.

Det jeg er usikker på her er om jeg skal bytte grafikkortet i noe billigere, og heller bruke mitt gamle 7900gt. Leser rundt omkring at det ikke er noen ytelsesforbedring, og siden min gamle maskin skal leve som server, sannsynligvis, er ikke behovet for et godt skjermkort like stort...

Så, hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar

Litt vinglete er jeg, men nå er delene bestilt ;)

Det ble utskiftinger mht HK, grafikkort og harddisk.

Ble et ASUS P5N32-SLI (680i) hovedkort, og et demobrukt MSI GeForce 8800gts OC skjermkort.

Harddisken ble en Western Digital-disk på 320gb, men ellers lik den jeg hadde satt opp her...

Gikk over budsjettet, men det gjør ikke så mye - tjente litt ekstra penger her om dagen, også har jeg straks bursdag, så da kommer det litt tilskudd der og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...