salvi Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg sitter med en Fujitsu Siemens maskin kjøpt på Elkjøp (med XP Home Edition forhåndsinstallert) for et år siden. Vet lite om spesifikasjonene da det ikke er min maskin, og eieren vet ikke så mye mer.. Her er i alle fall problemet: Windows sluttet å respondere, og ved restart kom meldingen om at "denne filen mangler eller er skadet: ...ntoskrnl.exe". Jeg kommer inn til Avanserte valg for Windows ved å trykke F8 rett etter at oppstartsbildet forsvinner og før feilmeldinga kommer. Uansett hvilke valg som foretas her får jeg opp samme feilmelding. Det var ingen filer som måtte berges, maskinen hadde kranglet noen dager tidligere*, så vi tenkte å bare gjøre kort prosess, formatere harddisken og reinstallere xp med recovery-dvden som fulgte med. DVD-rom ble satt til 1. Boot device i BIOS, plata satt i, og maskinen restartet. Samme feilmelding som over kommer opp. Jeg går inn i BIOS og passer på at DVD-rom står som ENESTE Boot device. Restarter, og nå får jeg følgende melding: "Reeboot and select proper boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key" DVDen står altså i, men oppfattes ikke (prøver flere ganger). Jeg setter i "Drivers & Utilities" for å se om maskinen kan boote fra den, med samme resultat. Jeg hører at det kommer litt lyd fra DVD-romen, det lyser (blinker), men det er også alt. Når jeg er i BIOS kommer DVD-romen opp, så maskinen oppfatter i det minste at den er der. Så da har vi en maskin som ikke vil boote fra hverken DVD eller disk. Jeg vet ikke hva som er mest sannsynlig, om det er harddisk eller hovedkort som er gåent? Er det noe annet man kan prøve for å få sparket liv i maskinen? *Problemene med maskinen et par dager før dette skjedde besto i at kontoen med admin-rettigheter i Windows sluttet å respondere, mens den begrensete kontoen virket som før. Fikk gått inn i sikker modus, opprettet ny profil med admin-rettigheter. Via denne ble bilder og andre filer som måtte berges brent på dvd, og den kranglete kontoen slettet. Deretter så alt ut til å fungere optimalt både på ny adminkonto og gammel begrenset konto - til ovennevnte problem oppsto. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hei... Siden du har vært i bios og fikset det som jeg tenkte i starten av dette innlegget så begrenser mulighetene seg litt. Om harddisken har tatt kvelden eller ikke skal ikke på noen som helst måte stoppe deg fra å boote fra DVD-spilleren. Hovedkortet KAN lage problemer, men la oss ikke gå der helt enda. Om du kjenner noen andre som har en PC og internett ville jeg ha lastet ned f.eks "Ultimate boot disk" og brent denne ut på en cd som bootable og prøvd å boote derfra... Om ikke det går (sjekk det på den ANDRE PC-en først om det funker der), så har muligens DVD-spilleren sluttet å virke optimalt, eller det er noe annet feil. Neste steg er å prøve å boote fra en USB penn, eller en boot diskett (Kan lastes ned fra MS) og så installere fra annet media, som f.eks en usb-penn eller en ekstern harddisk. Eller kjøre windows CD-en nå som du har fått startet med boot diskett. Nå skulle du hvertfall ha noen valgmuligheter fremover, så kan du se hva som skjer og komme tilbake for mer hjelp om du skulle trenge det. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
salvi Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Ja, nå sitter jeg jo med en PC med internett akkurat nå, så.. Takker for tips, skal prøve i tur og orden. Lenke til kommentar
salvi Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Om du kjenner noen andre som har en PC og internett ville jeg ha lastet ned f.eks "Ultimate boot disk" og brent denne ut på en cd som bootable og prøvd å boote derfra... Lastet ned UBCDWin, og leser hvordan jeg skal lage iso-filen som brennes til CD. Så kommer jeg til dette: 2. Insert your XP CD with SP1/SP2 into a CD Rom drive.It is highly recommend that users copy their XP CD to their hard drive. Simply because it helps reduce read errors from your CD drive and it will speed up the build process. If you choose to do this: a. Create a "XPCD" folder on one of you internal hard drives. b. In Windows Explorer, select from the menu: Tools > Folder Options > View tab. c. Check that the [show hidden files and folders] radio button is selected and the [hide protected operating system files] is unchecked. d. Now copy the folders and files from your CD drive to the "XPCD" folder on your hard drive. Da kom jeg i grunnen ikke lenger? PCen jeg sitter med nå har Vista, så da vet jeg ikke om jeg får laget og brent ISO-filen i det hele tatt? ---- Edit: Eller.. trenger det ikke å være "windows versjonen"? Endret 1. januar 2008 av salvi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå