Ducato Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Dirty jobs - biodiesel på google video. satser på a den funker da Stitch, filmen fungerer, MEN den handler ikke om å kjøre på matolje, den handler om BIODIESEL, som er en kjemisk behandlet olje, for å kunne bruke den på motorn uten å konvertere motorrommet på bilen. Som vanlig blandes diskusjonene om to ulike drivstoffer, og gjøret til ett. Kjører du på ren matolje, herunder soya, raps, rybs, solsikke, palmeolje osv. behøver du ikke all denne utrustningen. For å gjøre biodiesel, må du ha metanol, kaustisk soda, kjemikalier og måleutrustning for å sjekke biodieselens kvalitet, hver gang du prosesser den. Da bør du produsere rett mye biodiesel. Åkjøre på matolje, betyr at man kun renser den for urenheter, og bruker den som den er. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 ja jeg sa da det var om biodiesel i inlegget mitt gjorde jeg ikke. den var mer et innlegg lagt i forbindelse med Kazz sitt innlegg som snaker om å blande oljen med forskjellige stoffer. det ble vist litt utydelig sammenheng. beklager det. Lenke til kommentar
Ducato Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 ja jeg sa da det var om biodiesel i inlegget mitt gjorde jeg ikke. den var mer et innlegg lagt i forbindelse med Kazz sitt innlegg som snaker om å blande oljen med forskjellige stoffer. det ble vist litt utydelig sammenheng. beklager det. Det er helt okej, Stich......da har vi avklart dette :-) Håper flere finne disse innleggene og lærer mye av det. Det finns mye informasjon å få tak på, både fra min side og på nettet. Ha en fin kveld! PS. Renser ett par hundre liter i garasjen nå i kveld. Sentrifugen går for fullt. ;-) Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 ja jeg sa da det var om biodiesel i inlegget mitt gjorde jeg ikke. den var mer et innlegg lagt i forbindelse med Kazz sitt innlegg som snaker om å blande oljen med forskjellige stoffer. det ble vist litt utydelig sammenheng. beklager det. Det er helt okej, Stich......da har vi avklart dette :-) Håper flere finne disse innleggene og lærer mye av det. Det finns mye informasjon å få tak på, både fra min side og på nettet. Ha en fin kveld! PS. Renser ett par hundre liter i garasjen nå i kveld. Sentrifugen går for fullt. ;-) Hei, jeg kjører selv dieselbil, og har tidligere kjørt på Biodiesel fra pumpe. Men disse pumpene er stengt nå, og finner ikke nye her i Bergen. (fikk heller ingen info om stenging eller noe, selv om jeg var godt "kjent" av dem som solgte) Den senere tiden har jeg da heller kjørt noe på frityrolje. Men som regel blandet med vanlig diesel. Derfor har jeg bare en 10L kanne under vasken på kjøkkenet, og en siltrakt. Så jeg bruker da egen brukte oljer fra kjøkkenet. + att svoger fyller opp litt, og en nabo, så denne kanna blir full på en måned. Blir ikke mye egentlig, jeg bruker ca 50L diesel pr måned. men 20% er jo litt. Jeg tenkte å benytte litt plass på jobben (eget dekk firma) Men jeg har ikke gjort noe som helst med bilen. Og den bare går og går, ikke noe problemer. Derfor tenker jeg bare matolje, ikke full omdanning til biodiesel. Og jeg trenger jo bare ett halvt fat pr måned. Derfor tenkte jeg å dele ett fat slik att nederste delen blir "lagring" og øverstedelen blir blander eller mikser, med sil på toppen, og kanskje i bunn av denne delen. Hva trur du? er det nok? Lenke til kommentar
Aiwanor Skrevet 8. september 2022 Del Skrevet 8. september 2022 Ducato skrev (På 27.4.2008 den 9.36): Vil du kjøre på matolje, hjelper jeg deg gjerne! Hei Jeg vil gjerne ha hjelp til dette, er du fremdeles villig til å hjelpe? Har en 2000 Avensis, skal snart ha en Astra 2008, 1,7D. Irene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå