petterpann Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Kan noen fortelle meg hvorfor bilen av og til slår seg av under kjøring? Først kommer det en slags knittrelyd (høres ut som strøm), så slår bilen seg av. Det er som regel bare å slå den på igjen, men irriterende. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Volkswagen Transporter fra slutten av 80-tallet er ofte sånn. Det kan være noe så enkelt som dårlig kontakt i låssylinderen. Hvis det ikke hjelper å smøre, så er kanskje det greieste å bytte bil. De Transporterne er jo ikke verdt all verden lenger. Har du to nøkler til den? Forsøk i så fall med en annen nøkkel. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Skjekk batteripolene. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Har en VW Passat 1996 som sliter med at den er enormt kald om morningene. Vist man ikke konstant presser inn gassen dør den ut, og da dør jo servoen osv så blir enormt vanskelig å komme seg ut av en garasje. Vertfall når det er nedoverbakke bakom med biler stående,og du må bremse. Bilen dør ofte ut i kryss o.l., vist jeg slipper gassen, de første 3-4 minuttene man kjører. Noen tips? Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Skjekk batteripolene. batterie kan man fjærne mens bilen går..så det er nok ikke d. hvis du ikke finner tut av det må du ta den inn på verhsted..kan være farli. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Skjekk batteripolene. batterie kan man fjærne mens bilen går..så det er nok ikke d. hvis du ikke finner tut av det må du ta den inn på verhsted..kan være farli. Kobler du fra batteriet med motoren igang, så kan du ødelegge dioden på dynamoen, pluss at en rekke andre ting kan skje, iallfall på min bil. Batteriet mitt tok nylig kvelden iløpet av en halvtimes kjøretur. CDspiller, ABS og airbag fikk for ustabil spenning til å fungere, og til slutt døde motoren. Ladesystemet fungerte dog fortsatt etter at jeg byttet batteri. Ifølge verkstedbøkene til bilen min skal man aldri koble fra en pol på batteriet med motoren igang. Det er godt mulig at batteriet er synderen her. Endret 1. januar 2008 av Exiter Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Skjekk batteripolene. batterie kan man fjærne mens bilen går..så det er nok ikke d. hvis du ikke finner tut av det må du ta den inn på verhsted..kan være farli. Kobler du fra batteriet med motoren igang, så kan du ødelegge dioden på dynamoen, pluss at en rekke andre ting kan skje, iallfall på min bil. Batteriet mitt tok nylig kvelden iløpet av en halvtimes kjøretur. CDspiller, ABS og airbag fikk for ustabil spenning til å fungere, og til slutt døde motoren. Ladesystemet fungerte dog fortsatt etter at jeg byttet batteri. Ifølge verkstedbøkene til bilen min skal man aldri koble fra en pol på batteriet med motoren igang. Det er godt mulig at batteriet er synderen her. mulig på de nyere biler..på de gode gamle kunne du gjøre de.. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 På alle mine gamle volvoer, dvs 240er, stopper motoren når den ikke får strøm. Da må du isåfall slå av alt av elektronikk på hele bilen, for dynamoen klarer neppe å drive alt. På en vw polo 6n jeg lånte for noen uker siden, var batteriet synderen.. bilen dødde helt ut når man kjørte. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 selvsagt skal dynamoen klare å levere strøm til alt, i tillegg til lading av batteriet. hvis dynamoen ikke kan levere nok strøm til alt i bilen så vil jo bateriet gå tomt veldig raskt... Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) selvsagt skal dynamoen klare å levere strøm til alt, i tillegg til lading av batteriet.hvis dynamoen ikke kan levere nok strøm til alt i bilen så vil jo bateriet gå tomt veldig raskt... enig..det er det som var poenget..em motor skal kunne gå selv om baterie er koblet fra... Endret 1. januar 2008 av bamsemoms Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Dynamoen klarer selvfølgelig å levere nok strøm i en bil som ikke er nedlesset med ettermontert utstyr, men det er ikke poenget. Kobler du fra batteriet mens motoren og ladesystemet er igang, så vil du skape en spenningssvingning. Du risikerer å ødelegge diodene (likeretter) på dynamoen, motorstyring om bilen har elektronisk innsprøytning, og alt annet utstyr med følsom elektronikk. Det er en grunn til at det advares mot dette. Og et defekt batteri kan også gi utslag på følsomme komponenter som motorstyring, jeg har opplevd dette selv. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Helt riktig at du kan ta ut batteriet uten at motoren stopper (men ikke gjør det, som en annen skriver). Jeg anbefaler likevel trådstarter å sjekke batteripolene, siden plutselig kutt i strøm fra batteriet hele tida nullstiller motorstyringen (på biler med elektronisk motorstyring - og det er vel de fleste i dag). Da kan motoren kutte, særlig i sakte fart med lite gasspådrag eller på tomgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå