Gå til innhold

Hva må du gjøre for å være kristen?

Anbefalte innlegg

Skal man være kristen så får man være kristen.

Akseptere at himmelen er laget av vann og at mirakler skjer rett som det er.

Og du må leve 100% etter den "hellige" boken.

Lei av at folk "tolker" alt mulig og bender slik de vil ha det.

Har dem ikke lyst til å gjøre det som står i bibelen eller som paven sier, får dem heller melde seg ut av kirka

Det er min mening om hva en kristen er :p eller ikke er

Paven er katolikk, norske kristne er protestanter.

Om folk velger å tro at Gud skapte verden, uten å gjøre noe mer ut av det enn det, må de vel ha lov til det? Utrolig vågalt skrevet må jeg si, uten og egentlig vite noe særlig om det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jøder er da heller ikke kristne.

For å være en kristen, må man følge kristendommes regler. Kristendommen er det man kan lese i bibelen.

Om man ønsker å tro på Gud, Jesus eller en ånd, men ikke som beskrevet i bibelen, må man gjerne det. Men man kan ikke kalle det kristendom bare fordi man vil.

Jeg kan ikke si jeg er kristen fordi jeg tilber den satan som er beskrevet i bibelen, kan jeg vel?

Det er heller ikke så lett som kakestykke innbiller seg, han får det til å se ut som Jesus alene er hele poenget. En som vil være kristen kan ikke glemme at det er Gud Fader som er den store høvdingen.

Og "bare ta imot jæsus" er og for enkelt, kakestykke. Man skal trossalt leve etter læren og, det er ikke gjort i en håndvending. Og heller ikke på en kveld, det gjelder resten av livet. Man skal stå i mot lyster og begjær, man skal gjøre ting man ikke helt vil der og da og omvendt. Det er ikke noe kakestykke(haha) å være en god kristen.

Det første svaret var mest fornuftig, kan du ærlig sitere trosbekjennelsen, og leve deretter, er du nærme å være kristen.

Igjen, svært så vågalt skrevet.. Lest Nye Testamentet? Tilgivelse. Det kreves ingenting, en svært vanlig misforståelse. Btw, Gud, Jesus og den Hellige Ånd, en og den sammme.

Lenke til kommentar

Vågalt?

Toth sitt innlegg inneheld meir handfaste argumenter enn nokre av dine, eller dine trusfeller i tråden har tilsaman.

Om det ikkje krevs noko, kvifor stresser dykk med denne misjoneringa dykkar?

De fornedrar berre dykk sjølve, og er til sjenanse for oss andre med ein viss toleranse ovanfor andre si tru.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

For å være en kristen, må man følge kristendommes regler. Kristendommen er det man kan lese i bibelen.

Om man ønsker å tro på Gud, Jesus eller en ånd, men ikke som beskrevet i bibelen, må man gjerne det. Men man kan ikke kalle det kristendom bare fordi man vil.

Jeg kan ikke si jeg er kristen fordi jeg tilber den satan som er beskrevet i bibelen, kan jeg vel?

Det er heller ikke så lett som kakestykke innbiller seg, han får det til å se ut som Jesus alene er hele poenget. En som vil være kristen kan ikke glemme at det er Gud Fader som er den store høvdingen.

Og "bare ta imot jæsus" er og for enkelt, kakestykke. Man skal trossalt leve etter læren og, det er ikke gjort i en håndvending. Og heller ikke på en kveld, det gjelder resten av livet. Man skal stå i mot lyster og begjær, man skal gjøre ting man ikke helt vil der og da og omvendt. Det er ikke noe kakestykke(haha) å være en god kristen.

Det første svaret var mest fornuftig, kan du ærlig sitere trosbekjennelsen, og leve deretter, er du nærme å være kristen.

Igjen, svært så vågalt skrevet.. Lest Nye Testamentet? Tilgivelse. Det kreves ingenting, en svært vanlig misforståelse.

Den svært vanlige misforståelsen er nettopp det du påstår, at det ikke kreves noenting. Jeg har nok lest mer om kristendommen en deg og mange her inne til sammen, og har i tillegg gått på kristen privatskole i 9 år, med flere timer daglig religionsundervisning.

Du har rett i at det ikke kreves spesielle gjerninger for å bli frelst. MEN; kravene starter når du skal fortsette livet på den smale sti. Det holder ikke å "ta imot jesus" som 14-åring, for så å leve hedensk i handling og sinn til man dør som 60.

Det kreves helt klart at man gjør så godt man kan hele veien, og at man har en "rett innstilling"(etter kristent syn) i hjertet. Det betyr at man, helt ærlig, innerst inne, må ønske å være så god kristen som overhodet mulig. Dette ønsket vil resultere i en "god kristen" oppførsel, og da er man på riktig vei.

Det hjelper ikke å få en håndspåleggelse som 15-åring i den lokale frikirka, for så å fortsette som før. Det står det heller ikke i NT.

Btw, Gud, Jesus og den Hellige Ånd, en og den sammme.
Men likevel 3. Derfor treenigheten. Lest bibelen? Endret av toth
Lenke til kommentar

Igjen, svært så vågalt skrevet.. Lest Nye Testamentet? Tilgivelse. Det kreves ingenting, en svært vanlig misforståelse.

Den svært vanlige misforståelsen er nettopp det du påstår, at det ikke kreves noenting. Jeg har nok lest mer om kristendommen en deg og mange her inne til sammen, og har i tillegg gått på kristen privatskole i 9 år, med flere timer daglig religionsundervisning.

Du har rett i at det ikke kreves spesielle gjerninger for å bli frelst. MEN; kravene starter når du skal fortsette livet på den smale sti. Det holder ikke å "ta imot jesus" som 14-åring, for så å leve hedensk i handling og sinn til man dør som 60.

Det kreves helt klart at man gjør så godt man kan hele veien, og at man har en "rett innstilling"(etter kristent syn) i hjertet. Det betyr at man, helt ærlig, innerst inne, må ønske å være så god kristen som overhodet mulig. Dette ønsket vil resultere i en "god kristen" oppførsel, og da er man på riktig vei.

Det hjelper ikke å få en håndspåleggelse som 15-åring i den lokale frikirka, for så å fortsette som før. Det står det heller ikke i NT.

Btw, Gud, Jesus og den Hellige Ånd, en og den sammme.
Men likevel 3. Derfor treenigheten. Lest bibelen?

Her må jeg faktisk si meg noe enig men toth.

Den som er med på leken må tåle steken

Matteus

17 Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet.

18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd.

19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

20 Men jeg advarer dere – hvis deres godhet ikke er større enn fariseernes, kommer dere ikke inn i himmelriket i det hele tatt!

Så hva MÅ man gjøre for å kalle seg kristen?

Bla. dette:

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

NB: klarer ikke å unnlate å henge meg opp i nicket ditt ;)

The Prophecy of Toth

Do you ignore, oh Asclepios, that Egypt is the image of the heavens and is the projection, here down, of the order that reigns in the celestial things?

Nevertheless, it is necessary that you know:

A time will come in which it will seem that the Egyptians in vain observed the cult of the Gods with as much mercy and that all the invocations will have been sterile and unheared.

The divinity will leave the Earth and return to the sky, leaving Egypt, its old one dwelled; then this earth sanctified by so many chapels and temples will see cover of tombs and deads.

This land, that was a spiritual teacher to all humankind, wich loved the Gods with such devotion, that They deigned to sojourn here on earth. This land will exceed all others in cruelty. The dead will far outnumber the living, and the survivors will known as Egyptians by their language alone, for in their actions they will be like men of another race.

!Oh Egypt, Egypt!

It will not be more of your religion than vague stories than the posterity no longer will believe and words recorded on the stone narrating your mercy.

Every sacred voice will be silenced. Darkness will be preferred to light. No eyes will raise to heaven. The pure will be thought insane and the impure will be honoured as wise. The madman will be believed brave, and the wicked esteemed as good. Knowledge of the immortal soul will be laughed at and denied.

For that reason I, Hermes Trismegisto, the first of men to attain All-Knowledge, have inscribed the secrets of the gods, in sacred symbols (hieroglyphcs) on these stone tablets, which I have concealed for a future world that may seek our sacred wisdom.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk er kristne, jeg. Bare styr og mas. Mye deiligere å være fri.

Enig med deg, men vil tillegge at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå HVORFOR de velger å være kristne! Eller hvorfor de faktisk velger å forbli kristne? Som min eldste sønn sa den første gang han hørte om hjernevasking: Åssen såpe bruker de for å vaske hjernen?, og det lurer jeg på, hvor sterk er såpen de vasker de kristne hjernene med? Hvorfor klarer de ikke å se seg litt rundt på egen hånd, lese litt annet enn bibelen og menighets bladene og tenke litt selv? Hvorfor holder de på disse eventyrene som de jo er nødt til å skjønne, innerst inne, er bare tull? Skal vedde på at de i alle andre aspekter i livet setter store spørsmåls tegn ved forskjellige ting, kanskje til og med tenker igjennom ting skikkelig og ikke godtar hva som helst, men når det kommer til eventyret om jesus og vennene hans legger de vekk all verdens fornuft og durer i vei som, i mine øyne, en gjeng med zombier!

At den eldre garden (70 +) er kristne kan jeg muligens forstå, de hadde ikke så mange steder de kunne søke kunnskap, men de som er yngre syntes jeg ikke det finnes noen unnskyldning for. De har bibliotek og internett, forum som dette og får såpass mye innput i daglilivet at de burde FORSTÅ at dette må være en bløff! I det minste stille noen kritiske spørsmål ved det hele! Eller er det med at du IKKE må stille spørsmål noe av det første de indoktrinerer de som er så uheldige at de blir kristne?

Hva må en gjøre for å være kristen?

Tja, en kristen kan jo lese litt annet enn eventyret de er programforpliktet til å lese og begynne å stille litt kritiske spørsmål ved det de faktisk tror på. (Og da mener jeg ikke de "kritiske" spørsmålene dere stille presten, men spørsmål som har med den virkelige verden å gjøre) Er helt sikker på at verden blir en langt bedre plass hvis alle faktisk jobber litt for denne planeten vi bor på (og som alle er dønn avhengige av samme hva de tror på!!!) isteden for å være opptatt av hvem som skal til helvette eller ikke. Som jeg har sagt før: finnes det ingen mennesker finnes det heller ingen guder! De "avdankede" gudene der ute er et skrikende bevis på det!

Så det beste du som er kristen kan gjøre er å komme deg ut av boblen du lever i. Det er vanskelig og hardt, jeg vet det for jeg har en del meget gode mennesker i min vennekrets som har klart det, (noen av dem har til og med fått avskåret alle de båndene de hadde med deres svikefulle og falske familie, som var så fulle av "medmenneskelighet" at de forbannet sine egne barn (og barnebarn) fordi de ikke lenger tror på eventyret de har så kjært...), men det krever såklart at du kan tenke selv og det krever en masse mot! Men mest av alt krever det at du kan se sannheten i øynene. Høres kanskje litt ut som Matrix og det er litt sånn også, blir du værende for lenge i dette tullet er det vanskeligere og vanskeligere å komme vekk fra det. Men det lar seg gjøre. Du taper sikkert en del på å gjøre det, men du vinner mer! Og du blir sterkere av det, for du må stå på egen ben, men du vil også få din egen frihet, noe mine ex kristne venner alle sammen er enige om var et stort pluss!

Så stå på og kom dere for guds skyld ut av det!!!

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

The Prophecy of Toth

Det der er en feilstaving. Den egyptiske karakteren du tenker på staves "Thoth". I tillegg kan du merke deg at mitt nick er med liten T, noe en grammatikk-nazi som meg aldri ville gjort om det var snakk om et egennavn.. ;)

Jeg har lurt litt, hva må du gjøre for å være kristen? Må du tro at hele bibelen er sann? må du tro på Gud eller bare jesus osv. :ermm:

Ikke en dritt

Åj, for et konstruktivt innlegg! Les postene over deg, mann.. :roll:

Skjønner ikke hvorfor folk er kristne, jeg. Bare styr og mas. Mye deiligere å være fri.

Enig med deg, men vil tillegge at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå HVORFOR de velger å være kristne! Eller hvorfor de faktisk velger å forbli kristne?

Det er da ikke det spor vanskelig å forstå! For alt de vet, velger de det minste av to onder:

Forbli kristen, og gud finnes ikke: ingenting skjer

Bli ateist, og gud finnes ikke: ingenting skjer

Forbli kristen, og Gud viser seg å eksistere: Himmelen

Bli ateist, og Gud viser seg å eksistere: Helvete

Altså, en kristen råtner enten bort i grava, eller havner i himmelen, mens

en ateist enten råtner bort i grava, eller brenner i helvete.

Egentlig ikke veldig vanskelig valg, så lenge man har et snev av tro på at Gud kanskje finnes, og at bibelen kanskje er hans ord. ;)

Lenke til kommentar

Men toth da, husk hva dette ender opp i, hvilken gud er det som gjelder? En kan ikke være sikker på at det er den kristne gud vettu, jeg ville ikke likt å vært kristen for så å ende opp i Valhall med en hevngjerrig Odin ved spakene ;)

Pascals veddemål er ikke akkurat noe godt argument, hehe :D

Lenke til kommentar
Men toth da, husk hva dette ender opp i, hvilken gud er det som gjelder?

Selvsagt! Men for en som allerede er kristen, og gjerne oppvokst med det, er det gjerne de to mulighetene han ser; Ingen gud, eller den kristne gud. Det er da ikke vanskelig å se, for meg, hvorfor mange velger å beholde troen.

Det er dog et poeng, at det holder ikke å ha den innstillingen i hjertet, at man er kristen bare for å være på den sikre siden. Om man først bestemmer seg, må man gå inn for det, som jeg har nevnt i tidligere poster.

Lenke til kommentar
[...at man er kristen bare for å være på den sikre siden. Om man først bestemmer seg, må man gå inn for det, som jeg har nevnt i tidligere poster.

Er nok en del som er kristne for å være på den "sikre" siden, tror du ikke det? Har fremdeles vanskelig for å fatte at folk faktisk vil skremme seg selv med dette....... og fremdeles beholde tron på det! Mulig det bare er meg, men religion er bare så inn i granskauen "far out" for meg som det går an å komme, de som tror stiller seg på grensen til lala land alle sammen. Skremmende at vi i vårt opplyste samfunn tillater at barn blir indoktrinert sånne eventyr her i landet, men det kommer til å endre seg håper jeg! Kankje vi om 50 år sitter og lurer på hva i all verden vi holdt på med da vi tillot dette? som vi i dag tenker om å røyke i samme rom som spedbarn. (Jeg er gammel nok til å ha opplevd jul med tykk røyk skodde i stua der både barn og gamle oppholdt seg og hvem ser ikke på dette som komplett galskap i dag?)

Så det er nok håp at vi en dag innser galskapen i det hele.... Håper jeg da!! :D

Lenke til kommentar

Jeg vokste opp i en kristen familie, og hadde bare kristne venner. Gikk på søndagsskole til jeg var 13, og ellers alt kristne pleier å gjøre. Likevel syntes jeg alltid det var noe litt rart med hele opplegget, og fikk aldri den følelsen de andre så ut til å få. I ettertid har jeg innsett at jeg bare er mindre genetisk disponert for religionsfølelsen enn de fleste andre. Derimot har jeg et veldig sterkt innslag av logikk. Tok f.eks. en omfattende test på en datingside som skulle plassere meg på en skala fra 1 (hjernestyrt) til 100 (hjertestyrt), og resultatet mitt ble 1.

Poenget mitt er at folk blir religiøse pga. at det gir dem en god følelse (som dessverre likner veldig på den følelsen man får når man skjønner noe), ikke fordi svarene religionen gir faktisk er logiske.

Lenke til kommentar

The Prophecy of Toth

Det der er en feilstaving. Den egyptiske karakteren du tenker på staves "Thoth". I tillegg kan du merke deg at mitt nick er med liten T, noe en grammatikk-nazi som meg aldri ville gjort om det var snakk om et egennavn.. ;)

Jeg har lurt litt, hva må du gjøre for å være kristen? Må du tro at hele bibelen er sann? må du tro på Gud eller bare jesus osv. :ermm:

Ikke en dritt

Åj, for et konstruktivt innlegg! Les postene over deg, mann.. :roll:

Enig med deg, men vil tillegge at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå HVORFOR de velger å være kristne! Eller hvorfor de faktisk velger å forbli kristne?

Det er da ikke det spor vanskelig å forstå! For alt de vet, velger de det minste av to onder:

Forbli kristen, og gud finnes ikke: ingenting skjer

Bli ateist, og gud finnes ikke: ingenting skjer

Forbli kristen, og Gud viser seg å eksistere: Himmelen

Bli ateist, og Gud viser seg å eksistere: Helvete

Altså, en kristen råtner enten bort i grava, eller havner i himmelen, mens

en ateist enten råtner bort i grava, eller brenner i helvete.

Egentlig ikke veldig vanskelig valg, så lenge man har et snev av tro på at Gud kanskje finnes, og at bibelen kanskje er hans ord. ;)

Var en bra post det, trenger ikke å gjøre noe spesielt for å være kristen.

Men så var det dette tullet med å være en god kristen vs dårlig kristen.

Lenke til kommentar

Bare for å slenge meg på:

For meg er det mer logisk at Gud vår far eksisterer enn at han ikke gjør det. Om man leser et blad som heter troens bevis, finner man en rekke logiske forklaringer.

Noen som har sett den en times lange presentasjonen til dr.dino?

Den er absolutt verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Bare for å slenge meg på:

For meg er det mer logisk at Gud vår far eksisterer enn at han ikke gjør det. Om man leser et blad som heter troens bevis, finner man en rekke logiske forklaringer.

Noen som har sett den en times lange presentasjonen til dr.dino?

Den er absolutt verdt å ta en titt på.

Seriøst? :dribble:

En rekke logiske forklaringer på hva? Og må du i såfall være kristen for å tro på disse forklaringene?

Sier det noe om hva du faktisk må gjøre for å smykke deg med tittelen kristen? (Hvordan føler dere som er kristne det når noen spør om dere er kristne? Blir dere flaue eller er dere stolte? Bare lurer...)

Lenke til kommentar
Sier det noe om hva du faktisk må gjøre for å smykke deg med tittelen kristen? (Hvordan føler dere som er kristne det når noen spør om dere er kristne? Blir dere flaue eller er dere stolte? Bare lurer...)

Hvis ikke man er stolt, eller står for det en gang, kan man vanskelig kalle seg en god kristen, hvertfall. Da endel av regler går ut på å fremstå som et godt kristent eksempel, og prise herren for at man klarer dette. Og å fornekte sin gud er jo en stor synd.. Så å være flau av å være kristen er lite kristent.

Lenke til kommentar

Her er Troens Bevis sin hjemmeside: http://www.tbve.no

Den inneholder så vidt jeg kan se ingen reelle bevis, bare historier som pga. flaks, snille personer og/eller moderne legevitenskap har fått en lykkelig slutt, og så tolker de det som bevis på at religionen deres er sann.

Den eneste seriøse undersøkelsen jeg har sett var denne, som er om effekten av bønn.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...