Gå til innhold

Bytte til firewire lydkort?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Windows Vista for to uker siden, og i den siste uken har lyden forværret seg.

Spiller jeg av musikk, ser på film osv virker det som om det er hakk i plata, mellom 25-60sekund mellom hvert "hakk".

Jeg bruker Echo Mia midi og har testet både på spdif og analog ut om det er noe forskjell. Har også testet med det integrerte lydkortet om det var samme problem, det var det.

Lurer nå på om kanskje det er noe "støy" i hovedkortet som gjør at problemet oppstår.

Vurderer i så tilfelle å bruke ett eksternt lydkort enten firewire eller usb.

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg Windows Vista for to uker siden, og i den siste uken har lyden forværret seg.

Spiller jeg av musikk, ser på film osv virker det som om det er hakk i plata, mellom 25-60sekund mellom hvert "hakk".

Jeg bruker Echo Mia midi og har testet både på spdif og analog ut om det er noe forskjell. Har også testet med det integrerte lydkortet om det var samme problem, det var det.

Lurer nå på om kanskje det er noe "støy" i hovedkortet som gjør at problemet oppstår.

Vurderer i så tilfelle å bruke ett eksternt lydkort enten firewire eller usb.

Any ideas?

Hvis det funka fint før (regner med du kjørte XP), så er det sannsynligvis et driverproblem (det har sikkert du funnet ut også). Sjekka produsentens hjemmeside etter drivere designet for Vista?

Hvis du bestemmer deg for et eksternt lydkort er FW bedre enne USB - men også dyrere.

dette har å gjøre med arkitekturen å gjøre, der FW har en betydelig enklere signalgang enn USB (det var kortversjonen).

Ca2

Lenke til kommentar

Har funnet vista drivere til lydkortet, så det burde ikke være noe problem.

Resten har os funnet av seg selv, så jeg har ikke installert noen andre drivere selv.

Brukte XP før ja :)

Ang fw/usb tenker jeg at kanskje problemet kan unngås, men vet jo ikke hvor problemet oppstår..

Lenke til kommentar

Tror nok det er lurere å lete etter feil først.

Det høres ut som det er ett eller annet som lager ulydene i systemet, og det kan godt hende det ikke hjelper med USB lydkort. Hvis du i dag har internt lydkort, så blir jo lyden rutet til dette på lik linje med ett eksternt.

Og siden du har problemer både med ett internt og ett innebygd (HK), så må du nok lete etter problemet.

Har du sjekket om det ikke er utstyret du bruker til å formidle lyden med som er problemet, kople til en MP3 spiller eller noe?

Mener jeg har hørt om lignende problemer før, kan hende jeg hadde det en gang også, litt vanskelig å huske. Kan hende det kan være noe driver problemer eller, feil rekke følge på installasjon osv. Kan hende eneste løsning er reinstall av Vista.

Lenke til kommentar
Har funnet vista drivere til lydkortet, så det burde ikke være noe problem.

Resten har os funnet av seg selv, så jeg har ikke installert noen andre drivere selv.

Brukte XP før ja :)

Ang fw/usb tenker jeg at kanskje problemet kan unngås, men vet jo ikke hvor problemet oppstår..

Da så.

kan være at hovedkortet ikke takler Vista godt nok, eller kanskje det hjelper å "tune" Vistaen slik at hovedkortet får frigjort litt ressurser.

jeg er på tynn is her - absolutt ikke mitt spesialfelt. Prøv å legge inn en forespørsel om hovedkortet ditt på et annet sted på forumet (hvis du vet hvilket hovedkort du har). Sikkert noen som er eksperter på dette på denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=24

cat2

Lenke til kommentar

Har testet med headset, så høyttalerene er ikke problemet.

Å installere vista pånytt vil si at jeg må kjøpe det enda en gang, og det er uaktuelt..( har oem versjon)

Prøvde å ordne noe kundeservice hos MS, men de mente Produkt- IDen ikke var gyldig eller var feil.

Lenke til kommentar
kan være at hovedkortet ikke takler Vista godt nok, eller kanskje det hjelper å "tune" Vistaen slik at hovedkortet får frigjort litt ressurser.

cat2

Har kjørt Vista før og spilte og alt gikk fint, var bare før ting ble stabilt, så jeg valgte å bruke XP en stund til.

Tror nok hovedkortet fungerer godt nok med vista, hvis ikke tror jeg flere ting ville ha hatt problem.

Lenke til kommentar
Har testet med headset, så høyttalerene er ikke problemet.

Å installere vista pånytt vil si at jeg må kjøpe det enda en gang, og det er uaktuelt..( har oem versjon)

Prøvde å ordne noe kundeservice hos MS, men de mente Produkt- IDen ikke var gyldig eller var feil.

Det er ingenting som hindrer deg å reinstallere Vista når det er OEM utgave, det er kun ved hardware bytting at den etter hvert vil si stopp.

Rein reinstallering på samme hardware skal ikke ha noe betydning.

Lenke til kommentar

det er nok problemet tipper jeg.

EDIT:

Nvidia er mer oppdatert på drivere enn MSI er: http://www.nvidia.com/object/nforce_winvista32_15.01.html

Tror det er driveren for ditt hovedkort og vista 32.

Bare husk på slett driveren du har i dag først, fjern og legg inn lyd, skjermkort og andre drivere igjen etter denne, spesielt lyd og skjermkort.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...