Gå til innhold

Nå holder det med remakes!

vikingkylling

Anbefalte innlegg

Jeg tok en rask søk på MovieWeb,com for å se hva som kommer i nærmeste fremtid, og ble nesten skremt over hvor mange filmer som blir laget på nytt, dvs en såkalt remake. Dette er de jeg fant etter et raskt søk som kommer i 2008 eller tidlig 2009.

* The A-Team

* The Brood

* Evil Dead

* Fantastic Voyage

* The Flash (kanskje ikke en direkte remake, men jeg ikke et 2-tall noe sted)

* Near Dark

* Piranha

* The Stepfather

* A tale of two sisters

* One missed call

* The Eye

* Shutter

* Prom Night

* Chronicles of Narnia: Prince Caspian (ikke en direkte film-remake, men vi hadde en tv-serie på 80-tallet)

* Hellraiser

* Death Race

* Scanners

* The day the Earth stood still

* Silent Night, Deadly Night

* Fame

Og dette er som sagt bare de få jeg fant etter et raskt søk. Gidder man lete finner man nok mange flere. Begynner det ikke å holde nå? Hva er poenget med å remake så mange filmer hele tiden? Kan man ikke la en bra film være en bra film og gjøre noe annet i stedet? Og bare for å ha det sagt, hvor ofte blir en remake bra uansett? Jeg likte remaken av Texas Chainsaw Massacre, men det er stort sett den eneste jeg kommer på i farten. Nok er nok. :mad:

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, nok remakes !

Men likevel, de fleste filmene som blir lagt i dag er jo også dritt dårlige. Nevner, Die Hard 4 og Shoot em up som prakt eksempler. Filmene blir så overdrevene at det bare blir så sinnsykt teit å se på. Er det action eller komedie vi sitter å ser? skal vi le av effektene? hvor mye tåler en mann egentlig? uff...

Lenke til kommentar

For a svare pa sporsmalet ditt, vargaz, sa er poenget med begge filmene a underholde ved a vise verden slik den ikke er. Sitatet "Real is good, entertaining is better" passer utmerket her. Hvis du ikke vil se slike filmer sa burde du kanskje unnga den fjerde filmen i en serie som er sann, eller en film som heter Shoot 'em Up.

Nar det gjelder remakes, sa ser jeg ikke problemet. Det lages sa mye bra for tiden at det ikke skader meg om de lager darlige filmer ogsa. Eller for a si det sann - darlige filmer blir laget uansett, det har ikke noe a si om de er remakes eller ikke. Dere kan f eks ikke se filmene, men det virker visst til a vaere for vanskelig for mange. Det er flere anmeldelser av den nyeste American Pie-filmen (som forovrig slaktes av samtlige for a vaere for banal og amerikansk) enn det er av Persepolis, Tsotsi eller Joyeux Noël, som er verken banale eller amerikanske.

Lenke til kommentar

Jeg var sånn før. Bannet til himmelen hver gang en remake kom. Men nå har jeg blitt "smartere".

Det er egentlig positivt. Det gjør folk mer oppmerksom på Klassikere. Og vil nok lokke flere å se de. Og dette er bra. Mer folk bør se på gamle filmer.

Selvom det er en dårlig remake så hvis en hører at det er en orginal, og at den er "mye bedre", mulig personen vil bli nyskjerrig og se den.

Som den "blockbusteren" I am Legend (2007) som er på kino nå.. Ikke mangen er klar over at det er en remake av The Last Man on Earth (1964). Og jeg kan tenke meg at flere som ser filmen kommer til å oppsøke den.

Og så enda en "remake" er The Omega Man (1971) og The Quiet Earth (1985) og ikke glem 28 Days Later... (2002).

Alle insperert fra samme fortelling....

Uansett, så er det ingenting du kan gjøre med det. Remakes er mer vanlig enn du tror, og jeg kan tenke meg at mangen av de filmene som du elsker er faktisk det også....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg blir bare så irritert over alle disse remakene hele tiden. Hvorfor ikke prøve å gjøre noe nytt for en gangs skyld? Selv det med at de "gjør folk oppmerksomme på klassikere" stemmer det nok ikke helt. Jeg har snakket med mange som elsket Ringenes Herre filmene, men ikke ante at de faktisk var basert på en bok. (og jeg siterer; "Har den kommet som bok også nå?")

Og ta for eksempel I Am Legend. Historien er utbrukt mange ganger, og for å si det kort er den en remake av The Omega Man, som igjen var en remake av Last Man On Earth. (det er for øvrig en Last Woman On Earth også, så vi får vel I Am Also Legend etterhvert...). Problemet er at Last Man... var meget bra og hadde bra historie, bra skuespiller og så videre, men det lille jeg har sett av I Am Legend tyder på at det er 90% spesialeffekter. Hvorfor er det for eksempel en og annen løve midt i New York? Nå er jeg ikke akkurat en fan av Will Smith, men likevel.

Remake av The Fly? Enda en? Den første var genial i seg selv og handlet om en professor (Vincent Price) som forsket på teleportering. Dessverre kom en flue inn i maskinen sammen med ham, så han kom ut igjen med hodet og en arm fra fluen, og fluen hadde hodet og armen hans. Filmen starter med at politiet dukker opp akkurat i det kona hans dreper ham i en hydraulisk presse, så resten av filmen er en blanding av mordetterforskning og tilbakeblikk hva som egentlig skjedde. Det kom for øvrig både Return Of The Fly og Curse Of The Fly, bare så det skal sies.

Men så kom jo en remake med Jeff Goldblum. I stedet for å holde seg til historien ble han og fluen slått sammen, og han gikk mer og mer over til å bli en skapning som er delvis menneske og delvis flue. Hva har det med den originale filmen å gjøre? Den første er et krimdrama, mens den nye er en skrekkfilm. Oppfølgeren var enda verre, på en dårlig måte.

Hva skal liksom den nye handle om? Blir det en remake av den originale eller remaken, eller har de bare beholt konseptet med mann/flue delen og driter i resten som vanlig? Jeg blir ikke overrasket om den ender opp som en slasherfilm med et teit monster.

Nei, det neste blir vel en remake av Body Snatchers igjen, eller enda en War Of The Worlds. Det begynner å holde. Selvsagt kan jeg jo "bare la være å se dem", men det er ikke poenget. Det blir på mange måter som å skrive en ny versjon av Ringenes Herre. Historien er løst basert på originalen og folkene er de samme, men historien er oppdatert til å passe bedre for dagens ungdommer. Kan jeg fremdeles "bare la være å lese den"?

Men nå skal det jo sies at The Thing (med Kurt Russel) faktisk er en remake, så de er ikke bare dårlige. Enhver regel har jo et unntak. :)

Lenke til kommentar
Nei, det neste blir vel en remake av Body Snatchers igjen, eller enda en War Of The Worlds. Det begynner å holde. Selvsagt kan jeg jo "bare la være å se dem", men det er ikke poenget. Det blir på mange måter som å skrive en ny versjon av Ringenes Herre. Historien er løst basert på originalen og folkene er de samme, men historien er oppdatert til å passe bedre for dagens ungdommer. Kan jeg fremdeles "bare la være å lese den"?

Body Snatcher er laget om ufattelig mangen ganger. Den siste var "The Invasion", som i min meining gjorde et ufattelig bra remake. Likte slutten bedre på den en klassikeren.

Og ikke glem den med Donald Sutherland (som er også remake), er svært bra remake som har fått "cult status", selvom den er remake.

Hvilken "War of The Worlds" refererer du til da? Den er også laget om mangen ganger....

Og Carpenters "The Thing" som er også en remake....men fått "cult status".

Men denne også skal det lages en "remake" av...selvom de sier det ikke er et remake men en nytt syn på filmen heller...

Nei, jeg synes du skal heller bare nyte det for det de er. Underholdning. Og heller se de enn å slege dritt om de uten å ha sett dem. Jeg tror du vil bli overrasket over mangen.

PS

Jeg likte remaken at The Fly med Jeff Goldblum mye bedre enn orginalen....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Den nye charlie og sjokoladefabrikken er jo en remake, og den er sinnsykt mye bedre enn den gamle.

Næsj, liker ikke at Oompa Loompaene er CGI, og ikke autentiske dverger :!:

Men, vær så snill. Ikke lag en remake av Evil Dead.

Originalen kommer jo til å være så ufattelig mye bedre.

Lenke til kommentar

Når jeg sier "Nei, det neste blir vel en remake av Body Snatchers igjen, eller enda en War Of The World" mener jeg ikke remake av en spesiell film, men mer generelt sett. De to har jo blitt remade utrolig mange ganger, og enda har vi nok ikke sett den siste av dem. Hva blir det neste? Child's Play skulle for øvrig komme med en remake, så det skulle ikke forundre meg om vi får en CGI Chucky denne gangen. CGI er jo så populært nå for tiden.

Enkelte remakes kan faktisk fungere (som The Thing og Texas Chainsaw Massacre), men de er bare noen få unntak. På den annen side har jo vi bra oppfølgere også som Aliens og Evil Dead 2 og 3, men de er unntak. For hver eneste remake eller oppfølger som fungerer har vi hundrevis av filmer som aldri burde ha blitt vurdert engang. Siste rykte er Jaws 5 - med en rekke tenåringer som blir drept av en hai. Det har selvsagt ingenting med Jaws å gjøre bortsett fra haien, men så lenge idiotiske tenåringer blir drept, blodet flyter og man blir underholdt holder det nok dessverre lenge for de fleste. Vi hadde jo for eksempel Open Water 2... :eek:

Lenke til kommentar
publikum som gjor mediet mulig.

Veldig godt poeng. Man må ikke glemme at det er blockbusterne (av disse er det jo veldig mange av remakene det er snakk om) som tjener de store pengene, og som er med på å finansiere de smalere, mindre lønnsomme, 'gode' filmene.

Lenke til kommentar
Herregud, for en tapelig ting a si. Hvis filmen underholder, sa skal det faktisk vaere mer enn god nok grunn til a lage filmen. Det skal en utrolig elitistisk holdning til for a mene at filmmediets generelle integritet er viktigere enn publikum som gjor mediet mulig.

Casablanca ft. 50 Cent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...