Gå til innhold

1GB minne på powerbook, ytelsesøkning = x?

erikstein

Anbefalte innlegg

Kan få tak i ganske billig minne til min PowerBook G4 667Mhz. Den har nå 2x256mb minne, men jeg kan få tak i 2x512mb brikker istede.

Vil jeg merke noen ytelsesøkning? OS X sier jo ikke "nei" til mer minne virker det som :woot:

Vil jeg kunne tjene noe på å oppgradre til 1GB kontra 512mb eller er det så lite at det ikke er lønnsomt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder vel alle maskiner, så med fare for å tirre noen sarte eple-elskere drister jeg meg med et PC-svar: Det kommer an på hva du bruker maskinen til!

Hvis du kun jobber med små filer, som f.eks. mail og forumsider, merker du det ikke om du så har en Terabyte RAM: Maskinen venter allikevel på input fra deg.

Jobber du derimot med svære regneark, store billedfiler, eller mange små program samtidig betyr det at du sjeldnere må hente data fra (din treige) harddisk og dermed får du noe igjen for det. Forskjellem mellom 1x512 og 2x256 er rent hypotetisk. (Avhenger av om hovedkortet bruker multithreaded/"flerkanals" RAM eller ei.)

Lenke til kommentar
Kan få tak i ganske billig minne til min PowerBook G4 667Mhz...

...Vil jeg kunne tjene noe på å oppgradre til 1GB kontra 512mb eller er det så lite at det ikke er lønnsomt?

Da du sier det er "ganske billig" ville jeg hoppet på det så fort jeg kunne hvis jeg var deg! DellDude har selvfølgelig et godt poeng i at det kommer ann på hva du bruker maskinen til.

I alle tilfelle, OSX liker RAM og er nok litt mer ramkrevende enn de fleste andre OS. Ekstra RAM gir deg jo dessuten muligheten til å ha flere programmer åpne samtidig, noe ihvertfall jeg benytter meg mye av med mine mac'er. (Utover rambruken bruker innaktive programmer minimalt med systemressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...