Gå til innhold

Koble fax til bredbåndsinngang?

Anbefalte innlegg

Hallo...

Jeg vurdere og kjøpe fax men har et spørsmål..

I andre etasje er det telefoninngangen er....(2innganger)

Den ene inngangen bruker jeg til å få bredbånd ned i første etasje.

Da er vi kommet ned...Der har jeg da en utgang som er koblet til en switch..(vi har bredbånd som jeg deler gjennom den)

Kan jeg da koble faxen til switchen eller hva...?(jeg har tenkt og ha faxen i første etasje.)

Håper dere skjønte spørsmålet mitt :)

Takker for alle svar.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn fungerer det med en xDSL-linje i huset:

telefon linjen går inn i huset og det første den normalt møter er en splitter som delen den opp i xDSL og "vanlig" telefon. deretter går xDSL linjen til pc og "vanlig" til en telefon. det du må gjøre er å koble den til den "vanlige" linje... å koble den til xDSL linja vil, etter hva jeg vet og tror, ikke fungere, den MÅ være koblet til "vanlig" linje...

fikk du noe ut av det jeg sa? :D

Edit: det heter ikke svisj, men splitter :D

Lenke til kommentar

Jeg regner med at "bredbåndet" du snakker om er en ADSL-linje.

I såfall har du en splitter et sted. Litt teori her, grovt forenklet:

Et signal bruker et gitt frekvensområde. En vanlig telefonlinje bruker typisk fra 0-xKHz (husker ikke nøyaktig tall). ADSL-linjen din bruker frekvensområdet fra xKhz og oppover (Derav navnet bredbånd).

Dette betyr at du må ha et filter et sted som splitter frekvensområdet

i to, et til telefon og et til ADSL. En splitter har altså en inngang som kobles til kobberkabelen ut av huset ("telefonlinjen"), og to utganger; en til telefon/faks og en til ADSL-modem. (Tror også det finnes bokser som kombinerer splitter og ADSL-modem.)

For å svare på spørsmålet:

Hvis denne splitteren sitter i 1. etasje kan du koble til en faks i telefonutgangen på denne. Altså den utgangen som du IKKE kobler ADSL-boksen din til.

Hvis det du kaller switch faktisk er en switch, og ikke en splitter, kan du IKKE koble faxen på denne. Dette er fordi telefax må kobles på en telefonlinje. Switcher er en del av et datanetverk, og har ingenting med telefonlinjer å gjøre, selv om kontaktene ligner. Du kan heller ikke koble faksen parallellt med ADSL-modemet ditt, fordi dette altså bruker et annet frekvensområde enn faksen.

Håper du ble klokere av dette. Si evt. litt mer om hva slags "bredbånd" du har, og evt. hva slags bokser som sitter hvor.

Lenke til kommentar
det heter switch....en slik sak du kobler flere pcer sammen med....Det er riktig at jeg har en spiller oppe som deler linjen til telefon og internett...Og internetten blir ført videre ned, mens telefonen blir igjen oppe....
det var ikke switch jeg mente... det var den lille dingsen som splitter opp linjen og den forvekslet jeg med svisj, mens det egentlig heter splitter...
Lenke til kommentar

Hei..

Jeg har NGT adsl...Splitteren er i andre etasje og deler signalet der.

adsl signalet blir ført rett ned i første etasje hvor jeg har pc'ene stående(koblet sammen med en switch)Oppe i første etasje har jeg telefonene(har ISDN)

Og vist jeg skal ha en multifunksjon skriver så er jo faks og skriver i samme sak...og vist pcen står nede og telefonsignalet er oppe så funker jo ikke det så bra (med tanke på at faxen skal funke :D )

Takk for alle svar så langt.....

Lenke til kommentar
Hei..

Jeg har NGT adsl...Splitteren er i andre etasje og deler signalet der.

adsl signalet blir ført rett ned i første etasje hvor jeg har pc'ene stående(koblet sammen med en switch)Oppe i første etasje har jeg telefonene(har ISDN)

Og vist jeg skal ha en multifunksjon skriver så er jo faks og skriver i samme sak...og vist pcen står nede og telefonsignalet er oppe så funker jo ikke det så bra (med tanke på at faxen skal funke  :D )

Takk for alle svar så langt.....

Da er løsningen som følger:

- koble fra splitteren i 2. etasje

- plugg nettverkskabelen som går ned til 1.etasje i telefonkontakten

- ta med deg splitteren og adsl-modemet ned trappa

- koble splitten på i 1. etasje: voila!

Dette funker jo selvsagt bare hvis du har to separate telefonlinjer.

Du kan ikke koble telefon og splitter i parallell på en linje.

En alternativ løsning er å sette skriveren/faksen i 2. etasje. Du trenger da en printerserver og evt. en switch i 2. etasje:

koblingssjema.bmp

Evt. kan du kjøpe en printserver med innebygd switch/router eller en printerfax med innebygd printserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...