Gå til innhold

Råd om CPU og minnehastighet til klokking

Anbefalte innlegg

Jeg er helt noob på klokking. Skal kjøpe ny CPU til mitt Gigabyte X38 DQ6

og lurer på hvilke begrensninger minne m PC6400 vil sette på mulighetene for å klokke?

Har 8 GB OCZ gold GT XTC 4*2GB

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315

CPU: enten Q6600 el QX9650

m Thermalright 120 ultra extreme

Hadde en Q6600, men er nå fristet av klokkemulighetene til 45nm CPU

Spørsmålet mitt er er om det er "bortkastet" å kjøpe QX9650 når jeg har dette minnet? Vil det være slik at hastigheten på minne gjøre at jeg ikke får utnyttet de bedre kokkeegenskapene til QX9650? Eller har jeg oppfattet riktig at med ulåst multiplier så legger minne mindre begrensninger på klokkingen av CPU? Virker veldig fristende med en CPU som kan komme opp i nærmere 4 GHz!

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt, nei - minnet ditt vil ikke legge direkte begrensing på hvor langt du kan overklokke den prosessoren.

Av to grunner:

-Som du selv sier er det åpen multiplier på den, dermed kan du klokke opp via multiplier i stedet for ren FSB, og dermed unngå å påvirke minnesystemet til noen betydelig grad i det hele tatt.

-Selv om det var låst multiplier så kunne du bare brukt en lavere RAM divider for å unngå å presse RAMen din mer enn den kunne taklet uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Minne vil nødvendigvis ikke sette noen begrensing, i og med at du kan sette FSB:DRAM til annet en 1:1.

Men for å svare kort på det du egentlig spør om:

Q6600 har en Quad FSB på 1066, dvs 266 Mhz. Har derfor en multiplier på 2400/266 = 9. Du kan klokke opp FSB til 400 Mhz uten at du går over minnet sine spesifikasjoner, dvs maks CPU-hastighet blir 400 * 9 = 3600 Mhz (3,6)

QX9650 har en Quad FSB på 1333, dvs 333 Mhz, Denne har derfor også en multiplier på 9 (3000/3). Så med FSB:DRAM = 1:1, kan du også klokke denne til 400 * 9, dvs 3,6 Ghz.

Det er klart mulig minne kan dras litt lengre, men det blir identisk for begge. Ser at brikkene dine ikke har altfor bra timings, noe som også er vanlig med 2 GB brikker. Klokkefanatikere har også en tendens til å kjøre med mindre minne.

Nå er det jo forhold som varme, at enkelte CPU-er ikke lar seg klokke like godt (møter en eller annen FSB-vegg) som påvirker resultatet.

Og QX9650 leveres vel ikke med ulåst multiplikator som standard, og om den er ulåst er det viktigste spørsmålet om den bare kan stilles lavere eller om den også kan stilles opp.

Og når du alt har en Q6600, så er jeg ikke i tvil, ingen vits i å kjøpe noe til over 7 000 kr for å nå 4 Ghz.

Lenke til kommentar

Bolson: Takk for en kjempe bra forklaring rundt overklokking, har lurt litt på dette selv.

Men som et side spørsmål til trådstarter, skal selv kjøpe en Q6600, og har forløpig sett på DRR2 9600 minne (2*2GB), disse koster jo endel mer enn f.eks 6400 minne. Jeg kan godt tenke meg å OC moderat, ville det da være et bedre valg å gå for 6400 med bra timing, eller gå for 9600 mine med mindre bra timing?

Frank

Lenke til kommentar
Bolson: Takk for en kjempe bra forklaring rundt overklokking, har lurt litt på dette selv.

Men som et side spørsmål til trådstarter, skal selv kjøpe en Q6600, og har forløpig sett på DRR2 9600 minne (2*2GB), disse koster jo endel mer enn f.eks 6400 minne. Jeg kan godt tenke meg å OC moderat, ville det da være et bedre valg å gå for 6400 med bra timing, eller gå for 9600 mine med mindre bra timing?

Frank

Husk at tall endrer på seg om du clocker..

Feks. den pcen jeg sitter på da, om jeg ser i cpu-z:

spd_3400.bmp

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Stigma og Bolson, det var oppklarende!

Jeg får tygge på om jeg synes det er verdt pengene. For øyeblikket er jeg uten CPU siden min Q6600 tok kvelden. Kan jo kjøpe maken, men så er det dette med ny teknologi...

BOLSON

Du spør om multiplieren kan endres opp og ned. Jeg trodde det var mye av poenget med QX. Prøvde å finne noe på Intel sine sider og fant dette:

Fra Intel sine sider: http://www.intel.com/products/processor/co..._prod_brief.pdf

"For the added technical flexibility experienced enthusiasts

want, the processor bus ratio locks (overspeed protection)

have been removed in the Intel Core 2 Extreme processor.

This delivers the ability to tune the system, taking it beyond

the specification limits†." Vet ikke om dette relaterer seg til multiplieren?

Senere fant jeg bilder av CPUZ med en multiplier på i hvertfall 11 på Anandtech, så da ken den i hvertfall settes over 9:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3184

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar

@Gurgalmei:

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at jeg har sett noen tvetydige kommentarer ved tester, hvor det ikke sies at den har ulåst multiplier, men at utgaven de fikk hadde ulåst multiplier. I og med at testere ofte får enginering samples, som nesten uansett har ulåst multiplier ble jeg svært i tvil.

Lenke til kommentar

OK Bolson, da skjønner jeg. Men hvodan har dette pleid å være? Er det slik at multiplieren på QX hittil har vært ulåst og kunnet justeres både opp og ned, og at en eventuell låsing oppover er noe nytt Intel har introdusert på denne prosessoren??

Lenke til kommentar
OK Bolson, da skjønner jeg. Men hvodan har dette pleid å være? Er det slik at multiplieren på QX hittil har vært ulåst og kunnet justeres både opp og ned, og at en eventuell låsing oppover er noe nytt Intel har introdusert på denne prosessoren??

Sjekker jeg litt nærmere noen kilder ser det ut til at den ikke er låst noen vei. Men det har tidligere vært slik at enkelte CPU-er bare har kunnet stille multiplier nedover. Delvis begrenset av HK, og delvis begrenset av maksimal multiplier.

Så jeg misforstod nok bare formuleringene ved enkelte av testene/reviews av denne. Prinsipielt har "extrem"-utgavene kunne stilles både opp og ned.

Lenke til kommentar

Frank

Timingene er målt i klokkesykluser, ikke i tid. Derfor vil PC9600-minne som regel ha bedre tilgangstider enn f.eks PC5300-minne med CL3-timings.

Eksempler:

PC1000 CL5 (Dominator-moduler, heh) = 8ns

PC9600 CL5 = 8.33333333ns

PC8500 CL5 = 10ns

PC6400 CL4 = 10ns

PC3200 CL2 = 10ns

Ville uansett ikke brukt mye penger på RAM, da ytelsesforskjellen i de fleste oppgaver er nesten neglisjerbar, og det er bare å sette en divider hvis minnet stopper deg under overklokking

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Du får så mye bra 2 GB kit til +-400 kr at det er bare tull å kjøpe noe dyrere.

Dette minnet ble brukt av Tom's hardware ved råklokking av E2140, og klarer greitt FSB på 450 (dvs 900 Mhz)

GeIL Black Dragon. Ellers finnes både OCZ, Crucial, Corsair; Kingston og Mushkin med bra PC2-6400 brikker.

Finner du PC2-8500 brikker til under 600 (av kvalitet) kr for 2 GB er det klart at pristillegget er lite, og spiller således ikke stor rolle. Da ville jeg nok kjøpt dette. Komplett har noen BallistiX PC2-8500 til 595 for 2 GB.

Lenke til kommentar

For en såpass dyr CPU burde du i så fall hatt bedre kjøling for å virkelig kunne utnytte overklokkingspotensialen til QX. Personlig synes jeg det blir litt bortkastet penger. Hvis du allikavel har lyst å overklokke og vil bruke såpass mye penger så er det vel like greit å kjøpe skikkelig vannkjølingsutstyr og en Q6600. Da blir det i hvertfall litt mer moro for pengene og vannkjølingsutstyret kan man jo bruke på den neste prosessoren man kjøper. Dette er det jeg synes, om det er verdt å kjøpe en QX prosessor får være opp til deg. =)

Lenke til kommentar

Jeg vurderete vannkjøling, men så leste jeg denne artikkelen som viser at det ikke er så mye å hente?? + at med QX 45nm så blir varmeproblemet betydelig redusert.

http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3097

Kan også se på denne:

http://www.tomshardware.com/2007/12/13/can...field_to_5_ghz/

Men det er kanskje mye bedre utstyr man kan kjøpe enn det de bruker i disse testene??

Lenke til kommentar

Jeg tror, men skal ikke påstå, at Extreme har låst multiplier. Men at ES (Engineering Sample) har ulåst. "låst" i den forstand at den bare kan stilles lenger ned i forhold til standardhastighet (slik som min E6850 som har 9x333=3GHz, men kan stille multiplier mellom 6 og 9).

Dog skal jeg som sagt ikke påstå at den er låst på Extreme-serien.

EDIT: Multiplier er ulåst!

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Må si meg eig medBolson ja, Q6600 er veien å gå. Greit nok at 45m CPUene er skikkelig snadder, men det er IKKE verdt 3 ganger så mye penger som en Q6600 (som tross alt fikser 4Ghz på god kjøling).

La oss si det sånn at jeg tar heller 2skjermkorti SLI + Q6600 overklokket enn 1 skjermkort + QX9650. Det er jo absolutt ull tvil om hvilket vil yte best...

QX9650 er vel på sitt prisnivå fremdeels bare et produkt som du først jøper nå du har "makset" ut det meste annet allerede, og fremdeles har penger som brenner hull i lommen. Det, eller du er en hardcore benchmarker ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...