Gå til innhold

Overklokket E6600. Noe varm, gjerne?

Anbefalte innlegg

Leker litt med klokking, og til å være en nybegynner har jeg kommet til et resultat jeg er ganske fornøyd med, sett bort ifra temperaturen. Har klokket litt før, men er fremdeles grønn når det gjelder spenninger på CPU, NB osv.

Det er en E6600 jeg leker med, som da går stock på 2.4. Kjører den nå på 3.3 (366x9) og maskinen virker veldig stabil. Har kjørt Prime95 i ca. en time nå, og tenker å la den stå utover natten. Tidligere når jeg har prøvd Orthos/Prime95 har jeg fått error etter alt mellom et kvarter til en halvtime, men etter litt leking med volt så ser det altså ut til å ha ordnet seg.

Har følgt med på CoreTemp mens Prime har kjørt, og maks temp har vært 68 grader, noe jeg forstår er litt for varmt. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan justere for å få ned temperaturen litt, og fremdeles beholde stabiliteten? Maskinvare som er relevant er som følgende:

C2D E6600

eVGA 680i SLi

4x 1GB Corsair 6400 (CL4)

Vcore står nå på 1.35 og volten til minnet står på 2.2. Har også satt en FSB-voltgreier til 1.4. Alle disse er satt manuelt, og det var etter disse forandringene at Prime forstatte å kjøre uten feil. Dette er stort sett de forandringene jeg har gjort, og hvor kunnskapene mine begrenser seg. Legger ved noen skjermbilder, så får dere kommentere hvis dere har forslag til forandringer/forbedringer.

CPU-Z

Edit: Må bare tilføye at det er en Zalman CNPS9500 som står på CPU. Har tatt av viftereguleringen på den, og det ser ikke ut til at det funker særlig bra å styre hastigheten fra BIOS. Hører ihvertfall ingen forskjell...

post-18138-1199116361_thumb.jpg

post-18138-1199116371_thumb.jpg

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde håpet at forummedlemmene skulle flokke seg rundt akkurat denne posten for å svare, men den gang ei :p

For å svare på mitt eget spørsmål, så har jeg stilt ned vcore til 1.325. Den lille forandringen gjorde et utslag på temperaturen, så håper den går like stabilt. Fortsetter å kjøre den nedover til den blir ustabil, for så å stille den opp igjen til stabilt nivå.

Gjør det samme med den andre FSB-voltgreia :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde håpet at forummedlemmene skulle flokke seg rundt akkurat denne posten for å svare, men den gang ei :p

For å svare på mitt eget spørsmål, så har jeg stilt ned vcore til 1.325. Den lille forandringen gjorde et utslag på temperaturen, så håper den går like stabilt. Fortsetter å kjøre den nedover til den blir ustabil, for så å stille den opp igjen til stabilt nivå.

Gjør det samme med den andre FSB-voltgreia :)

Her er det noe som er galt. Jeg synes temperaturene dine er alt for høye.

Fint hvis du kan poste alle verdier fra bios. Da er det litt lettere. Jeg tør neste å påstå at kjøleren sitter skjevt på.

Mvh Jon

Lenke til kommentar

Heisann!

Har finjustert en del siden første post. Husker ikke nøyaktig hva vcore står på akkurat nå, men kjørte 12 timer med Prime, og maks temperatur var da 62 grader. Ligger mellom 40-42 idle, og så jeg er stort sett fornøyd med resultatet.

Prøvde meg såvidt på å klokke minnet (som i dag kjører på 400x2, 4-4-4-12), men da fikk jeg såvidt kjørt Prime i en halvtime.

Skal poste mer detaljer rundt klokkingen i morgen og alle specs på maskinen, så får jeg heller se om jeg kan tyne den for litt mer.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 2.22v til minne på 680i

Minnekontroller er ikke som på andre hovedkort.

Har kjørt stablit på 1200mzh på 2.23v

Så du bruker memtest86+ 1.70

Og starter lavere,1.9v holder fint for stock.

Du setter da 1.875v i bios

Husk at for høy spenning 680i til minnet kan gi ustabilt system.

På 2.4v kan dem ta kvelden i løpet av 1 uke.

Så tar du av og kaster det dumme lokket rundt cpu.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Får gi litt mer detaljer rundt klokkingen da.

Vcore står på 1.35 fremdeles i BIOS. Går jeg ned på den så blir den ikke Prime-stabil.

CPU går stabilt på 366x9, og her sliter jeg med å komme videre. Øker jeg FSB så nekter den enten å starte, eller det skjer andre forstyrringer som at musen slutter å virke etc. Absolutt makstempertatur under disse innstillingene er 62 grader, og 39-42 på idle.

Minnet ser jeg er spec'a til å kjøre på 2 volt, så det kan jeg nok stille litt ned. Har ikke hatt en vellykket overklokking av minnet (at Prime kjører 12 timer), så det er satt til 800 på 4-4-4-12. Leste om at en del revisjoner av dette minnet er Micron-brikker, så hadde vært spennende å skvist ut litt bedre timings eller øke frekvensen.

Må også bare oppklare at i førsten posten så tok jeg feil av innstillingene på vcore. De var da høyere enn 1.35 (i BIOS), noe som forårsaket den "høye" temperaturen. står den på 1.35 i BIOS (viser da 1.31-1.33 i Everest) og temperaturen er som sagt mye bedre.

Lenke til kommentar

Temperaturene dine er helt greie med tanke på at du har en Zalman 9500 - den er grei nok, men ikke til ekstrem overklokking, vil du ha bedre temperaturer og/eller pushe klokkinga ytterligere må du nok investere i f.eks en Thermalright Ultra 120 Extreme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...