perpyro Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Det aller viktigste er at kablene har strømføringsevne nok i forhold til sikringen forran og at kortslutningsytelsen på enden er nok til å gi momentanutløsning på sikringen. Det neste er å holde spenningen høy nok under full last på stikken. Husker ikke eksakt hva tallene var men som oftest er ikke dette et problem. Problemstillingen dukker oftest opp i forbindelse med større utstyr med høy startstrøm og tung last. EDIT: Jeg husker jeg leste om denne 4% regelen fra FEB91 når jeg gikk opp til fagprøven. Endret 1. januar 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Exentler Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Nå komme med det jeg har lært. Går VG2 Elenergi Jeg trur det er ingen forskrifter på hva som er min/maks leveringsplikt. men EBL (everkens landsforening) har gått sammen og blitt enig om +10/-10 % ved leveringpunktet ( i enebolig er leveringspunktet husveggen) med en standard nettpenning på 230 vil du kunne få alt fra 253 til 207 Volt det med 4% prosent stammer fra NEK-400. Her har Norsk elektroteknisk komité kommet med en anbefaling om å ikke ha en spenningsfall mer en 4 %. Dette gjelder for selve installasjonen i huset. det vil si at du ha 199 V ved et punkt i huset :S Endret 1. januar 2008 av Exentler Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 noe lignende jeg skrev i Post #16 (muligens forklart litt bedre enn meg ) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Følgende forskrift til Energiloven, bestemmer den såkalte leveringskvalitet på energi (elektrisk strøm). Det er mulig gjennom avtale å fravike denne. Alle andre utsagn kan man i realiteten glemme, er ikke en leveranse i tråd med denne så må leverandør rette opp. Alle gjeldende veiledninger etc, må også bygge på denne. Det finnes også en høring til forskriften, som beskriver detaljene nærmere. Endret 1. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...0-1557.html#3-1 Nettselskap skal sørge for at langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi, er innenfor et intervall på ± 10% av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, i tilknytningspunkt i lavspenningsnettet. så regelen ± 10% har ingenting med at spenningen er f eks 230v ved inntaket, men at spenningen ikke varierer (?) Endret 1. januar 2008 av Dewil Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Med langsomme menes rett og slett variasjoner i spenningen. De kan fremdeles ha transienter i nette som kan overstige 10% avviket fra 230V ganske mye. I klartekst betyr dette at de kan ha spenningspulser på over 253V i nettet sitt. Det er derfor +/-10% regelen betegner langsomme variasjoner. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 @Dewil: Helt korrekt når det gjelder § 3-3, den sier bare noe om langsomme variasjoner. Samtidig er periodisk spenningsfall grunnet belastning en variasjon og vil sikkert bli omfattet. Men jeg husker fra da høringen var ute at dette var "kompliserte" saker. Mener at konklusjonen var som følger. Oppleves det at spenning er betydelig lavere enn 230 Volt (se at forskriften har 230 Volt som laveste verdi), og i tillegg at spenningen viser "belastningsmessig" variasjon av betydning må det regnes med at leveransen ikke er i tråd med forskriften. Men det konkrete svar må man eventuelt få fra Nettleverandør eller NVE, da det krever både "leveranseavtalen" samt noe mer tolkning av forskriften. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Har kun lest de første postene, så vet ikke om noen har nevnt dette. men jeg siterer fra NEK: 525 Spenningsfall i forbrukerens installasjon Wmnet er under overveielse. MERKNAD - I mangel på andre betraktningsmåter anbefales det at spenninsfallet fra leveringspungtet frem til forbrukerutsyret ikke overstiger 4% av installasjonens nominelle spenning. Andre betraktninger gjelder startforløp for motorer og annet utstyr med høye startstrømmer. Forbigående forhol, slik som spenningstransienter og spenninsvariasjoner på grunn av unormale driftssituasjoner, kan en se bort fra Endret 1. januar 2008 av Footy Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Der ja, dette er altså kun en veiledning og inntet mere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 At e-verk kan ha så mye som 10% å gå på er fantastiskt i dag. Hadde sikkert ikke å mye å si før i tiden da folk bare hadde glødelamper, varmeovner og konfyr. Men med all elektronikken vi har i dag er det ikke bra! Og grunnlaget for denne påstanden er? All elektronikk som brukes på stømnettet har en strømforsyning. Jobben dens er å levere de spennnningene som brukes internt av selve elektronikken, mer eller mindre uavhengig av spenningsvariasjon på strømnettet. Ta feks en moderne svitsjet strømforsyning med aktiv PFC, disse designes mer eller mindre alltid for 90-260V innspenning. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Vel, jeg vil nå tro at om man har 207V inn i huset, og man i tillegg har et par volt spenningsfall, i kablene, da vil man få problemer med mye. Disse PSU-ene er vel designet for å kunne opperere på både amerikansk og europeisk strømnett. Personlig så har jeg en router som går i stå hver gang spenningen synker litt. Det meste av utstyr i dag står merket med en spenning på 220-240V, altså +/- 4,35% fra 230V. Grunnen til at det er litt dumt med lav spenning her er at vi bygger verksted / garasje ved siden av huset, der vil det blant annet være en kompressor på 5,5kW, sveiseapp. osv. Men vi får vente å se hvordan det går. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Du kan i værste fall ende med store dropp i spenningen hver gang kompressoren starter opp. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Disse PSU-ene er vel designet for å kunne opperere på både amerikansk og europeisk strømnett. PSUene gjør jobben uansett om det er amerikansk eller europeisk, eller noe midt i mellom for den slags skyld. Mitt argument var hovedsaklig at moderne elektronikk ikke nødvendigvis trenger å ha noe problem med nett med en toleranse på +-10%. Og at det i alle fall ikke blir værre etterhvert som elektronikken blir enda mer moderne. Lenke til kommentar
andeng Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 + - 10% er det Netteier har og forholde seg til. De gjør ikke noe med anlegget med mindre det ligger under eller over dette. Ikke klag! Var hos en kunde som ved feil hadde fått 380V inn istedenfor 230V. Hade tv,pc ++++. Mvh Elektriker Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Fra gammelt av hadde vi 220V +/-10% her til lands, altså 198-242V. Selv om vi nå har justert oss inn til 230V så har e-verkene vel mer eller mindre beholdt de gamle grensene. Moderne strømforsyninger bruker ikke å mukke selv om de er laget for kun 230V og kun får 180V eller helt opp til 260. Lyspærer, trafoer, motorer, og varmeovner takler ikke det fullt så bra.. Når det står 220-240V på et typeskilt så betyr ikke det 230 +/-4%, men 220 -10% & 240 +10%. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det med 4% eller 10% kan variere. Dette er noko energiverket som leverar nettet tildeg som fast set. Mange brukar 4% då det er heilt ok men 10% er litt mykje. Dette gjeld under 230 volt. Her lokalt trur eg energiverket skal levere ein spenning som ikkje er 4% under 230v fram til husstand. Spenningstap i husstand har ikkje energiverket noko med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå