Gå til innhold

Nedre grense for nettspenning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Huset vårt ligger lengst fra trafoen av alle hus på denne linjen, derfor har vi relativt lav nettspenning.

Er det noen som vet om det finnes en nedre grense på spenningen som kraftlaget skal levere?

 

Blir plaget med sveising og lignende når det blir kaldt ute (spenningen synker pga. forbruk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste der er vel rett og slett et datablad på ett eller annet produkt, en forskjell på frekvensen på 3hz hadde vel betydd store problemer med elektronikk.

10% hørtes jo mye ut, det vil jo da tilsvare 207V. Det meste av utstyr står jo merket med 220-240V.

Det er forøvrig spenningen inn jeg snakker om, spenningsfall i kabler til stikkontakter og slikt kan selvfølgelig ikke kraftlaget noe for.

 

Når jeg måler på jordfeilbryteren (eneste plassen jeg kommer til uten å ta strømmen, bruker porselenssikringer), så har jeg 222V mellom L1 og L3. Og i dag er det ikke spesielt kaldt heller.

Skal prøve å måle på en kald dag i middagstid, da er det somregel lavest.

Lenke til kommentar

Mener også at E-verk kan opperere med +/- 10%. De 4% som noen nevner er det NEK400 anbefaler som maksimalt spenningstap i en instalasjon. (Fra e-verkets leveringspunkt til siste kontakt.)

 

At e-verk kan ha så mye som 10% å gå på er fantastiskt i dag. Hadde sikkert ikke å mye å si før i tiden da folk bare hadde glødelamper, varmeovner og konfyr. Men med all elektronikken vi har i dag er det ikke bra!

Lenke til kommentar
Mener også at E-verk kan opperere med +/- 10%. De 4% som noen nevner er det NEK400 anbefaler som maksimalt spenningstap i en instalasjon. (Fra e-verkets leveringspunkt til siste kontakt.)

 

At e-verk kan ha så mye som 10% å gå på er fantastiskt i dag. Hadde sikkert ikke å mye å si før i tiden da folk bare hadde glødelamper, varmeovner og konfyr. Men med all elektronikken vi har i dag er det ikke bra!

 

Da ser det ut som vi har et svar her.. Elektrikeren skal forholde seg til 4% tap fra første punkt (inntak) til siste kontakt. Siste kontakt har altså ikke lov å være under 221V (hvis 230v ved inntaket). Dette er altså inne i huset og installasjonen har ingen ting å gjøre med e-verket. Mener denne regelen er satt for at man ikke skal ha underdimensjonerte kabler i husstanden.

 

Mens e-verket har +/- 10% å forholde seg til. Snakket litt mere om dette i går kveld og e-verket måler på trafoen ute i gata. Her hender det ofte at de er oppe i 270V på grunn av tap i kabelen inn til første husstand. (lange strekk)

 

Hvis man er usikker på om spenningen i husstanden er for lav kan man låne et måle apparat (fortum har sånne) som skal sitte i første stikk kontakt i en mnd. Denne måleren lagrer et gjennomsnitt og div informasjon som strømmen slik at de har noe å gå etter hvis de evt. må rette opp i feilen.

 

Dessuten har de mange husstander å forholde seg til på en trafo. Førstemann på kabelen klager som regel over for høy spenning og sistemann har for lav. Så de må følge en middelvei slik at man ikke har for høy spenning i den ene enden og for lav i den andre.

 

Det som er litt fint i dag er at strømforsyninger i tv, data osv. bruker aktive pfc kretser dermed kan det meste av utstyr kjøre på alt helt ned til 110V fordi det er en aktiv krets som passer på strømmen som kommer inn i produktet.

 

Også kommer jo 400V etterhvert også...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Mener også at E-verk kan opperere med +/- 10%. De 4% som noen nevner er det NEK400 anbefaler som maksimalt spenningstap i en instalasjon. (Fra e-verkets leveringspunkt til siste kontakt.)

 

At e-verk kan ha så mye som 10% å gå på er fantastiskt i dag. Hadde sikkert ikke å mye å si før i tiden da folk bare hadde glødelamper, varmeovner og konfyr. Men med all elektronikken vi har i dag er det ikke bra!

 

Jeg er også ganske sikker på at det +/- 10% fra e-verket. Og maks 4% tap fra inntaket i en instalasjon til et hvert punkt i instalasjonen.

 

Ikke for å kverrulere, og komme å vifte med fingeren i været. Men siden det meste av elektronikk vi kjøper bærer CE-merket osv. så vil jeg tro at elektronikken vil takle ganske lave spenninger før den svikter. De 10% +/- er vel normert i EU landene også. Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker. Men det virker fornuftig.

Lenke til kommentar
Ikke for å kverrulere, og komme å vifte med fingeren i været. Men siden det meste av elektronikk vi kjøper bærer CE-merket osv. så vil jeg tro at elektronikken vil takle ganske lave spenninger før den svikter. De 10% +/- er vel normert i EU landene også. Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker. Men det virker fornuftig.

 

Komponenter i produktene har også stort sett 10% feilmargin. noe har vi da å gå på.

 

Et multimeter kan ikke følge de hurtige variasjonene i spenningen. Vekselstrøms-

instrumenter er vanligvis konstruert slik at de viser effektiv-verdien av spenningen.

e-verket opererer med amplitude verdien altså topp til topp på sinus. husker ikke hva formelen var for å finne den riktige verdien hvis man måler V.eff men mener det var: V = V.eff x √2 ?

Lenke til kommentar
Da ser det ut som vi har et svar her.. Elektrikeren skal forholde seg til 4% tap fra første punkt (inntak) til siste kontakt. Siste kontakt har altså ikke lov å være under 221V (hvis 230v ved inntaket). Dette er altså inne i huset og installasjonen har ingen ting å gjøre med e-verket. Mener denne regelen er satt for at man ikke skal ha underdimensjonerte kabler i husstanden.

Elektrikere må på ingen måte forholde oss til 4% regelen, den er egentlig ganske så irrelevant ettersom man med f.eks. 210V på inntaket og et spenningsfall på 4% som toleranse ender man opp med 201,6V på stikken.

Dette er ikke akseptabelt samtidig med at man med 240V på inntaket ender opp med 230,4V på stikken.

I første tilfellet vil 4% regelen bli problematisk samtidig med at i det andre tilfellet kunne man fint hatt 8% spenningsfall uten problemer.

Og ja jeg vet om steder der de har 209V på hovedsikringene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

spennende.. men hva kan da regnes som "riktig" ?

elektrikeren har vel noe å forholde seg til?

Jeg skjønner dette at hvis man regner % så vil det bli "feil" men han jeg snakket med sa det at man hadde "lov" til å ha 4% tap ved 230v.

Er det da en % verdi som varierer ved de forskjellige spenninger?

Altså ved 230 så har man 4% mens ved f.eks 210 så er det f.eks 2%?

Eller er jeg helt ute å kjøre?

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...