Gå til innhold

Digitalt kamera til skifilm

Anbefalte innlegg

Hei..

Vi er et par folk som skal lage en skikkelig low-end ski film bare for gøy. Har tenkt til å filmet en del nå i vinter og kose oss med redigering utover sommeren. Vi trenger et digitalt kamera som passer til vårt bruk. Vi er ikke gutta med alt for høyt budsjett men vi skjønner også at kvalitet koster.

Er ikke oppdatert på hva som er bra eller noe angående kameraer, håper derfor det er mulig å få noen tips eller litt veiledning;)

Har tenkt en del på dette: SONY DCR DVD106

Fordeler jeg ser med det er at det tar opp rett på dvd, harddisker komprimerer vel mer og blir fort ødelagt? Eller vet jeg ikke så mye mer om digitale kameraer.

Endret av Abruzzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke oppdatert på hva som er bra eller noe angående kameraer, håper derfor det er mulig å få noen tips eller litt veiledning;)

Har tenkt en del på dette: SONY DCR DVD106

Fordeler jeg ser med det er at det tar opp rett på dvd, harddisker komprimerer vel mer og blir fort ødelagt? Eller vet jeg ikke så mye mer om digitale kameraer.

Huff nei. Styr unna DVD og HDD. Mini-DV-kassetter gir best kvalitet, og ja, det er heldigitalt selv om det er på kassetter. Dette kamera kom på tredje plass i en test forbrukerportalen hadde. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja det kameraet der ser ganske greit ut det;) Har du link til testen så jeg kan lese litt mer om det? Noen som vet om kameraet egner seg til å filme ski/snowboard-kjøring?

Her er testen :)

Det eneste kameraet som slår de to 3CCD kameraene til Panasonic er Canon HV20 (som er et HDV kamera og en god del dyrere). Sony sine dyrere HDV kamera ligger faktisk UNDER på bildekvalitet, til tross for at disse er HDV, mens Panasonic'ene er SD?

Lenke til kommentar

Synes mer sånn 4000,- er realistisk for hva jeg kan bruke på dette. Har skjønt at miniDV og 3CCD er det jeg burde gå for.

Men,

Hvis jeg hadde valg Panasonic NV-GS320 isteden for 230'en ville jeg fått noe bra for penga da? Er 500,- dyrere men er jo også bilde stabilisator bl.a. på 320'en da.. Hmm?

Lenke til kommentar
Synes mer sånn 4000,- er realistisk for hva jeg kan bruke på dette. Har skjønt at miniDV og 3CCD er det jeg burde gå for.

Men,

Hvis jeg hadde valg Panasonic NV-GS320 isteden for 230'en ville jeg fått noe bra for penga da? Er 500,- dyrere men er jo også bilde stabilisator bl.a. på 320'en da.. Hmm?

NV-GS320 mangler mikrofoninngang, så der må du klare deg med den innebygde. NV-GS230 har mikrofoninngang, men mangler altså optisk bildestabilisator, og har litt dårligere optikk.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på akkurat det samme for 2-3 uker siden. Jeg skulle ha et videokamera for å filme skikjøring (som deg) og endte opp med alternativene Panasonic nv-gs230 og Panasonic nv-gs320. Til å begynne med, var jeg først og fremst ute etter et harddiskkamera, men skjønte fort at dette ikke ville ha tålt såkalte ''followcams'' i terrengparken. (Man filmer samtidig som man kjører/hopper ved siden av/bak/foran motivet)

Jeg endte opp med nv-gs320 og er ganske fornøyd.

Bakgrunnen for "ganske":

Da jeg spilte av film fra skibakken på TVen hjemme, var det en del flimring til tross for at jeg hadde brukt "anti-refleksjon"-modus. -Manualen foreslår å bruke denne modusen når man filmer i skibakken eller på stranden.. Som sagt: En god del flimring fra snøen, staver etc.

I tillegg har jeg ennå ikke forstått hvordan jeg skal overføre filmen til PC-harddisken ved hjelp av de medfølgende programmene.

Jeg tar gjerne imot tips for å løse begge problemene :)

Lenke til kommentar

Ja nå står jeg i et veiskille mellom disse to.

Mikrofon er det vel på nv-gs320 slik at jeg får med meg lyden av at folk hopper osv. men mikrfoninngang til egen mikrofon tror jeg ikke at jeg trenger for jeg kommer ikke til å drive med intervjuer eller noe slikt. Skal bare legge på litt musikk til klippene. Har jeg rett?

Det med flimringa likte jeg ikke helt å lese, kunne du lagt opp et videoklipp eller xorex hvis du får overført til data? Gjerne at du sender meg klippet eller at du legger det på stage6.com for da mister du ikke så mye kvalitet, youtube f.eks er jo håpløst der, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne imot tips for å løse begge problemene :)

Flimreproblemet ditt skjønte jeg ikke helt, men har heller ikke veldig peil på det kamera der så det kan jeg uansett ikke hjelpe deg med.

Legge over til PC derimot, trenger du ikke noe medfølgende programvare for å gjøre, koble i firewirekabelen mellom kamera og PC, og slå på kameraet i visningsmodus. Da kan du bruke hvilket som helst NLE til å recorde dette, det være Movie Maker, vegas, premiere, avid, fcp...

Lenke til kommentar
En venn av meg valgte å gå for et veldig lite kamera. Samsung SC-X300L Han bruker det hele tiden til å filme snowboard / skateboard filmer og er veldig fornøyd. Kameraet er også veldig lite og diskrèt, så det passer inn i lomma ganske lett :)

Det får bare pluss av meg :thumbs:

*Minnekort anbefales ikke til seriøs filming, da kvaliteten blir dårlig (pga. høy komprimering), og lagringsmediet er rådyrt i forhold til mini-DV og DVD.

*Samsung er dessverre den produsenten som gjennomgående havner nederst i alt som er av videokameratester.

Eneste bra med dette kameraet, er at det er lite.

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut hvordan jeg skal overføre filmen. -Det var ganske enkelt egentlig :)

En film på ca. 20min tar ca. 4Gb. Det var ingen flimring da jeg spilte av filmen på PCen. Er fornøyd! Jeg kan sikkert sende et filmklipp over msn elns. Send meg adresse på "akam-mail". (-hvis det finnes noe sånt :p )

Lenke til kommentar
Blir HW-mail for meg da :D Men sendte deg en PM nå med msn adressa så gleder jeg meg til å se resultatet. Ser ut som om jeg ender på 320'en da..

Om du er interessert i min personlige mening så ville jeg styrt unna Canon DV kamera. Les min forklaring i en annen post:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10288662

Jeg ville heller valgt et AVCHD kamera selv om det er mer komprimering og spesielt til det bruket du har i våte og actionfylte omgivelser. Prøv å stå i de omgivelsene med et kamera du ikke får lukket igjen. Når du klager kommer Canon til å si "men her er det jo fukt...da kan vi ikke dekke dette og garantien bortfaller".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...