Gå til innhold

Hvordan er det å studere på universitet/høyskole?

Vannfrisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er ulike studier lagt opp? Er det obligatorisk å møte opp til enkelte eller alle foredrag? Er det lange skoledager? Mye lekse eller lignende?

Kan bare svare for siving-studier, men der er ingen forelesninger obligatoriske. Øvinger i fag må leveres inn for å få godkjent/ikke-godkjent og 2/3 må bestås for å gå opp til eksamen. Det eneste som er obligatorisk i ordets rette betydning er noen få øvinger som foregår på skolen samt lab-timer som av naturlige grunner er vriene å gjennomføre på div. studenthybeler. Vil si at øvingsopplegget er ganske omfattende, men det er ikke noe problem å få masse fritid. Spørs selvsagt på hvor mye du sliter i fagene. Andre utdannelser har ikke så mye fokus på øvinger ol.

Generelt sett er forelesninger ikke obligatoriske og man kan ofte komme seg fint gjennom fag uten å møte opp på alt som er. Selvstudie kan være vel så effektivt med mindre spennende forelesere og fag som kanskje ikke egner seg så godt for undervisning med mange studenter.

Lenke til kommentar

Jeg tar nå bachelor statsvitenskap/historie på NTNU i Trondheim. Er nå halvveis ut studiet.

Alle forelesninger er frivillige å gå på, har gått på nesten alle bortsett fra når jeg har vært syk eller har hatt dårlig tid pga. oppgave.

Her på NTNU legger universitetet opp 'kollokvie grupper', de kaller dem for gruppeøvinger. Der bruker en enten å forberede semesteroppgave, diskutere pensum, eller skal ha gruppeframlegg.

Noen ganger både semesteroppgave forberedelse og pensum diskusjon. Hvis det skal være gruppeframlegg på øvningene i faget så er gruppene obligatoriske å gå på, vanligvis har de vært frivillige, har bare hatt en obligatorisk hittil. Skoledagene behøver ikke være lange det er hva en selv gjør det til. 15 poengs fagene har som regel 2x 2 timer i uka med forelesning og 7,5 p har en dobbelforelesning (2t). Selv bruker jeg etter forelesningene dra hjem og lese, men det er bare min måte å gjøre det på.

Det er ikke mye lekse det er pensum + semesteroppgave/gruppeframlegg eller øvingsoppgaver. Hvor mye en leser over pensum blir litt opp til en selv, om en har god eller dårlig husk. Hvis en tar notater av det en leser og/eller markerer i bøkene så slipper en som regel å lese over alle bøkene på nytt igjen, men det er også smak og behag.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Varierer fra skole til skole og også fra fag til fag.

Kan fortelle litt om hvordan det virker på UIS hvor jeg selv studerer.

Forelesninger er somregel ikke obligatoriske.

Labbøvinger er somregel obligatoriske, noen fag krever 100% bestått andre lavere prosentandeler.

Noen fag har obligatoriske regneøvinger, igjen krever noen 100% bestått eller lavere.

Noen fag har obligatoriske innleveringer.

I de aller fleste fag (i alle fall teknisk naturvitenskapelige) er det eneste som teller for karakteren en skriftlig eksamen, de obligatoriske øvingene er bare nødvendige for å få lov til å ta eksamen.

Hvor mye lekser og arbeid du vil gjøre er opp til deg selv. Mange forelesere legger ut anbefalte oppgaver, anbefalt lesestoff og liknende. Men om du vil gjøre ut av det er ofte opp til deg selv.

Men samtidig er det forventet at du studerer utover de opplagte forelesningene, i alle fall hvis du satser på mer enn de dårligste ståkarakterene.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...