Lidskjalv Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Kva kvalitet, metode, program osv.. endte du opp med? Det ble en blanding mellom høyeste lossy wma, 300-400 kb/s og lossless wma. De åpne formatene er ikke prioritert denne gang. Det er av den enkle grunn at pr i dag er microsofts wma ved siden av mp3 et av verdens mest støttede format, og i framtiden kommer det aldri til å være vanskelig å finne utstyr som støtter formatet. kvalitet, metode, program i korthet: Kvalitet: 300-400 kb/s wma variabel bitrate. Enkelte album som lossless. Metode: Helautomatisk rip. Bare putt CD-en i skuffen og lukk. Resten ordner seg selv. Program: Windows Media Player 11 (sannsynligvis verdens beste musikkbibliotek-database verktøy.) Jitter korreksjon av - På når CD-en har synlige striper og andre stygge feil. Media monkey brukes for å bake inn bedre og større albumgrafikk inn i filene, samt å finredigere taggene. Kriterier: Album rippes ikke hvis ikke de gjenkjennes av auto tag verktøyet. Albumgrafikk kan legges til etterskuddsvis ved behov, bare tag'en er i orden. Førstegangs utgivelse (årstall) gjelder fremfor re-release og re-master utgaver. Hyggelig hvis andre med tilsvarende prosjekt deler erfaringer her, eller diskuterer seriøse rippe prosjekter. Velkommen til alle meninger Endret 6. januar 2008 av Lidskjalv Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Personlig ville jeg brukt EAC, selv om den ikke automatisk henter ned albumbilder. Det kan eventuellt gjøres i MediaMonkey i ettertid. Grunnen til at jeg ville brukt EAC er at den ripper med høy sikkerhet og kan generere både m3u-filer og cue-sheets så du i ettertid kan brenne en eksakt kopi av CD-en. Følger du denne guiden så burde du få ett godt resultat: jiGGafellz' Step-by-Step Guide to Secure CD Ripping w/Exact Audio Copy Jeg har forstått at dette er det ultimate scratchy cd formatet. Men jeg ser bedre grunn for f.eks NRK å bruke akkurat dette for å digitalisere CD samlingen deres. Der det er mindre krav til albumgrafikk og store krav til en gang for alle feilfri ripping. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Har man ei stor platesamling så er det svært hendig å kunne rippe samlingen perfekt en gang for alle. Jeg har selv opplevd å ha rippet til "feil" format en gang og etter en stund sittet igjen med ei nærmest ubrukelig samling filer. Ripper du perfekte kopier i FLAC med cue-filer så har du mulighet til å brenne til CD, konvertere til mp3, wma, ogg, aac eller hva du nå enn ønsker ved behov. Så om du får deg en ny mediaspiller som ikke støtter ett format så er det bare å konvertere flac-filene til ønsket format. Å låse seg til f.eks. wma synes for meg å være en dårlig løsning om hensikten er å digitalisere musikksamlingen sin. Albumgrafikk og lignende kan enkelt legges til i etterkant. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg bruker faktisk bare 320 Kps MP3. Hadde i noe lossless greier, men fant ut at jeg faktisk ikke hørte forskjell på 320 MP3 og det. (Mulig dette har noe med at lydkortet mitt ikke er det beste som finnes...) Uansett, mp3 er kanskje ikke det mest åpne formatet på papiret, men i praksis så er det uten tvil det. Intet format er så støttet som mp3. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Har man ei stor platesamling så er det svært hendig å kunne rippe samlingen perfekt en gang for alle. Jeg har selv opplevd å ha rippet til "feil" format en gang og etter en stund sittet igjen med ei nærmest ubrukelig samling filer. Ripper du perfekte kopier i FLAC med cue-filer så har du mulighet til å brenne til CD, konvertere til mp3, wma, ogg, aac eller hva du nå enn ønsker ved behov. Så om du får deg en ny mediaspiller som ikke støtter ett format så er det bare å konvertere flac-filene til ønsket format. Å låse seg til f.eks. wma synes for meg å være en dårlig løsning om hensikten er å digitalisere musikksamlingen sin. Albumgrafikk og lignende kan enkelt legges til i etterkant. Å kalle wma for låsing er å ta for hardt i. Se heller på det som en fordel. Umiddelbar underholdningsverdi. Minimalt med arbeid. Den perfekte ripp er jo .iso, .cda eller .wav må huske på. Hvilke format rippet du den ubrukelige samlingen til? Endret 6. januar 2008 av Lidskjalv Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg ville brukt EAC (Exact Audio Copy) og rippet til MP3_V0! FLAC er bortkastet plass! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tull, tøys og femten gram pølsevev! Les her og forstå: http://www.tek.no/audiovisuelt/artikler/sl...samlingen/51439 Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Har innstillner for både FLAC, V0 og CBR 320 på EAC, det hender jeg ripper i FLAC men jeg synes V0 er win så er det 4-5 ganger så små i filstørrelse! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Men du har tydeligvis gått glipp av hovedpoenget: En tapsfri digital samling på PC-en kan benyttes til å lage MP3-er til iPoden, erstatte ødelagte CD-er, eller rett og slett være en nytelse for audiofrelste mennesker med gode avspillingssystemer. FLAC er en investering for fremtiden. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Den perfekte ripp er jo .iso, .cda eller .wav må huske på.Hvorfor mener du det? Personlig holder jeg med dem som har argumentert for å rippe til åpent losless med en gang. Skal man først sette seg ned å bruke mye tid på rippe en stor platesamling mener jeg det er idiotisk å rippe til et lossy og/eller et lukket format. Som nevnt tidligere vil man ved å rippe til FLAC sitte igjen med en perfekt kopi av platesamligen i et åpent og tapsfritt format. Man kan deretter konvertere til ønsket losless format. En bekjent av meg rippet hele platesamlingen til 192 kbps mp3 for flere år tilbake, fordi han mente det "var godt nok". I dag er komprimeringsalgoritmen i LAME kommet betydelig lengre enn hva som var tilfelle da han rippet, og den samme musikken ville kunne bli rippet i 128kbps med dagens LAME og fortsatt inneha samme kvalitet. Hadde han rippet til losless med en gang kunne han enkelt konvertert til MP3 med bedre effektivitet i dag eller til andre populære lossy formater som wma eller vorbis. Hvis CD-samlingen går i en brann eller Mircosoft slutter å støtte wma-formatet til fordel for noe annet sitter man fint i klisteret. Hvem vet om Mediaplayer 14 i skjul legger DRM på alle egne wma-låter en gang i fremtiden? Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg personlig trenger ikke mer enn MP3 Lame V0! Og det er det mest foretrukne lydformatet i verden, så jeg er vel ikke helt ute å kjøre! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Greit at det er din personlige smak, men du ser virkelig ikke nytten i å ha en ~100% lik kopi av CD-samlinga? Atpåtil i et format som er så brukervennlig som FLAC. Harddiskplass er et dårlig argument, ettersom nåtidens harddisker har enorm kapasitet. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg personlig trenger ikke mer enn MP3 Lame V0! Og det er det mest foretrukne lydformatet i verden, så jeg er vel ikke helt ute å kjøre!Jeg foretrekker også LAME V0. Men jeg har hele samlingen i FLAC også. Hvem vet hvilket lydformat som er det mest foretrukne i verden om 10 år? Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Harddiskplass er et dårlig argument ja, ser den! Sier ikke at jeg ikke synes musikk i FLAC ikke høres bra ut, har ca 100 gb med Lossless på pcen men jeg foretrekker V0 med alt tatt i vurdering! Dvs diskplass osv.. Har også mye tv serier og filmer på disken min! av 750 gb er det kun 30 gb igjen! Så ihvertfall akkurat nå er det V0 jeg ripper cdene mine i! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Å rippe er en tidkrevende prosess, så når jeg gjør det vil jeg i det minste gjøre det skikkelig første gangen. Derfor har jeg også gått til innkjøp av et Plextor Premium2-drev, som skal være ganske bra å rippe CD-er med. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg ser på CD-ripping som en møkkajobb jeg ikke vil gjøre mer enn en gang. Det ville føles bortkastet å bruke timesvis på det samme arbeidet man allerede har gjort en eller flere ganger.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg driver med den samme prosessen.. Har ca 550 CD'er som jeg har rippet i 192 kbps CBR.. nå vil jeg gjøre alt på nytt, og jeg ripper nå i FLAC med EAC.. Mitt "problem" er all taggingen jeg har gjort med de forrige musikkfilene.. jeg vil overføre samme info til FLAC -filene også.. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Mitt "problem" er all taggingen jeg har gjort med de forrige musikkfilene.. jeg vil overføre samme info til FLAC -filene også..Har du allerede spurt om det samme på mediamonkey-forumet? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Japp! (Du har sett?) Fikk svar også, men har ikke testet ut forslaget enda.. Har akkurat begynt med rippingen, og er ikke ferdig med all taggingen (noe som jeg egentlig har tenkt å gjøre ferdig først), så skal sjekke etter hvert... Er bare litt redd at det forslaget / scriptet jeg fikk KUN husker bare tagging fra EN fil.. og det å kopiere og lime inn fra en og en sang, ser jeg mørkt på.. men, jeg har jo ikke prøvd da.. Klarer det hele album, så blir jeg fornøyd! (At den f.eks lagrer etter track-number, så hadde det vært flott) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå