dreadlord531 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Men det er dessverre en annen feil som kom når jeg partisjonerte også, jeg gjorde en feil så 325 GB gikk til Ubuntu og 135 gikk til ekstern harddisken, så nå er det bare i gb igjen på eksternen :cry Er det mulig og angre eller rette opp igjen på det ? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Et par relevante linker http://www.linuxquestions.org/questions/sl...-on-gnu-131784/ (fra 2004) Verktøy: http://www.gnu.org/software/parted/index.shtml Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg skjønner ikke så mye av det partisjonerings programmet, må man gjøre det manuelt eller ? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Selv med min beste vilje forstår jeg ikke spørsmålet helt. Manuelt? I motsetning til ved f.eks. magi? Dersom du mener grafisk istedetfor med kommandolinje, så vil http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Parted gi linker til GUI-verktøy som gparted http://gparted.sourceforge.net/ http://sourceforge.net/project/showfiles.p...ckage_id=173828 og QtParted http://qtparted.sourceforge.net/ Se også http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_partition_utilities Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Det jeg trenger er og få slettet Linux fra partisjonen jeg lagde og sendt over en til ekstern harddisken, der den var. Men det programmet : GNU Parted som du ga meg link til, jeg skjønte ikke så mye av det, det var jo ingen exe. eller noe sånt ? Så hvordan er det man fjerner Linux og gir plass tilbake til en ekstern harddisk ? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Dette er et Linux-forum så jeg går ut fra at det er Linux-verktøy du er ute etter, og da det det neppe noen exe-filer. Dersom det er et DOS/Windows-verktøy du er ute etter, er fdisk et alternativ. Skal du ha et godt svar må du komme med gode spørsmål. Jeg legger all godvilje til her, men jeg sliter litt med måten du ordlegger deg på. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 jeg gjorde en feil så 325 GB gikk til Ubuntu og 135 gikk til ekstern harddisken, så nå er det bare i gb igjen på eksternenUnnskyld om jeg misforstår her, men har du prøvd å installere Ubuntu på en ekstern harddisk? Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Ja, jeg vet det var dumt, har angret veldig Endret 5. januar 2008 av Glaurung Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Du skulle ha sagt at du skulle ha Ubuntu på en ekstern harddisk i førsteinnlegget, siden dette ikke fungerer med vanlig installasjonsmetode. Men for å slette alt på den eksterne disken tror jeg det skal gå greit å slette alle partisjonene i windows sin partisjonsmanager og formatere etterpå Min datamaskin -> behandle -> diskbehandling Velg den eksterne disken, slett partisjonene og formater etterpå Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Eh.. det som skjedde var at jeg partisjonerte litt feil, så jeg ga 300GB til Linux og 135 til Ekstern Harddisken, så den partisjonen jeg lagde for Linux får jeg bare tak i når jeg er på Linux, det er på en måte tatt vekk ifra ekstern hd, så skal jeg gjøre det du sa da ? Eller er det noe annet jeg må gjøre da ? Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Så du partisjonerte og la inn Ubuntu på en intern harddisk i dual-boot med Windows, men partisjonerte også en del av den eksterne harddisken din i samme slengen? Eller har du prøvd å partisjonere den eksterne harddisken og installert Ubuntu på den? Uansett er grunnen til at den partisjonen du lagde på den eksterne ikke vises i noe annet enn Linux er fordi den er partisjonert i et filsystem som bare Linux OS kan lese. Microsoft har ikke lagt in støtte for andre filsystem en sine egne, noe de aldri kommer til å gjøre heller Endret 5. januar 2008 av Sapphire56 Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Ja, på en måte, jeg partisjonerte 300GB fra Ekstern Harddisken inn på PC-en på en måte. Så på ekstern harddisken nå er det bare 135 GB i total, mens de resten 300 ligger på Linux, beklager at jeg ikke forklarer så lett . Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg skjønner alle ikke forstår meg helt her, så jeg skal prøve og forklare på en bedre måte: Dette har skjedd: 6. Juldag: Jeg er på julebesøk hos fetteren min som forteller meg om Ubuntu og hvor bra og raskt det er, jeg blir veldig interessert. Neste dag: Jeg laster ned Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon Har noen problemer med bootingen med får hjelp her. Da hadde jeg: Windows XP Home Edition SP2, en intern harddisk på 150GiB (58GiB igjen), en ekstern harddisk på 500GiB (325GiB elns igje) Jeg hadde tenkt til og partisjonere den interne harddisken sånn at jeg hadde 20GiB til Ubuntu og resten til XP. Men når jeg kom til partisjonerings menyen på "Ubuntu Setup" så fikk jeg ikke noen valg om og partisjonere intern harddisken, bare ekstern harddisken, så jeg koblet ut ekstern harddisken og startet setup på nytt, da fikk jeg ikke noe valg i det hele tatt. Hjernen min koblet seg ut da så jeg glemte at ekstern harddisker bare er for dokumenter, bilder, musikk og filmer, ikke operativsystem. Men så gjorde jeg det da, det gikk greit, den installerte ferdig uten noen feilmeldinger, jeg reboota PC-en og da fikk jeg "GRUB ERROR 5", jeg prøvde på nytt uten ekstern harddisken, da fikk jeg "ERROR 21" Men så prøvde jeg og ta ut ekstern hd kabelen og slå på PC-en igjen, da kom GRUB meny opp, jeg prøvde både Ubuntu og XP de funka, men da så jeg at jeg hadde partisjonert feil, 325 GiB hadde gått til Linux, og det var tatt vekk ifra ekstern harddisken, så når jeg koblet den til XP, var det bare 135 GiB Det jeg må få gjort er og: Avinstallere Ubuntu Fått ekstern harddisken min tilbake sånn den var Håper dere forsto meg nå Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Aha, det var en bedre forklaring ja Grunnen til at de 300Gb fra den eksterne ikke vises under windows er at de er i et annet filsystem som jeg nevnte tidligere, men det skal ikke være noe problem å få fjernet den. Om du (i windows) går til: Min datamaskin (høyreklikk) -> behandle -> diskbehandling, vises da den 300Gb partisjonen på den eksterne harddisken? Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Ja, jeg vet det var dumt, har angret veldig Det er det ingen grunn til, bare å slappe av, dette er lett å fikse. På den eksterne disken trenger du bare slette linuxpartisjonen, og så utvide windows partisjonen tilbake til opprinnelig størrelse. Dette kan du gjøre akkurat som Sapphire56 sa (i forrige post) fra windows. Neste skritt er kanskje at du vil fjerne Grub og eventuelt en linux partisjon på den interne disken, dette går også helt greit, men fiks eksterndisken først, så kommer du tilbake hit etterpå. Fetteren din har naturligvis rett, men jeg skjønner at kaldsvetten kanskje gir deg litt avsmak akkurat nå . Faktisk er partisjonering veldig oversiktlig og greit i linux, siden du kan gjøre det rett fra en live CD. Både gparted (ligger i live CD til Ubuntu) og qtparted (ligger i live CD til blant annet knoppix), som Codname_Paragon tipset deg om, er veldig brukervennlige partisjoneringsprogram som gir deg oversikt over alle disker og partisjoner på systemet ditt (du kan see screnenshots fra link han la ved). Derfra kan du enkelt utvide, krympe, slette, opprette og formatere partisjoner for alle filsystemer du måtte ønske. Siden du kjører fra en live CD kan du også partisjonere systemdisken (en disk som er i bruk kan ikke partisjoneres), så du har full kontroll. Endret 6. januar 2008 av Del Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Takker for alle svar, jeg har fått fjernet Linux med fdisk, jeg ringte til min onkel som er ganske proff med data, han forklarte meg det, så jeg formatere hele intern og Linux er borte, men hvordan få Ekstern harddisken tilbake til sitt gamle `? Skal jeg gjøre det du sa da Sapphire ? Isåfall når jeg trykker på høyreklikk på Ekstern HD på min datamaskin kommer det ikke noe "behandle" (btw, på ekstern harddisken er filsystemet FAT32, på den nyformaterte intern harddiksen med Windows er det NTFS) Endret 7. januar 2008 av Glaurung Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Isåfall når jeg trykker på høyreklikk på Ekstern HD på min datamaskin kommer det ikke noe "behandle"Ikke på selve harddisken, men på "Min Datamaskin" ikonet Om den vises under diskbehandling sletter du bare partisjonene der og formaterer (så ta backup om du vil ta vare på noe) Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg fikk det til Tusen takk for hjelpen alle Jeg tror jeg venter litt med Linux, tar det ihverfall ikke på denne PC-en Endret 7. januar 2008 av Glaurung Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå