dreadlord531 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Jeg skjønner alle ikke forstår meg helt her, så jeg skal prøve og forklare på en bedre måte: Dette har skjedd: 6. Juldag: Jeg er på julebesøk hos fetteren min som forteller meg om Ubuntu og hvor bra og raskt det er, jeg blir veldig interessert. Neste dag: Jeg laster ned Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon Har noen problemer med bootingen med får hjelp her. Da hadde jeg: Windows XP Home Edition SP2, en intern harddisk på 150GiB (58GiB igjen), en ekstern harddisk på 500GiB (325GiB elns igje) Jeg hadde tenkt til og partisjonere den interne harddisken sånn at jeg hadde 20GiB til Ubuntu og resten til XP. Men når jeg kom til partisjonerings menyen på "Ubuntu Setup" så fikk jeg ikke noen valg om og partisjonere intern harddisken, bare ekstern harddisken, så jeg koblet ut ekstern harddisken og startet setup på nytt, da fikk jeg ikke noe valg i det hele tatt. Hjernen min koblet seg ut da så jeg glemte at ekstern harddisker bare er for dokumenter, bilder, musikk og filmer, ikke operativsystem. Men så gjorde jeg det da, det gikk greit, den installerte ferdig uten noen feilmeldinger, jeg reboota PC-en og da fikk jeg "GRUB ERROR 5", jeg prøvde på nytt uten ekstern harddisken, da fikk jeg "ERROR 21" Men så prøvde jeg og ta ut ekstern hd kabelen og slå på PC-en igjen, da kom GRUB meny opp, jeg prøvde både Ubuntu og XP de funka, men da så jeg at jeg hadde partisjonert feil, 325 GiB hadde gått til Linux, og det var tatt vekk ifra ekstern harddisken, så når jeg koblet den til XP, var det bare 135 GiB cry.gif Det jeg må få gjort er og: Avinstallere Ubuntu Fått ekstern harddisken min tilbake sånn den var Håper dere forsto meg nå smile.gif [LØST]Hei! Jeg har lastet ned Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon, har tenkt til og prøve ut Linux. Men jeg vil gjerne ha både Linux og Windows, da har jeg hørt man må partisjonere harddisken, hvordan gjør man det ? Finnes det f.eks en slags "step-for-step" guide om Partisjonering og installering av Linux ? Er litt ny med Linux:) [LØST] Endret 6. januar 2008 av Glaurung Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Antar du har Windows inne allerede ? Om så, forminsk den disken ved hjelp av et partisjoneringsprogram: Partition Magic f.eks Deretter formaterer du det som blir til "overs" til Ubuntu-formatet (ext3?). Dette kan enkelt gjøres under installering av Ubuntu. Personlig tok jeg 20GiB, da jeg kun bruker Ubuntu til Internett og Windows til spilling. Tutorial for å dual-boote Xp og Ubuntu. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Sjekk TLDP for HOWTO, her er ett som er relevant: http://tldp.org/HOWTO/Linux+Windows-HOWTO/index.html Det du er ute etter kalles gjerne "dual boot", og da lønner det seg å sette opp Windows-partisjonen først. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Les innstalasjonsveiledingen og wikien til ubuntu. Dei to forklarer alt. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Takk skal prøve det ut Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Antar du har Windows inne allerede ?Om så, forminsk den disken ved hjelp av et partisjoneringsprogram: Partition Magic f.eks Deretter formaterer du det som blir til "overs" til Ubuntu-formatet (ext3?). Dette kan enkelt gjøres under installering av Ubuntu. Personlig tok jeg 20GiB, da jeg kun bruker Ubuntu til Internett og Windows til spilling. Tutorial for å dual-boote Xp og Ubuntu. Jeg ser den tutorialen er for 7.04, har det noe og si ?, er det store forskjeller? Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg brente og boota CD-en og tok på "Start or install Ubuntu", da kom det en lang loading, men rett etter loadinga så fikk jeg "lost signal" fra skjermen :S Men jeg mener og ha lest at hvis du har et skjermkort nyere enn 6 måneder så har de ikke lagd drivere for Linux, da jeg startet Windows gikk det helt fint igjen :S Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Det er vel et alternativ ved oppstart at man kan starte i sikkermodus? det tror jeg skal fikse problemet Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Antar du har Windows inne allerede ?Om så, forminsk den disken ved hjelp av et partisjoneringsprogram: Partition Magic f.eks Deretter formaterer du det som blir til "overs" til Ubuntu-formatet (ext3?). Dette kan enkelt gjøres under installering av Ubuntu. Personlig tok jeg 20GiB, da jeg kun bruker Ubuntu til Internett og Windows til spilling. Tutorial for å dual-boote Xp og Ubuntu. Jeg ser den tutorialen er for 7.04, har det noe og si ?, er det store forskjeller? Nope, så ikke sånn ut. Går nok helt greitt. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Det er vel et alternativ ved oppstart at man kan starte i sikkermodus? det tror jeg skal fikse problemet Det samme skjer i sikkermodus =/ Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) hmm ... har du overklokket noe? i så fall, klokk ned igjen. Hvis ikke det hjelper kan det være at grafikkdriveren ikke fungerer slik den skal, prøv å trykk F6 etter du har startet LiveCD-en og bytt ut: quiet splash -- med nosplash noapic noacpi -- En annen ting kan være at det skjedde en feil når du la LiveCD-en over på CD, prøv å brenn en ny CD på en lav brennehastighet. Endret 1. januar 2008 av Sapphire56 Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg gjorde som du sa Sapphire, fikk installert, partisjonerte 139GB av Ekstern harddisken min. Men når jeg starter opp så skulle GRUB menyen kommet opp, men den gjør ikke det. Det kommer: GRUB Loading stage 1,5 osv og så kommer det error 5, og når jeg kobler fra ekstern harddisken skjer det samme Kan noen hjelpe meg med dette ? Håper eg ikke har tullet til alt Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Kan noen værsåsnill hjelpe meg ? :'( Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 5 : Partition table invalid or corrupt This error is returned if the sanity checks on the integrity of the partition table fail. This is a bad sign. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Det skjønte ikke jeg så mye av, kan du forklare det ? Og hva kan jeg gjøre for og fikse det ? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Usikker. Dette er et problem jeg ikke vil uttale meg om uten å ha maskina foran meg. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Kunne det hjelp og reinstallert eller uinstallert Ubuntu, isåfstall hvordan ? Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Ingen som vet hvordan man sletter alle spor av Ubuntu ? Lenke til kommentar
DonRichardo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ingen som vet hvordan man sletter alle spor av Ubuntu ? Kan du ikke bare boote fra live-cden igjen og installere på nytt? Mener å huske at du må velge hvilke som skal være "/" og "swap" en gang til når du installerer, merk for formatering når du har gjort dette så er problemet løst. Lenke til kommentar
dreadlord531 Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Jaha, kan prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå