Gå til innhold

Spaceworld, for newbs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spaceworld her i byen var dyre på bl.a spill, inntil Platekompaniet åpnet like ved. Nå må de forholde seg til en konkurrent på den biten, så nå er prisene plutselig noe lavere. Før var de som regel en hundrelapp eller dyrere enn Elkjøp, som forsåvidt ligger et stykke utenfor byen, så de var ikke en direkte konkurrent.

Lenke til kommentar

Prisene på spaceworld er syke.. Et spill fra 2004 til 599? Må si at supporten er helt idiotisk, har en Logitech G5 som sluttet å funke. Det kom ikke lys i den eller noe, med mindre jeg presset ledningen inn i musen. De spurte hvilken musematte jeg brukte og at den funket fint, og at de hadde kjørt en rekke tester på musen, på pcen som står på bakrommet selfølgelig for de kunne ikke teste den på den som jeg kan se. Jeg sier at jeg bruker en tøymatte(ikke at det var steelpad tøymatte), de sier så at jeg må kjøpe en icemat som han viste meg til 499... De kunne heller ikke sende den inn til logitech fordi de kom bare til å sende den tilbake med en regning. Jeg sendte en mail til logitech og forklarte problemet. De sa jeg skulle sende den inn og at de ville gjærne fikse eller bytte musen til en ny.

Jeg kjøper aldri noe på spaceworld igjen...

Lenke til kommentar
seriøst-- nesten kvalmt å se at noen kan finne på å "beskytte" spaceworld.. det er LATTERLIG dyre fortil andre.. kommer aldri til å kjøpe noe der.. håper de brenner i helvete.. eneste grunn til at de overlever er fordi de selger så dyrt at de får inn pengene så lenge en kunde gidder

Hvem har sagt at de overlever? Spaceworld sentralt og franchisetakere rundt omkring har levd på kanten av stupet lenge, vet ikke hvordan det ble når de ble kjøpt opp av en av matbutikkene. Selv med de 'syke' prisene som er nevnt så var det ikke særlig butikk i å være en eier av en Spaceworldbutikk.

Lenke til kommentar

Nja, uansett er utgangspunktet at butikken selv kan velge prisen de vil selge varen for. Det skal mye til for at dette skal stride mot noen lov. Dette virker det som alt for mange forumbrukere ikke har fått med seg dessverre. Og det er derfor det er bra å ha konkurrerende butikker/ nettsteder der kundene kan handle.

Opplevde en gang at Elkjøp i Skien skulle ha betalt for et simkort når jeg skulle opprette et nytt abbonement hos Telenor. (Jeg skulle ikke ha en telefon). Da jeg gikk over til Spaceworld fikk jeg dette simkortet helt gratis.

Også innen andre butikker har man enda værre prisforskjeller. Elprice selger Logitech Harmony 785 til 995 kr. (de har heldigvis samme pris på nett som i butikk). Dessverre var de utsolgt for denne når jeg var der, og sjekket samtidig Elkjøp Porsgrunn og Expert Stomarked Porsgrunn. Elkjøp hadde den ikke, men hadde priser i samme "nivå" som Elprice. Expert Stormarked Porsgrunn derimot skulle ha hele 1699 for samme fjernkontrollen. Altså dobbelt så dyrt.

Også for Harmony 525 så var de nesten dobbelt så dyre, 599 vs. 1000 kr.

Enden på visa ble at jeg bestilte en på nettet fra Elprice.

Lenke til kommentar
Nja, uansett er utgangspunktet at butikken selv kan velge prisen de vil selge varen for. Det skal mye til for at dette skal stride mot noen lov. Dette virker det som alt for mange forumbrukere ikke har fått med seg dessverre. Og det er derfor det er bra å ha konkurrerende butikker/ nettsteder der kundene kan handle.

Opplevde en gang at Elkjøp i Skien skulle ha betalt for et simkort når jeg skulle opprette et nytt abbonement hos Telenor. (Jeg skulle ikke ha en telefon). Da jeg gikk over til Spaceworld fikk jeg dette simkortet helt gratis.

Også innen andre butikker har man enda værre prisforskjeller. Elprice selger Logitech Harmony 785 til 995 kr. (de har heldigvis samme pris på nett som i butikk). Dessverre var de utsolgt for denne når jeg var der, og sjekket samtidig Elkjøp Porsgrunn og Expert Stomarked Porsgrunn. Elkjøp hadde den ikke, men hadde priser i samme "nivå" som Elprice. Expert Stormarked Porsgrunn derimot skulle ha hele 1699 for samme fjernkontrollen. Altså dobbelt så dyrt.

Også for Harmony 525 så var de nesten dobbelt så dyre, 599 vs. 1000 kr.

Enden på visa ble at jeg bestilte en på nettet fra Elprice.

Den prisen gjelder bare hvis man kjøper TV ved siden av.. Legg merke til stjernen i overskriften.. Hvis du ser her, viser det seg at Elprice ligger helt i bunn på siden, med en pris på 1699,- ;)

Lenke til kommentar

Ta ein kjapp tur innom prisguiden så ser du at slett ikkje alle nettbutikkar har så låg pris heller. Sjølv om ein komponent kostar 200 kroner meir på Spaceworld enn den billigaste nettbutikken betyr ikkje det at den er spesielt dyrare enn snittet.

Pluss på frakt så jevner det seg ut. Er ikkje som er like komfortable med å handle på nettet heller.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at prisene varierer fra spaceworldbutikk til spaceworldbutikk. Ser jo det i Trondheim hvor de tar en pris på Torget, og en annen pris på Solsiden. Det andre med at prisene på enkelte varer er "for høye" selv etter noen år kommer av at de faktisk ikke kan gå med underskudd på salg av varer. Jeg er enig i at fullpris på en to år gammel vare er drøyt.

Det med å si at "de som jobber der ikke har peiling" blir bare dumt. Vi på forumet her har som regel veldig god greie på de spillene og det utstyret vi er på jakt etter, og de som jobber i spillbutikker har ganske mange titler og utstyr de skal prøve å holde orden på.

Det at prisene på nettet er billigere vet vi jo grunnen til, nemlig at nettbutikken ikke må betale samme pris for lager, lokaler og ansatte. Prisene på en del varer ligger som regel over det man finner på elkjøp og de store el-butikkene. Dette kommer av avtaler med leverandører og hvor mye man har plass og råd til å ha på lagerrommene. Det sier seg selv at en elkjøpbutikk har mye mer plass på lageret til ymse utstyr og spill enn en liten spaceworldbutikk på et kjøpesenter.

Når det kommer til pruting på varer så er det noe som går bra ann, men da er det best om man skal kjøpe mer enn en ting. For enkelte ting har butikkene ikke mulighet til å gi avslag på pga overnevnte grunner, mens andre varer har de mer å gå på. Og det skader ikke å sjekke om man kan få ett lite avslag på prisen :)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg delvis fornøyd med Spaceworld. Jeg sammenligner aldri nettbutikk med vanlig butikk da dette blir litt meningsløst (mm prisforskjellen viser seg å være astronomisk). I Drammen er Spaceworld de som selger WoW game card billigst, imotsettning til Expert Bonus, som skal ha 299kr(spaceworld; 230kr). Imotsettning har jeg sterkt imot ansatte på Spaceworld. Spør dem om en ting, og hvis spørsmålet er på en eller annen måte dumt, så gjør de mest mulig for å vise at det er helt på jordet og du er latterlig som person(personlig erfaring).

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Heldigvis er det helt frivillig hvor man ønsker å handle. Ønsker man å handle på nett så gjør man det. Ønsker man å handle i butikk, så handler man i butikk. Liker du ikke prisen, så er du heller ikke tvunget til å handle til den. Du kan spørre om de er villig til å møte konkurrenten på pris, men du kan ikke kreve det eller kalle de for tullinger om de ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Prisene på det nyeste er ikke så alt for ille hvis man sammenligner det med andre ikke-nett-butikker. Når jeg handlet etter G5 så stod det mellom 450,- + frakt fra billigste nettbutikk, eller 599,- fra spaceworld. Her snakker vi bare hundrelappen for å varen rett i handa sammenlignet med det absolutt billigste alternativet.

Men, som noen nevnte tidligere så er det de gamle varene som hører til i billigkurven hvor de krever mer enn fullpris jeg bare kan beskrive som frekt.

Det er helt klart at man velger selv hvor man vil handle, og man bedømmer selv om en vare er verdt prisen eller ikke, men det jeg tenker mest på er folk som ikke er så fælt innpå elektronikkverdenen og blir pushet på Quake4 til 549,- eller Prince of Persia 1 til 399,-

Det er da ikke lureri å selge det dyrt, men jeg synes det er så utrolig frekt når man åpenbart markedsfører det til mennesker som ikke vet at den samme varen enkelt kan skaffes 80% billigere, ofte innen 10 minuters gå-avstand i det lokale spaceworld's tilfelle.

Lenke til kommentar

Nå kan sikkert mye av dette også skyldes at de ikke har prioritert prisjusteringer. Det tar en god del tid og arbeide å sikre at alle produkter hele tiden har "riktig" pris. Se bare på demovarene til NetShop og Komplett. Ofte er det rimeligere å kjøpe nye varer i den samme butikken enn å kjøpe demovarene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...