Gå til innhold

Lurt å kjøpe PS2, eller dumt

kitzo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker på å kjøpe en spillkonsoll til en 6 åring. Har lurt på om det er helt kurrant å kjøpe en PS2. Han har kun litt erfaring med enkle spill på PC. Utvalget av spill regner jeg med er bra på PS2, men jeg leste at nye PS3-konsoller ikke lenger takler PS2-spill. Det ser jeg på som en ulempe ved ev. overgang til PS3. Jeg vet ikke hva de andre i klassen har (av de som har). Antar at det kan være greit å ha det samme.

Jeg har sett andre diskusjoner om fordeler/ulemper ved de andre nyere konsollene. Jeg er derfor ute etter litt info/tips om en PS2 er helt greit eller bare dumt. Innbiller meg at PS2 er forholdsvis bra, med mange spill som er aktuelt for alderen 6-9. Innser at noe særlig mer enn det er lite aktuelt, da vil behovet for bedre konsoll være stort.

Noen som har litt erfaring med dette, og kan gi meg noen tips?

Mvh

Kitzo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det er vel bare 40GB-utgaven av PS3 som ikke har bakoverkompatibilitet, de dyrere utgavene har fremdeles denne støtten.

Ellers vil jeg ikke anse PS2 som et dårlig valg, den har et meget respektabelt spillutvalg men man bør ikke forvente seg å se mange nye storspill utgitt til denne platformen utover nå, da de fleste utviklere har gått over til den nåværende generasjonen av konsoller.

Lenke til kommentar

PS2 funker nok fint til en 6 åring, men det er ikke lenge til de slutter å lage spill til den maskinen. Som han over, kjøper du wii, får du ikke bare en genial maskin til en 6-åring, du får en revolusjonerende ny måte å spille på, som de kommer til å lage spill til i mange år fremover...

Og dersom du har lyst til å låne maskinen selv en gang i blant også, finnes det nok spill til wii å kose seg med..

Lenke til kommentar

Det vil holde i massevis ja, men om noen år forsvinner støtten til ps2, noe man allerede nå merker med titler som eksklusive for ps3. Så ja ps2 holder i massevis nå, men om ett par år vil den ikke gjøre det. Derfor anbefaler jeg wii, ettersom at det er helt nytt og kommer til å ha bred støtte i mange år fremover :)

Lenke til kommentar

Du skal bare la være å spekulere i det der.. ;) En PS2 koster vèl tusenlappen, og det vil gi guttungen tilgang til et kjempebibliotek av spill for alle aldre. PS2 vil ihvertfall ha støtte og utgivelser av nye spill ut 2010. Innen den tid får man nok fatt i PS3 til en rimelig penge hvor alle PS2 spillene kan spilles av også.

Det eneste Wii har på PS2 per i dag i tillegg til spillene som er laget av Nintendo er kontroll interfacet. Men om man vil betale 3x prisen for både konsoll og spill for det, så vær så god.. :)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Jeg ser som sagt ikke noe negativt ved å kjøpe ps2 som en spillkonsoll, men jeg mener fortsatt at det er helt klart at det er wii som passer best til unger fra alderen 6 år og oppover. Jeg sier heller ikke at den ikke vil få nye spill, men at spillene vil i større og større grad komme ut på ps3 og ikke ps2. Ja, jeg vet at sony har sagt at de vil støtte ps2 ut til 2010 ;)

Når det kommer til spill kommer det i større og større grad eksklusive titler til wii fra andre produsenter enn nintendo selv. Og det er et stort pluss at barna i større grad må være med å bevege seg litt mens de spiller. :)

Lenke til kommentar
For en 6-9 åring holder det i massevis med en PS2. Og selv om produksjonen av spill snart er over, så er back katalogen til PS2 enorm. Og det vil være mye billigere også enn å kjøpe en wii.
ENig med Tomtruck.

Men om du kan se for deg at han spiller på den du kjøper noen år i tid eller at du kanskje kunne spilt litt selv ville jeg kjøpt PS3 60GB versjonen.

Da kan du spille alle PS2 spillene, og den er sikret lenge fremover. Pluss at du får med en Blu Ray spiller.

Lenke til kommentar

Det at PS2 koster ca 1000 betyr litt, og hvis den holder i et par år så koster nok ikke PS3 eller en av de andre så mye heller. Økonomisk så virker det lurt å velge PS2, men klart vært greit å vite at PS3 kan kjøre PS2 spillene. Det vet man vel ikke om de PS3 konsollene gjør om to år. På en annen side, om noen år kommer neste generasjon...

Lenke til kommentar

Har ikke PS3 60 Gb en BC prosent på rundt 90%? Mener at det var ikke så forferdelig mange som ikke var kompatibel på 60 Gb versjonen. På 40 Gb versjonen derimot er den effektiv redusert til 0% BC (totalt fjernet) for PS2 spill mens den støtter PS1 spill.

PS2 har mange gode barnespill (og gode voksenspill) så det er ikke dumme valget. Wii vet jeg ikke helt om det har nok barnespill til å appelere noe særlig til en slik ung pode, da vil jeg heller si PS2 kan være et godt valg. Eventuelt titte inn på noen auksjoner og se om du finner slike gode perler til PS1 som Pandemonium, Rayman og The adventures of Lomax. Hærlige oldiser.

Lenke til kommentar
Det at PS2 koster ca 1000 betyr litt, og hvis den holder i et par år så koster nok ikke PS3 eller en av de andre så mye heller. Økonomisk så virker det lurt å velge PS2, men klart vært greit å vite at PS3 kan kjøre PS2 spillene. Det vet man vel ikke om de PS3 konsollene gjør om to år. På en annen side, om noen år kommer neste generasjon...

Du kan vel kjøpe den billigste utgaven av xbox 360? Den kommer til å holde i minst 4 år.

Da kan du også bli med å spille da.

ps2 holder 2 år til og den koster 1000

xbox 360 holder til i 4 år og den koster 2000

Så går det opp i hverandre det ;)

Endret av bowlingman
Lenke til kommentar
er det egentlig så mye interessant for en 6åring på ps2? hadde ikke consol når jeg var så ung så vet egentlig ikke hvor fort barn klarer å få noe ut av spill.

Jeg vet at mange i hans alder, og før for den del, har xbox, PS2, el. Så det er nok av spill som unger i den alderen kan ha det gøy med. Så akkurat det er jeg ikke så bekymret for.

For min egen del har jeg kun spilt litt på PC, men ikke med konsoller, så den grenen er litt ukjent for meg. Ser ikke bort fra at jeg kan ha det gøy selv, og det med PS2, trenger nok ikke PS3 av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...