Gå til innhold

Skrive avskjedssøknad - Hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, er det noen som kan hjelpe meg, hvordna skal jeg skrive en avskjedsøknad?

 

"Jeg ønsker å slutte som ****** ved *********** da jeg ikke lenger ønsker å jobbe her.

Vil med dette slutte omgående - mvh ************ " ?

 

 

Jeg ville nok utdypet årsaken, siden arbeidsgiver 99% sikkert kommer til å spørre om dette i etterkant hvis ikke du spesifiserer det.. og trolig er det enklere for deg å spesifisere det skriftlig. Når det gjelder å slutte omgående bør du nok også utdype/forklare/forsvare det litt.. Normalt vil arbeidsgiver trenge tid til å rekruttere en ny person enten internt eller eksternt..

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som kan hjelpe meg, hvordna skal jeg skrive en avskjedsøknad?

 

"Jeg ønsker å slutte som ****** ved *********** da jeg ikke lenger ønsker å jobbe her.

Vil med dette slutte omgående - mvh ************ " ?

 

Litt sent, men... Det heter forresten ikke avskjedssøknad, men oppsigelse.

 

Men her er et eksempel på et oppsigelsesbrev:

 

OPPSIGELSE AV STILLING SOM <TITTEL>

===========================

 

Jeg sier med dette opp min stilling som <tittel> hos <firmaet>, og fratrer stillingen den <dato>.

 

Dette til orientering.

 

 

Med vennlig hilsen

 

<ditt navn>

 

---

 

Husk dato i brevet! Dessuten er det unødvendig å utdype hvorfor man vil slutte. Ønsker sjefen å vite dette, spør han sikkert.

 

Du har vel oppsigelsestid? Husk at den begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen er levert.

 

Werner

Lenke til kommentar

Heter oppsigelse ja.. du trenger ikke å søke om å få slutte så lenge du følger oppsigelses tiden i kontrakten din.

 

Her er forøvrig den oppsigelsen jeg skrev for to måneder siden (firmaet jeg jobber i har Engelsk som arbeidsspråk). Kommentarer i bold.

Notice of resignation

Please accept this as formal notice of my resignation from the position of designer, with effect from 31st of October 2007.

 

In accordance with my contract of employment, I am planning to continue to work until 31st of January 2008. I do however have 6 vacation days (disse ble ikke invilget) that I have not used in 2007 that I would like to spend before I leave. So my last day at xxxx will be the 23rd of January 2008. (siste dag ble da altså 31. januar)

 

I feel that it is time to move on and I have decided to accept reeducation for a confirmed position elsewhere. This was not an easy decision and took a lot of consideration. However, I feel it is the right decision for me to make. (Ikke nødvendig å ha med, men jeg stikker i den mest travle perioden for arbeidsgiveren min, så jeg syntes jeg skulle ta det med)

 

I would like to request that my vacation money are paid in full on the first payday after my last day at work (the 20th of February), or if it is easier for the company, I can also get them on my January salary. (Heller ikke nødvendig, men fint å få spesifisert sine ønsker - jeg får all resterende lønn i januar)

 

While I believe that I am moving for good reasons, I am sorry to leave, and I thank you for your support during my time with the company. Please be assured that I will do all I can to assist in the smooth transfer of my responsibilities before leaving. (yea right)

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Hvor lang oppsigelsestid har du? Det skal stå i kontrakten din. Hvis du har 3 mnd oppsigelsestid, så er det ikke sikkert du kan slutte omgående. Mulig du kan ta ut ferie el.l., evt. komme til enighet med arbeidsgiver, men ikke regn med å kunne slutte på dagen hvis det står noe annet i kontrakten din.

 

Og en oppsigelse gjelder vanligvis fra 1. i en måned, så hvis du sier opp nå, og du har 3 mnd oppsigelsestid, vil du egentlig ikke slippe før 1. april.

 

Ellers har Wernie et veldig bra forslag, det er noe tilsvarende det jeg har brukt et par ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...