Gå til innhold

Bulende kondensatorer i bilforsterker. Hva er disse til?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Planet Audio 5-kanals bilforsterker (AP800.5) som jeg tror har tatt skade av varmen.

 

Jeg har brukt denne i ett års tid nå, og den hadde store problemer med varmeutvikling.

Når jeg brukte alle kanalene på forsterkeren, så fikk jeg problemer etter en halvtime\ times intensiv spilling med mye bass, at forsterkeren ble så varm at den gikk i protect.

Selv når jeg fikk flyttet over SUB-ene på en egen monoblock, så ble 5-kanaleren fortsatt veldig varm.

 

Det er ingen kjølevifter på forsterkeren, men den bruker hele chassiet som kjøleribbe. 12Kilo veier det monstret.

 

post-34143-1199069753_thumb.jpg

 

Men, i det siste så har jeg hatt problemer med at alle høytalerene mine skurrer ved lavt volum.

Skrur jeg opp volumet, så forsvinner skurringen, eller den blir iallfall ikke hørbar.

Dette skyldes vel noen kondensatorer som sliter når det går lite strøm igjennom de.

 

Jeg åpnet nå forsterkeren for å se om det var noen kondensatorer som bulet ut, og ser at de 2 største buler ut en god del.

 

post-34143-1199069780_thumb.jpg post-34143-1199069787_thumb.jpg post-34143-1199069795_thumb.jpg

 

Disse skal vel ikke bule slik som de gjør?

Hvilken funksjon har disse kondensatorene, og er det mulig å kjøpe og lodde på nye selv?

Noen som vet pris på disse kondensatorene isåfall, og hvor man får kjøpt de?

 

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bulende kondensatorer er ikke noe godt tegn.

Her har du en link som forklarer en god del om bulende kondensatorer generelt:

http://medlibrary.org/medwiki/Capacitor_plague#Symptoms

Jeg mener selfølgelig ikke at du er kommet over noen av disse dårlige kondensatorene, men siden der gir en ganske god informasjon rundt kondensatorer med bul.

 

når det gjelder utbytting av kondensatorer:

ja du kan bytte de ut. det er bare å avlese hva som står på de som skal byttes og handle nye på f.eks elfa.se

maks spenning og verdien på kondensatoren. (husk aldri handle erstatningskondensatorer som har lavere maks spennings verdi enn de gamle)

siden kondensatorene på bildene er av typen elektrolytt, må du også passe på å plassere pluss og minus riktig på de nye kondensatorene... dette kan du avlese på de gamle kondensatorene.. det bruker å være merket med minus på den enes siden.

 

Synes forresten det var vanskelig å se ut i fra bildene dine om noen av kondensatorene bulte mye.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Det jeg egentlig lurte på, var nå om kondensatorene SKAL se slik ut eller ikke.

Jeg tror faktisk ikke at det er noe galt med disse. Det er jo ikke noen sprekker eller lignende.

Det lukter heller ikke noe galt, så regner med at de er i orden. ?

 

Snakket med broren min, og han mener det heller kan være en transistor som har problemer.

Det blir da straks mye værre å fikse selv regner jeg med, så må vel sende den inn på reparasjon om det skal fikses.

Burde vel sjekke ut pris for å se om det er verdt det.

Orginalpris på forsterkeren var 6000kr for 3 år siden, men den er vel verdt maks 2K den dag i dag.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Hei...

 

Jeg er litt i tvil angående kondensatorene dine.

Normale elektrolyttkondensatorer skal ikke bule, som f.eks de mindre du kan se på forsterkeren med aluminiumstopp.

 

De 2 som buler er derimot glatte og fine, så det ser nesten ut som om de er laget slik fra fabrikk (har ikke toppen med innebygget svekkelser).

 

Skurringen KAN være støy... Om du har tilgang på et oscilioskop så kan du sjekke hvordan signalene ser ut dersom du kjører et rent signal inn (50Hz, 100Hz o.l.). Om det er andre frekvenskomponenter der, så er det støy.

Ofte får man støy fra gamle fordelere og ledninger til tennplugger dersom disse ikke er skjermet godt nok (gamle og slitte).

 

Når det gjelder temperaturen så er den avhengig av effekten.

Enkelte forsterkere er f.eks klassifisert for 8Ohms last. Andre for 4Ohm og noen for 2Ohm... Enkelte klarer alle disse forskjellige lastene. Eller f.eks bare 8 og 4 ohm.

 

Dersom forsterkeren er klassifisert KUN for 8Ohm, og du bruker 4Ohms høytalere eller flere 8Ohms høytalere i parallell så belaster du forsterkeren for mer enn den er god for, noe som blir spesiellt synlig når du skrur opp volumet.

 

Halverer du lasten så dobler du effekten. Da får du mye større varmeavvikling i transistorene.

 

Å bytte transistorene er heller ikke noe særlig hokus-pokus... Mye det samme som kondensatorer.

Lodde ut den gamle, sette inn den nye (av samme type vel og merke (av og til må man kjøpe komplementær sett (2 matchet transistorer))). Problemet ditt blir å finne hvilken transistor som er 'dårlig', siden de sikkert ikke er 'gåen'.

 

Jeg ville ha startet med å sjekke lasten på forsterkeren, og hva forsterkeren er klassifisert for.

Deretter ville jeg har prøvd å finne ut hvor støyen kommer fra.

Så ville jeg ha prøvd å se om det virket som om noen av transistorene laget MER varme enn andre (Kan da være arbeidspunktet som er feil).

 

Evt. Lever den på service ett sted og få det sjekket.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Støy utenifra er det nok iallfall ikke.

Lyden i bilen er helt fin nå når jeg har byttet forsterker.

 

Forsterkeren er klassifisert til 2 og 4 Ohm. Den klarte også å drive SUB-ene stabilt helt ned i 0.5Ohm, men jeg kjørte de på 2 Ohm.

Nå i det siste har jeg vistnok bare hatt påkoblet front og bak.

Front har jeg bare diskanter, etter jeg brente mellomtonene, og selv når bare diskantene var tilkoblet forsterkeren, så skurret det. Forsterkeren ble faktisk også ganske varm, såvidt jeg husker.

 

Det er foresten også et jordingsproblem med forsterkeren, men det fikset jeg ved å legge jording direkte til chassiet. Uten den ekstra jordingen, så går høytalerelementene inn og ut av seg selv. De spiller helt greit fordi, men fikk ikke den beste og høyeste lyden, på grunn av at elementene da bare "ristet", og ikke slo inn og ut. Jeg er ganske sikker på at jordingen ikke er problemet med skurringen, men lurer på å teste den direkte på et batteri, fra begge polene, bare for å utelukke det fullstendig.

Fungerer jo helt utmerket på andre forsterkere, som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...