Gå til innhold

Spørsmål angående CRT vs LCD

NajuZ

Anbefalte innlegg

Har for tiden en ganske dårlig 19" CRT, som kun takler 85 hertz i cs. Sist jeg sjekket - som er lenge siden - taklet de fleste LCD'er ikke 85 hertz, eller høyere.

Jeg lurte på om det er 85 hertz 19" lcd-skjermer der ute som vil ha samme kvalitet som CRT-skjermen. Spiller mye cs, og vil av den grunn ha et ganske identisk bilde, iom. at det jeg er vandt til = "best".

er altså da på utkikk etter en 19" LCD 85, eller evnt mer hertz skjerm, om det kan bli like bra som på crt skjermen. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LCD har ikke såkalt raster scan oppdatering av bildet (bildet blir tegnet linje for linje nedover skjermflaten av elektronkanonen) som man finner på alle bilderørsskjermer.

Derfor vil det ikke oppleves på samme måte, på en CRT på 60Hz så opplever man flimmring og kan få ubehag på grunn av det (hodepine osv.). LCD-skjermen derimot oppdaterer fortløpende enkeltpikslene som skal endres, med en 60Hz refresh rate, så du vil ikke merke noe til det.

På CRT'en scanner elektronkanonen over fosforbelegget forran på skjermen 85 ganger i sekundet i ditt tilfelle.

Ble mye rot dette, sent på kvelden nå, men konklusjonen tror jeg blir at akkurat dette ikke er noe du behøver å bry deg med om du vurderer å skifte til LCD. :)

Lenke til kommentar

Bilde på en LCD ser veldig forskjellig fra CRT. Sitter forran en CRT nå mens jeg programmerer, et vrak av en Packard Bell i 1024x768 85Hz. Men det er ferie, og tar ikke så nøye på slikt da! Hvis du først skal ha en LCD og du nøler, ikke kjøp en LCD som er billigere enn CRT skjermen du sitter med og forvent et bedre bilde...for å si det sånn ;)

Selve bildet/fargene er veldig forskjellig fra SIPS skjermene i leiligheten. Fokuset/skarpheten på LCD skjermene er i en helt annen verden, CRT skjermen summer (elektronisk summing), den er litt buet, tar stor plass og noe møl å flytte på, er ikke så levende i fargene som LCD skjermene. Men sortnivået er bedre, balansen veldig god (fra sort til hvitt), og som sagt 85 bildeoppdateringer i sekundet (avhengig av Hz).

Hvis du er villig til å gi det et forsøk, og la det gå en uke, tror jeg du vil bli veldig fornøyd. LCD har veldig mange sterke sider som CRT aldri kan vinne over, meeeen CRT er jo strengt talt på "peak" nivået nå og gir et veldig godt bilde spesielt med tanke på bildeoppdatering. Du får ikke 85Hz / 85FPS med vsync på med LCD enda, så hvis dette er prioritet...søk videre eller join the club :)

EDIT: Hvis du vil oppleve 60Hz/60FPS og se om dette er et problem for deg med tanke på bildeflyt ("tearing", vsync av/på etc), forsøk å sett skjermen din på 60Hz. Ikke bry deg om eventuell hodepine / flimring som er tradisjonellt med CRT, dette eksisterer ikke på LCD.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Men det er ikkje rettferdig å samanlikne antall Hertz (oppdateringsfrekvens) på CRT kontra LCD-skjermar, sidan dei fungerer så ulikt. 60Hz på ein LCD vil opplevast som (og er faktisk) kontinuerlig lys som endrar seg etter kva signal skjermen får frå PCen. Uansett kor mange Hz du har på ein CRT-skjerm er biletet basert på nye oppteikningar av biletet fleire gonger i sekundet - jo fleire gonger jo jevnare og finare bilete sjølvsagt.

60Hz på ein CRT-skjerm vil difor vere ubehagelig å bruke fordi du vil oppleve det som "flimrande" og veldig skarpt lys. 60Hz på ein LCD-skjerm derimot, vil vere heilt jevnt.

I dag har LCD-skjermar blitt såpass gode at dersom du kjøper ein god skjerm vil du få langt betre bilete på den på så godt som alle (eller absolutt alle?) område om du samanliknar med ein eldre CRT-skjerm. Gode LCD-skjermar i 20" eller større får du for mellom 2-4000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...