jonnor Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 De som er audiophile kjøper ikke plater hvor dette er en problemstilling. Problemet er jo at bransjen for enkel og "trøkkendes" pop-musikk, har dratt med seg resten av bransjen i, så jeg vil tro at dette gjelder audiofile også. Selv om jeg tviler på at selskap gjør flere mastringer for forskjellige format, så er det en interessant problemstilling. Ingen som har noen relativt kjente skiver i SACD/DVD-A, og så finner vi sikkert noe vi kan sammenligne med? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er stort sett listemusikken som lider mest av dette problemet. Det er så å si ikke-eksisterende når det gjelder jazz og klassisk. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 For da er lydkvaliteten i høysetet, derfor har jazz og klassisk ofte lavere lyd, right? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ofte er det lavere toppnivå men vel så viktig er det at det er større spenn i dynamikken, altså større skille mellom svake og sterke partier. Lenke til kommentar
noodles Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Dersom ein ser på Hall of Shame og samanliknar med Hall of Fame som er nemnd tidlegare i tråden ser ein klår skilnad i kva band som er gjengangarar. I Hall of Fame er det Pink Floyd og Syd Barret, Genesis og Peter Gabriel, Queen og innspelingar av Gustav Holst, ikkje Black Eyed Peas, Wheatus, Jennifer Lopez, Shakira osb. Når det gjeld saka om SACD og DVD-A så er det vel slik at dei platene som vert gjeve ut på slike format er plater som ikkje er offer for The Loudness War. Det er ikkje eit format å masseprodusere listepop på fordi det løner seg ikkje så godt. Dark Side of The Moon er t.d. gjeve ut i surround på SACD, fordi formatet tillet at ein gjer litt meir med gamle kunstverk og ikkje fordi det ligg så mykje pengar i det. Endret 17. januar 2008 av noodles Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 I dag har jeg kjøpt meg vinylspiller, så nå kan dere sitte der med deres dårlige cdplater Men jeg må gå nå. Har en viktig date med pink floyd og NAD C555 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Vinyl er kjekt, men langt frå like praktisk og anvendeleg som CD-plater og digitale medier. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Fy grisen for noe skit, nå ble jeg deprimert . Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 De som er audiophile kjøper ikke plater hvor dette er en problemstilling. Det var jo nettopp det som var spørsmålet mitt Er SACD og DVD-A mer rettet mot audiophiles enn andre utgivelser... Jeg vet jo jævlig godt at de ikke kjøper noe dårlig i utgangspunktet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå