endrebjo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Kanskje jeg har misforstått hele opplegget. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Det er veldig liten forskjell på de to eksemplene du viser til. Den ene har kanskje 1-2 db lavere RMS, men det vil oppfattes som omtrent det samme. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det kommer vel ann på hvor høye toppene på den klippede sangen SKULLE ha vært? Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Har selv en liten jobb på p2, hvor det spilles klassisk musikk. Jeg hører teknikerne klager over at musikken blir komprimert, visstnok fra det stedet radiosignalene sendes ut, og at de ikke liker det. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Men slik miksing trenger ikke bare være negativ. Jeg tror ikke det hadde vært like mye trøkk i "Satanik Terrorism" av Haemoth om dynamikken hadde hatt større forskjeller, slik som den eldre typen miksing. Her er det ikke meningen at det skal være trøkk på enkelte trommeslag, men det skal heller være et lydmassiv med trøkk gjennom hele låta (bortsett fra de partiene der det åpenbart skal være rolig). Her tror jeg at miksingen har blitt brukt helt bevisst. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Men slik miksing trenger ikke bare være negativ. Jeg tror ikke det hadde vært like mye trøkk i "Satanik Terrorism" av Haemoth om dynamikken hadde hatt større forskjeller, slik som den eldre typen miksing. Her er det ikke meningen at det skal være trøkk på enkelte trommeslag, men det skal heller være et lydmassiv med trøkk gjennom hele låta (bortsett fra de partiene der det åpenbart skal være rolig). Her tror jeg at miksingen har blitt brukt helt bevisst. Klart det er et kunstnerisk aspekt ved "squashing", eller overkomprimering - man får en massiv trøkk. Men dessverre gjør det at de fleste lyttere hører på denne massive trøkken med volumknappen på 1 eller 2 i stedet for 20 - fordi det er høyt nok. Personlig synes jeg det trøkker mye mer når masteringen er mer dynamisk og jeg får bruke flere forsterkerwatt til avspillingen. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Uff, så grusomt.. Hvorfor blir dette gjort egentlig? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 For å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er det samme som med reklamepausene. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Et got eksempel på kreativ miksing på være Emperor's Thorn on my Grave. Usikker på om det er akkurat denne teknikken de har gjort, men den sangen er sykelig intens(samtidg har en litt dynamikk). Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Skjønner hvorfor flere og flere sverger til vinyl.. *på vei til hifiklubben Lillehammer for å svi av 4k spenn* Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Et got eksempel på kreativ miksing på være Emperor's Thorn on my Grave. Usikker på om det er akkurat denne teknikken de har gjort, men den sangen er sykelig intens(samtidg har en litt dynamikk). Snakk om trøkk i den sangen. Synd ikke hele albumet er like godt Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 For å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er det samme som med reklamepausene. Jeg antar at du tenker på at lyden i reklamepausene alltid er X antall desibel over filmen/serien? DET er grusomt irriterende ja. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 For å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er det samme som med reklamepausene. Jeg antar at du tenker på at lyden i reklamepausene alltid er X antall desibel over filmen/serien? DET er grusomt irriterende ja. Det er helt utrolig at TV-stasjonene ikke har utarbeidet en standard for lydnivå. Reklamebyråene får dure frem som de ønsker. Heldigvis er det ikke like ille i Norge som i USA. American Idol f.eks var en oppvisning i overkomprimering og følgende rævdårlig lyd. Når filmbransjen får det til burde det gå an for CD og TV også. DVD-film har kalibrerte nivåer for dialog og masse ekstra "headroom" for effekter/eksplosjoner osv. De som spiller av CD-er og DVDer med samme spiller kan jo bare merke seg hvor mye man skrur ned når man spiller (pop/rock)CD fremfor DVD-film. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Dette er forferdelig synd for oss som hører på musikken. Det er vel radio og tv som er grunnen til denne typen miksing. Høres en litt høyere enn resten selger en bedre. De må jo tro alle kjøpere er broilere.. Resultatet er jo forferdelig, flat og kjedelig musikk. Slitsomt å høre på lengre enn en gjennomsnitts sanglengde blir det jo også. Kirkelig kulturverksted er kjent også utenfor Norge for bra innspillinger. Synd ikke flere artister bruker de, men man kan vel ikke hete f.eks. Mayhem og gi ut musikk her(for begge parter).. http://www.kkv.musikkonline.no/shop/default.asp Endret 7. januar 2008 av LuftWaffel Lenke til kommentar
radiated Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 "Today, many records sound like they are being heard over the radio, even when auditioned on the finest audio systems." http://www.barrydiamentaudio.com/loudness.htm Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg har utforsket litt i Audacity og kom over noe morsomt i dag. 'Kontroll på kontinentet' og 'Cicatriz Esp' har samme volum (i mine ører), men grafene er jo rimelig forskjellig. Kaziers har god plass til "kanten", mens Mars Volta er presset helt til det ytterste. Hvorfor har de da samme volum? ---to bilder --- Øret har ikke linjær følsom het over verken frekvens eller dynamikkområdet, men det har visningen i Audacity. Enkelte frekvensområder er vi betydelig mer følsomme for, og motsatt. Jeg sier ikke at det er helt forklaringen i ditt tilfelle, men kan være en del av det. Skal du få et mer realistisk bilde i forhold til det du hører, må du bruke en form for vekting. A-vekting vil nok hjelpe en del, men ikke være helt realistisk det heller. Se forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Phon http://personal.cityu.edu.hk/~bsapplec/frequenc.htm Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Forøvrig. Hvordan er tilstanden for SACD og DVD-Audio utgivelser? Er de noe bedre (ville lissom anta det)? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er ingen tekniske ting som dikterer dette, altså er det ingen ting som tilsier at et format automatisk er bedre enn et annet. Det er helt og holdent opp til de som mastrer musikken. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jo det forstår jeg også. Men jeg tenkte mer på det faktum at det egentlig bare er audiophiles som sannsynligvis ser vitsen i å kjøpe SACD/DVD-A utgivelser. Jeg ville anta at bransjen tok mer vare på denne kundegruppen ved å moderere mastringen i forhold til massemarkedet... men hvis det ikke er noe bedre der lissom... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 De som er audiophile kjøper ikke plater hvor dette er en problemstilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå