Gå til innhold

Hvorfor høres musikk i dag så dårlig ut?

radiated

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men slik miksing trenger ikke bare være negativ. Jeg tror ikke det hadde vært like mye trøkk i "Satanik Terrorism" av Haemoth om dynamikken hadde hatt større forskjeller, slik som den eldre typen miksing. Her er det ikke meningen at det skal være trøkk på enkelte trommeslag, men det skal heller være et lydmassiv med trøkk gjennom hele låta (bortsett fra de partiene der det åpenbart skal være rolig). Her tror jeg at miksingen har blitt brukt helt bevisst.

Lenke til kommentar
Men slik miksing trenger ikke bare være negativ. Jeg tror ikke det hadde vært like mye trøkk i "Satanik Terrorism" av Haemoth om dynamikken hadde hatt større forskjeller, slik som den eldre typen miksing. Her er det ikke meningen at det skal være trøkk på enkelte trommeslag, men det skal heller være et lydmassiv med trøkk gjennom hele låta (bortsett fra de partiene der det åpenbart skal være rolig). Her tror jeg at miksingen har blitt brukt helt bevisst.

Klart det er et kunstnerisk aspekt ved "squashing", eller overkomprimering - man får en massiv trøkk. Men dessverre gjør det at de fleste lyttere hører på denne massive trøkken med volumknappen på 1 eller 2 i stedet for 20 - fordi det er høyt nok. Personlig synes jeg det trøkker mye mer når masteringen er mer dynamisk og jeg får bruke flere forsterkerwatt til avspillingen.

Lenke til kommentar
For å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er det samme som med reklamepausene.

Jeg antar at du tenker på at lyden i reklamepausene alltid er X antall desibel over filmen/serien? DET er grusomt irriterende ja.

Det er helt utrolig at TV-stasjonene ikke har utarbeidet en standard for lydnivå. Reklamebyråene får dure frem som de ønsker. Heldigvis er det ikke like ille i Norge som i USA. American Idol f.eks var en oppvisning i overkomprimering og følgende rævdårlig lyd.

Når filmbransjen får det til burde det gå an for CD og TV også. DVD-film har kalibrerte nivåer for dialog og masse ekstra "headroom" for effekter/eksplosjoner osv. De som spiller av CD-er og DVDer med samme spiller kan jo bare merke seg hvor mye man skrur ned når man spiller (pop/rock)CD fremfor DVD-film.

Lenke til kommentar

Dette er forferdelig synd for oss som hører på musikken. Det er vel radio og tv som er grunnen til denne typen miksing. Høres en litt høyere enn resten selger en bedre. De må jo tro alle kjøpere er broilere.. Resultatet er jo forferdelig, flat og kjedelig musikk. Slitsomt å høre på lengre enn en gjennomsnitts sanglengde blir det jo også.

Kirkelig kulturverksted er kjent også utenfor Norge for bra innspillinger. Synd ikke flere artister bruker de, men man kan vel ikke hete f.eks. Mayhem og gi ut musikk her(for begge parter)..

http://www.kkv.musikkonline.no/shop/default.asp

Endret av LuftWaffel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har utforsket litt i Audacity og kom over noe morsomt i dag. 'Kontroll på kontinentet' og 'Cicatriz Esp' har samme volum (i mine ører), men grafene er jo rimelig forskjellig. Kaziers har god plass til "kanten", mens Mars Volta er presset helt til det ytterste. Hvorfor har de da samme volum?

---to bilder ---

Øret har ikke linjær følsom het over verken frekvens eller dynamikkområdet, men det har visningen i Audacity. Enkelte frekvensområder er vi betydelig mer følsomme for, og motsatt. Jeg sier ikke at det er helt forklaringen i ditt tilfelle, men kan være en del av det. :)

Skal du få et mer realistisk bilde i forhold til det du hører, må du bruke en form for vekting. A-vekting vil nok hjelpe en del, men ikke være helt realistisk det heller.

Se forøvrig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phon

http://personal.cityu.edu.hk/~bsapplec/frequenc.htm

Lenke til kommentar

Jo det forstår jeg også. Men jeg tenkte mer på det faktum at det egentlig bare er audiophiles som sannsynligvis ser vitsen i å kjøpe SACD/DVD-A utgivelser. Jeg ville anta at bransjen tok mer vare på denne kundegruppen ved å moderere mastringen i forhold til massemarkedet... men hvis det ikke er noe bedre der lissom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...