Gå til innhold

Hvorfor høres musikk i dag så dårlig ut?

radiated

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikka du på lenken i innlegg nummer 9? Der var det ei liste med hall of shame og ei med hall of fame.

This list is the CDs I have that have been mastered the best. These CDs have been mastered properly by people who can do their job and when you play their CDs, you can enjoy the money you spent on your CD player and listen to the music. You can even listen to it loud, and still enjoy it.

Det er sjølvsagt eit svært lite utval av alt som finnes på markedet, eg hadde ikkje slutta å høyre på musikken min sjølv om eg hadde visst at lyden var klussa med. Men det er jo litt bedrøveleg å tenke på at godlyden artistane får fram blir effektivt myrdet i mixepulten.

Kanskje like greit å ikkje vite noko om det for å unngå ein uheldig placeboeffekt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Er dette noko ein sjølv kan studere ved å importere låter i f.eks. Audacity? Har jo som oftast kun ein versjon av låtene då, men mulig ein kan lese litt ut av det likevel. Eksperimentere med forskjellige plater, plateselskap og artistar.

Kan du for eksempel analyser forskjellige versjonar av låter her, 128, 160, 190, 320 kps mp3 vs FLAC, WMA eller liknande?

Det skulle gå fint an det, men er neppe veldig stor forskjell hvis alle stammer fra samme versjon. Jeg bruker Amplitude Statistics i Adobe Audition til å lese av verdiene, men vedder på at Audacity har en lignende funksjon.

Lenke til kommentar

Du høyrer det nok betre på eit brukbart lydanlegg enn f.eks. ein laptop, sjølv om eg høyrte den på ein. Ganske dramatisk forskjell, for å bruke eit uttrykk i videoen, "punch-en" forsvant heilt, lyden mista toppane og vart platt.

Radiated: Eg tok ikkje heilt forskjellen, har du lyst å forklare litt på norsk?

Lenke til kommentar
Woah. Jeg har ofte merket at for eksempel trommisen er for lav og lite dominerende på nyere sanger.

DO NOT WANT.

Og hva har forresten datakomprimering og lydkomprimering med saken å gjøre her?

Data-komprimering har ingenting med saken å gjøre, derimot er det overdreven bruk av dynamikkomprimering som er problemet. Det er noe grunnleggende galt når den teknologiske utviklingen på studioutstyr har gitt oss det beste opptaksutstyret noensinne, og så låter det ferdige produktet værre enn i 1980...

Lenke til kommentar

Jeg har utforsket litt i Audacity og kom over noe morsomt i dag. 'Kontroll på kontinentet' og 'Cicatriz Esp' har samme volum (i mine ører), men grafene er jo rimelig forskjellig. Kaziers har god plass til "kanten", mens Mars Volta er presset helt til det ytterste. Hvorfor har de da samme volum?

Kaizers (2002):

post-30930-1199550525_thumb.png

Mars Volta (2003):

post-30930-1199550520_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...