Gå til innhold

Lære/studere nytt språk

Ordinær

Anbefalte innlegg

Jeg går nå mitt siste år på videregående skole og til våren har jeg generell studiekompetanse. På ungdomskolen hadde jeg fransk b-språk, men fikk svært dårlige karakterer og nær sagt ingen kompetanse. På videregående valgte jeg yrkesfaglig linje (allmenn påbygg nå) og fikk derfor ikke gå videre med B- og C-språk.

Nå angrer jeg på at jeg ikke valgte tysk på ungdomskolen. Både mor og far er svært dyktige i tysk, de har begge studert i Berlin og har tyske venner der. Som en følge har vi vært mye på ferie i Tyskland, og her hjemme har jeg har blitt utsatt for mye tyske impulser som nå har fått sine utslag. Jeg kan snakke litt tysk og jeg kan se tyske filmer, samt lese noen blader uten store problemer. Men jeg er veldig usikker. Nylig har jeg undersøkt mulighetene for å ta en universitetsgrad i Tyskland, og drømmen er å studere og kanskje bosette seg i Berlin.

Men på ANSA.no står det at bare for å bli vurdert til opptak til f. eks ’Freie Universität Berlin’ må man score høyt på en standardisert tyskprøve. En slik prøve er jeg garantert ikke i stand til å gjennomføre, enda mindre følge en intellektuell forelesning på tysk. Jeg lurer da på om det finnes omfattende kurs/semestre med ett års varighet, som dekker alt fra det helt grunnleggende til et nok så avansert muntlig og skriftlig kompetansenivå, i Oslo området? En slags språkskole som kan forberede meg på et studie i utlandet, og som har et stort pensum. Jeg har undersøkt UiO sine hjemmesider

Jeg merket meg da dette kurset:

http://www.uio.no/studier/program/tysk-aar...ennomforing.xml

Men jeg er litt usikker om dette er ment for de med kompetanse fra ungdomskole/videregående, eller om ferskinger også kan gjennomføre dette. Virket også som om det legges mye fokus på kultur og samfunnsanalyse, er det da et egnet til min problemstilling? Jeg er ute etter å fokusere meget isolert men intensivt på tysk språk. Finnes det eventuelt noen alternativer? Hva er lurt? Kan noen dele sine erfaringer, gjerne med et annet språk enn tysk. Det er vel mange som studerer i et ikke-engelskspråklig land, men ikke har noen særlig kompetanse i språket fra ungdomskole/videregående, hvordan gjør dere det?

Tusen hjertelig takk for alle svar.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...