Zappza Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hei! Jeg har akkurat satt opp en server som skal ha alt av harddisker i seg, og være gjemt bort på kjøkkenet (ja faktisk ^^). Vil da ha Gigabit tilkobling mellom serveren og HTPCen som har tilgang til matriale på serveren. Grunnen til at jeg vil ha gigabit er rett og slett at den skal takle å streame 1080P matriale, og da tror jeg at en vanlig 100 mbit/s kabel ikke takler dette. Vil uansett ha gbit ettersom det kommer til å bli mye filoverføring mellom de to PCene og jeg vil ha rask tilgang. Spørsmålet er da om jeg kan sette opp nettverket som følger: - Server m/ trådløst nett i bridge med gigabit nettverkskortet der (Får trådløst nett igjennom husverten, og routeren støtter ikke repeating) - Cat 5E kabel fra den til HTPCen - Gigabit nettverkskort i bridge med et 100mbit kort - Cat 5E til router som deler signalet trådløst igjen Kommer dette til å funke? Hvis ikke, kan jeg bare kjøpe en gigabit switch og ta en TP kabel fra en av portene der til routeren? Hvis det heller ikke går, hvordan kan jeg da løse problemet? Har egentlig bare to krav til hvordan det skal bli: - Serveren skal dele internett tilkoblingen med resten av nettverket, og laptopen skal kunne bruke internettet via den trådløse routeren - Gigabit tilkobling mellom serveren og routeren Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Oppsettet som du beskiver vil fungere ved riktig oppsett, men det noen svakheter/problemer du vil støte på. Det umiddelbare problemet med et oppsett slik som du beskriver her, er at du er avhengig av at både server og HTPC skal være påslått for at din trådløse ruter skal ha tilgang til Internett. Mitt forslag til endringer; Kjøp en ruter som kan fungere som en klient/bridge mot en annen ruter, og som kan dele nettet videre til maskinene i nettet ditt via LAN. Dermed kan du også bruke denne som en switch mellom dine egne maskiner, og du slipper å være avhengig av andre maskiner for å komme deg på nett. Ruteren som deler ditt trådløse nettverk kobles til den andre ruteren, som fungerer som en klient, via en ethernetkabel. Om din trådløse klient ikke har gigabittilkobling, kan du legge en egen kabel mellom server og HTPC. Forøvrig vil jeg tro at du ikke trenger en gigabit-link mellom server og HTPC, gitt at du ikke skal spille av lavt komprimert HD-materiale, eller ha annen stor trafikk på linjen samtidig. Du vil nok kunne oppleve kortere forsinkelser ved f.eks. søking og oppstart av video ved bruk av gigabit, men idet filmen kjøres, vil det nok gå fint. Hva har du av teknisk utstyr ved dette tidspunktet? _L Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Var klar over den ulempen, men det er forøvrig noe jeg hadde klart å leve med. Serveren hadde stått på 24/7 uansett, og HTPCen hadde vel stått på ca 24/7 uansett. Selvfølgelig hadde det optimale vært å hatt en gigabit trådløs router med støtte for repeating av trådløst signal som tar i mot signalet fra hybelutleieren, gjentar dette signalet og i tillegg støtter gigabit. Disse er vel ganske dyre sånn jeg så i prisguiden. Det du foreslår er da altså at jeg skal kjøpe en vanlig router som jeg bridger med den trådløse routeren jeg har nå, som jeg kobler serveren med ICS på? Sånn at rekkefølgen blir som dette: Hybelnettet fra eierne | v Server som deler internett tilkobling | Vanlig gigabit router | Trådløs router som deler tilkoblingen trådløst HTPC og eventuelle andre enheter som bruker TP kabel Forsto jeg det rett? Det kan jo funke riktig så bra det. Trenger jeg egentlig en vanlig router? Holder det ikke med en switch? Internet Connection Sharing (ICS) tar seg jo av DHCP og DNS og routeren hadde vel bare blitt brukt som en switch uansett? Av utstyr har jeg nå en: - D-Link DI-524 (som ikke takler store mengder data, spesielt ikke over WAN porten, makset jeg linja tok den kvelden og jeg måtte restarte) - nVidia nForce 10/100/1000 innebygget nettverkskort i serveren (forsto det sånn at dette var elendig til store mengder dataoverføring) - 3Com OfficeConnect 5 10/100 switch (har støtte for uplink) - VIA 10/100 innebygget nettverkskort i HTPCen - D-Link DFE-530TX 10/100 nettverkskort (PCI) - Compaq 10/100 nettverkskort (PCI) Endret 31. desember 2007 av Zappza Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg ville kjørt en vanlig trådløs router og en gigabit switch.. Eneste fordelen med en trådløs gigabit router er at man slipper å ha 2 bokser istedenfor 1. Slik er det hjemme hos meg: hjemmehosmeg.bmp Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Jeg ville kjørt en vanlig trådløs router og en gigabit switch.. Eneste fordelen med en trådløs gigabit router er at man slipper å ha 2 bokser istedenfor 1. Slik er det hjemme hos meg: hjemmehosmeg.bmp Men her har du vel ikke tatt hensyn til at hans internettilknyttning er trådløs? Og hva er fordelen med å ha en separat ruter og switch med behovene til denne personen? En gigabitruter er jo ganske enkelt en ruter med gigabit-switch innebygd, å kjøpe to separate enheter vil være unødvendig. Endret 31. desember 2007 av PTRN Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 De fleste nyere trådløse rutere kan brukes til å ta i mot signalene trådløst og så dele ut på det trådbaserte. Dog ikke alle. Det er heller få trådløse rutere med gigbit på det trådbundne også. Derfor kan det bli enklest og billigst med en trådløs ruter og en gigabit switch. Da slipper han også at begge pcene står på hele tiden Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Du skjønner hovedargumentene mine, men misforstår på noen. Må du bruke ICS? Hvorfor ikke la ruteren ta seg av jobben? Vedlagt tegning av hva jeg ser for meg; En ruter som kan settes som klient, er f.eks. den populære Linksys WRT54GL, men det er helt sikkert andre billige rutere som kan gjøre samme jobben like lett. Denne ruteren koster forøvrig under 500 kroner, så det burde ikke være et kjempeproblem. Om serveren og HTPCen skal snurre og gå 24/7, er vel oppsettet som du først presenterte helt OK. Men jeg vil fortsatt anbefale deg å gjøre nettverket ditt mest mulig uavhengig, slik at du slipper irritasjon/problemer hvis et ledd feiler. Om du sliter med WAN-porten på den ruteren du har nå, så kan du alltids slå av DHCPen på ruteren, og heller koble deg til via en LAN-port. nVidia-nettverkskortet vet jeg dessverre lite om, men jeg har vondt for å tro at det er så katastrofalt at det ikke skal klare jobben. Edit - 20:20 - 31.12.07: Om du har en gigabit-switch i LANet, trenger du åpenbart ikke direkteforbindelsen mellom server og HTPC som jeg har tegnet opp. Endret 31. desember 2007 av PTRN Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Du skjønner hovedargumentene mine, men misforstår på noen. Må du bruke ICS? Hvorfor ikke la ruteren ta seg av jobben? Vedlagt tegning av hva jeg ser for meg; En ruter som kan settes som klient, er f.eks. den populære Linksys WRT54GL, men det er helt sikkert andre billige rutere som kan gjøre samme jobben like lett. Denne ruteren koster forøvrig under 500 kroner, så det burde ikke være et kjempeproblem. Om serveren og HTPCen skal snurre og gå 24/7, er vel oppsettet som du først presenterte helt OK. Men jeg vil fortsatt anbefale deg å gjøre nettverket ditt mest mulig uavhengig, slik at du slipper irritasjon/problemer hvis et ledd feiler. Om du sliter med WAN-porten på den ruteren du har nå, så kan du alltids slå av DHCPen på ruteren, og heller koble deg til via en LAN-port. nVidia-nettverkskortet vet jeg dessverre lite om, men jeg har vondt for å tro at det er så katastrofalt at det ikke skal klare jobben. Edit - 20:20 - 31.12.07: Om du har en gigabit-switch i LANet, trenger du åpenbart ikke direkteforbindelsen mellom server og HTPC som jeg har tegnet opp. Ah, det var det du mente. Har forøvrig et trådløst PCI kort som jeg nettopp kjøpte inn til den oppgaven, var derfor jeg var så besatt på ICS løsningen. Den løsningen du viser der, ser ut til å være en ganske så optimal løsning, bortsett fra den økonomiske delen. Må gå til innkjøp av følgende deler: 1x (minst) Gigabit PCI kort à ca 150,- 1x Linksys WRT54GL à ca 500,- 1x Gigabit Switch à ca 270,- Hadde jeg sluppet å bruke routeren hadde jeg sluppet unna for ca 500,- mindre, noe som har litt innvirkning på en hybelboers økonomi når stipendet er på 3140,- i måneden. Hadde følgende oppsett funket? Serveren blir som sagt å stå på 24/7. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Du skjønner hovedargumentene mine, men misforstår på noen. Må du bruke ICS? Hvorfor ikke la ruteren ta seg av jobben? Vedlagt tegning av hva jeg ser for meg; En ruter som kan settes som klient, er f.eks. den populære Linksys WRT54GL, men det er helt sikkert andre billige rutere som kan gjøre samme jobben like lett. Denne ruteren koster forøvrig under 500 kroner, så det burde ikke være et kjempeproblem. Om serveren og HTPCen skal snurre og gå 24/7, er vel oppsettet som du først presenterte helt OK. Men jeg vil fortsatt anbefale deg å gjøre nettverket ditt mest mulig uavhengig, slik at du slipper irritasjon/problemer hvis et ledd feiler. Om du sliter med WAN-porten på den ruteren du har nå, så kan du alltids slå av DHCPen på ruteren, og heller koble deg til via en LAN-port. nVidia-nettverkskortet vet jeg dessverre lite om, men jeg har vondt for å tro at det er så katastrofalt at det ikke skal klare jobben. Edit - 20:20 - 31.12.07: Om du har en gigabit-switch i LANet, trenger du åpenbart ikke direkteforbindelsen mellom server og HTPC som jeg har tegnet opp. Ah, det var det du mente. Har forøvrig et trådløst PCI kort som jeg nettopp kjøpte inn til den oppgaven, var derfor jeg var så besatt på ICS løsningen. Den løsningen du viser der, ser ut til å være en ganske så optimal løsning, bortsett fra den økonomiske delen. Må gå til innkjøp av følgende deler: 1x (minst) Gigabit PCI kort à ca 150,- 1x Linksys WRT54GL à ca 500,- 1x Gigabit Switch à ca 270,- Hadde jeg sluppet å bruke routeren hadde jeg sluppet unna for ca 500,- mindre, noe som har litt innvirkning på en hybelboers økonomi når stipendet er på 3140,- i måneden. Hadde følgende oppsett funket? Serveren blir som sagt å stå på 24/7. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Bare så det er sagt; du må ikke kjøre nettet igjennom en gigabit-switch, men om du gjør det igjennom HTPCen vil du alltid ha et ekstra ledd for at nettverket skal fungere. Lykke til! Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Bare så det er sagt; du må ikke kjøre nettet igjennom en gigabit-switch, men om du gjør det igjennom HTPCen vil du alltid ha et ekstra ledd for at nettverket skal fungere. Lykke til! Tror jeg går for gigabit switchen uansett jeg. Tror det blir litt enklere å konfigurere, i tillegg til at jeg tror det blir litt enklere med tanke på IPer og intern kommunikasjon. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Har nå funnet ut litt mer. Må kjøpe gigabit switch. 100 mbit holder ikke for streaming av 1080p matriale. Bildet lagger. Kjører Windows Home Server på Serveren min, noe som ikke støtter verken bridging av nettverkstilkoblinger eller ICS fant jeg ut. Dessuten var signalet fra trådløs nettet så dårlig der, at jeg har plassert kortet i HTPCen og blir å kjøre ICS der så fort jeg får driveren ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå