Gå til innhold

Marantz sr7002, bra nok... ?

Anbefalte innlegg

Annlegget består nå av Patos Lyric 402 MkII, Marantz PM-7001 og snart PB12-plus sub og en marantz cd spiller + 1 PB12-plus sub til etterhvert...

Skal også begynne nå å bygge opp til full surround...

Det blir da:

Patos lyric 402 MKII

Lyric 102 bakhøytalere http://www.patos.no/patos/page.php?7

Lyric 202 C center høyttaler http://www.patos.no/patos/page.php?8

Spørsmålet er om den nye marantz SR7002 receiveren holder mer enn nok til å drive det ? burde vel det...?

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funnet ut nå, at jeg vil Selge da Marantz PM7001 og kjøre på med Marantz SR7002 Receiver og en effektforsterker...

Hvilken Effektforsterker vil passe til marantz`en ? Har kikket litt på Parasound og electrocompaniet.. ellers hører jeg noen kjører på med Rotel.

Eller hva med et par Midgard Oberon 6.1 ?

Vil Midgard Oberon 6.1 gi en flott lydopplevelse sammen med marantzen ? foretrekker en mer behagelig og varm lyd som ikke skjærer i ørene på toppen.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Hvis du kan prøve dine Lyric opp mot EC så bør du gjøre det. Nevnte høyttalere var god gammel årgang fra rundt 96-98 tror jeg, så det er ihvertfall forrige modell av tilsvarende dagens 310 Basic. Ting kan skje på en generasjon og en serie opp!

EC skal jo være litt varme i klangen også, så jeg ble litt overrasket over at de skarpe s-lydene ble så markante, siden jeg ikke hører antydning til det i mine N805 som skal være lyse i toppen.

Lenke til kommentar

Okai = ) Har vel når jeg tenker meg om, mulighet til å deponere på EC fra strandberg vel... så kan vel eventuelt prøve på det.

Men er det effektforsterker for 2 kanaler, eller 5 kanaler man burde gå for ? hvis man skulle hatt for 5 kanaler, kunne man vel liksegått kjøpt bedre receiver ? Prøver bare å skjønne hvordan folk bygger opp og hvordan ting fungerer..

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Blir vel 3 kanals hvis det skal drive front + center?

Eventuelt en 2 kanals til front + monoblokk til center.

Eller så kan du jo bite i det sure eplet å kjøpe en 5 kanals effektforsterker, men da lurer jeg på som deg om det ikke blir bedre å investere i en kraftigere receiver!

Lenke til kommentar

Stemmer.. Men blir ikke det masse forskjellige rare lyder ? hvis man har receiver til 5 kanaler.. en effekt til 2 kanaler og en monoblokk til 1 kanal..

Og hvorfor egentlig ha effektrinn til fronten i det hele tatt ? er det for å få en mer anderledes lyd når man hører på musikk i stereo ? Blir receivere litt "tamme" i stereo... ?

Så konklusjonen er vel etter det jeg har skjønt.. kjøp effektrinn til frontene hvis du vil ha mer kraft og artig lyd i stereo når du spiller musikk, og eventuelt kjør på med en monoblokk til centeren, sånn at det joiner på musikken,men da må jo effektrinnet og monoblokken være ganske like i lydsignaturen, ellers blir det jo helt rart...

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

For å spille på filmvolum med krevende høyttalere trenger du litt effekt, spesielt på front/center siden 95% av all lydinformasjon er mikset inn i de kanalene (eksplosjoner, tale, effekter, osv) mens bare 5% er mikset inn i bakhøyttalerne (mener å ha lest dette en plass?).

Siden bakhøyttalere bruker å være noe mindre enn fronthøyttalerne så holder det med å la receiver drive disse, siden de ikke trenger å være i stand til å reprodusere et bombenedslag sånn med det første.

Effekttrinn av samme merke er nok å foretrekke, slik som center i samme serie som front også er å foretrekke for å få likest mulig signatur mellom front/center.

Lenke til kommentar

Okai = ) Da skjønner jeg litt mer..

Hmm, lurer på hvilken kombinasjon jeg skal gå for.. Marantz receiveren blir det uansett, Men hvilken effektforsterker jeg skal ha til frontene og hvilken blokk jeg skal ha til centeren er fortsatt et mysterium = )

Sett at flere bruker Rotel EF med marantz...og eventuelt bruke en midgard blokk til centeren. Er jo en mulighet..

Men har jo egentlig ikke peiling på åssen lyd disse merkene har.. Har vel også bare mulighet til å deponere på EC her i fjorden trur jeg.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Etter mye om og men og ditt og datt og usikkerhet, så har jeg bestemt meg 100% for å kjøre på med en dyrere surround receiver og vente litt med effektrinn.

Kjører på med den nye onkyo NR-905 til 18 500kr på lsound... Sto litt mellom Denon AVR-4308 og onkyo NR905, men prøver meg på onkyo sin toppmodell, siden den og lillebroren har fått så utrolig mye skryt iforhold til denon, og liker designet litt mer = ) og håper det blir gooood.

Også sparer jeg opp til et skikkelig effektrinn senere, noe i duren EC AW120 eller parasound A21.

Så skal bli artig å prøve Onkyo NR905 på patos lyric 402 MKII, Lyric 102,Lyric 202 (oppgradert til 402). = )

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...