Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatteberegning - Inntekt fra næring

fleric

Anbefalte innlegg

Første året med ENK og holder nå på å gjøre opp tallene. I skatteetatens forenklede skatteberegning finner jeg to poster under næringsinntekt som jeg lurer litt på, "Personinntekt annen næring" og "Overskudd av næringsvirksomhet". Regnskapet til enkeltpersonfortaket sier overskudd ex. 10.000,-. Skal dette overskuddet da føres både i "overskudd av næringsvirksomhet" og "personinntekt næring" ? Et AS kan vel la pengene stå på firmakonto og ikke ta ut alt som personinntekt. Dette samme gjelder vel ikke for ENK (hele overskuddet skal uansett taes ut.) ?

Evnt. hvilken ting i skatteberegnigen gjør at man må fylle ut samme tall i begge poster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første året med ENK og holder nå på å gjøre opp tallene. I skatteetatens forenklede skatteberegning finner jeg to poster under næringsinntekt som jeg lurer litt på, "Personinntekt annen næring" og "Overskudd av næringsvirksomhet". Regnskapet til enkeltpersonfortaket sier overskudd ex. 10.000,-. Skal dette overskuddet da føres både i "overskudd av næringsvirksomhet" og "personinntekt næring" ? Et AS kan vel la pengene stå på firmakonto og ikke ta ut alt som personinntekt. Dette samme gjelder vel ikke for ENK (hele overskuddet skal uansett taes ut.) ?

Evnt. hvilken ting i skatteberegnigen gjør at man må fylle ut samme tall i begge poster?

Sjekk skjemaet "beregning av personinntekt" og veiledningen til dette. Dette må fylles ut sammen med næringsoppgave og selvangivelse. Poenget er at ikke hele næringsinntekten er lønnsinntekt (med tilhørende beregning av trygdeavgift), noe av næringsoverskuddet er kapitalavkastning (altså en "renteinntekt") på innskutt kapital (driftsmidler etc.) i foretaket :)

Vil du betale mindre skatt lønner det seg å ha en lav personinntekt, men det gir seg også utslag i færre pensjonspoeng...

Lenke til kommentar
Sjekk skjemaet "beregning av personinntekt" og veiledningen til dette. Dette må fylles ut sammen med næringsoppgave og selvangivelse. Poenget er at ikke hele næringsinntekten er lønnsinntekt (med tilhørende beregning av trygdeavgift), noe av næringsoverskuddet er kapitalavkastning (altså en "renteinntekt") på innskutt kapital (driftsmidler etc.) i foretaket :)

Vil du betale mindre skatt lønner det seg å ha en lav personinntekt, men det gir seg også utslag i færre pensjonspoeng...

Takk for svar!

Sier du at personinntekten faktisk kan være høyere enn overskuddet i enkeltpersonforetaket ?

Holder på med undervisning, ingen oppstartskostnader på firma. Løpende utgifter til kontorustyr, telefon, etc. Ingen objekter i foretaket med større verdi. PC etc. er vel det som har høyest, men dette er vel ikke en kapitalinntekt? Ingen gjeld, ingen eiendom, ingen lønnsfradrag, ingen fremførbar negativ personinntekt....

Jeg har vel egentlig funnet svaret her. I mitt tilfelle er overkudd = personinntekt ?

(som du sikker skjønner underviser jeg ikke med noe som helst i nærheten av økonomi....)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Sier du at personinntekten faktisk kan være høyere enn overskuddet i enkeltpersonforetaket ?

Holder på med undervisning, ingen oppstartskostnader på firma. Løpende utgifter til kontorustyr, telefon, etc. Ingen objekter i foretaket med større verdi. PC etc. er vel det som har høyest, men dette er vel ikke en kapitalinntekt? Ingen gjeld, ingen eiendom, ingen lønnsfradrag, ingen fremførbar negativ personinntekt....

Jeg har vel egentlig funnet svaret her. I mitt tilfelle er overkudd = personinntekt ?

Nei, omvendt - personinntekten er mindre enn eller lik overskuddet, aldri høyere. ;)

Om du har ført opp pc som en eiendel i regnskapet og i balansen på side 3 i næringsoppgaven, fører du de samme tallene for inngående og utgående saldo under saldogruppe A (kontormaskiner) på side 2 i personinntektsskjemaet. Gjennomsnittet av inngående og utgående saldo føres opp i post 1.8 og ganges med en skjermingsrente mellom 0 og 4-5% (du kan velge selv, opp til en maksimal prosentsats for 2007 som jeg er usikker på) av verdien kan regnes som avkastning av maskinen (eller med andre ord: omtrent det du kunne tjent på å sette like mye penger som det maskinen er verdt i banken kan unndras fra trygdeavgiftberegning, på samme måte som renteinntekten også er unntatt)

I ditt tilfelle blir det tydeligvis mikroskopiske beløp, og sikkert like greit å føre hele overskuddet som personinntekt. Men skjemaet tror jeg må fylles ut uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...