Gå til innhold

Hvordan få VB6 til å scanne et bilde etter pixler?

Anbefalte innlegg

Jeg har et bilde som jeg skal scanne for pixler, jeg har søkt ganske mye nå, men jeg finner ingenting, kan noen hjelpe?

Jeg vil scanne bildet etter farge på pixelen, altså jeg sier hva slags farge som skal scannes etter, og jeg får melding om hvilke pixler som har en fargen.

Endret av Samoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VB6 er - som mange ganger før nevnt - utdatert. Dersom du nettopp har startet; skaff deg heller VB.net, som er enklere, bedre, og ikke minst gratis.

Jeg drev også en gang med VB6, men husker ikke lengre hva som ikke finnes der. I .Net-rammeverket (feks VB.net) ville jeg laget en loop omtrent som dette:

dim image as new bitmap(1024,768)

for x as integer = 0 to image.width
  for y as integer = 0 to image.height
  if(image.getpixel(x,y)==color.yellow)
	 //Her har du fargen din
  end if
  next
next

Nå er vel dette en fin blanding av VB og C#, og det er også meningen så du må se litt på koden og skjønne den (den er ikke så veldig komplisert, ser du sikkert) i stedet for å bare kopiere den.

Og så kommer jo spørsmålet om getpixel og color-enumen finnes i VB6. Det gjør de i alle fall i .Net, men jeg vet jo at det er mye som "mangler" i gamle VB6. Du får i alle fall en ide til en måte det kan gjøres på her.

Mvh

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen Graphics.GetPixel, det er kun Bitmap klassen som har GetPixel og SetPixel funksjon.

I tillegg vil jeg nevne at både VB6 og VB.NET er veldig uegnet til akkurat denne oppgaven, i C# eller C++ kunne dette blitt gjort mangfoldig mange ganger mer effektivt enn med GetPixel eller SetPixel (som er veldig ineffektive funksjoner)

Men i VB6 har man også en GetPixel og SetPixel funksjon, men VB.NET er fortsatt et bedre valg.

Fremgangsmåten er såpass enkel som at du må gå igjennom hele bildet med en GetPixel funksjon, og deretter lagre alle treff i en liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...