fa74b4a4-8b2c Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei. Jeg har akkurat begynt å eksperimentere litt med php. Hittil har jeg skrevet litt kode i notepad, og lastet dokumentet opp via ftp til en gratis-hjemmeside jeg har hos home.no.net for å se hvordan koden virker. Jeg har nå gjort dette en stund, jeg synes det begynner å bli ganske tungvindt. Mitt spørsmål er om det finnes et program jeg kan installere på pc-en slik at jeg kan åpne/redigere .php filer på samme måten som jeg kan åpne .html filer som ligger på pc-en? Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Installere apache med php vil gi deg det du vil ha. Då har du plutseleg egen "webhost" lokalt. Og for rein editering kan crimson editor brukes istadenfor notepad Endret 30. desember 2007 av Jankee Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Er helt ferks når det gjelder dette. Hvordan installerer jeg apache med php på pc-en? Endret 30. desember 2007 av J0nny Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 sidan du nevner notepad antar eg at du bruker windows Det er to hovudmåter 1) manuelle metoden: Last ned apache fra apache.org , php5 frå php.org og mysql fra mysql.org Derretter konfigurer slik det blir beskriven i installfilene. 2) Autmoagisk: Det finnes ein del innstallasjoner som legger inn og konfigurere alt for deg. Dette er ser ut som ein gratissak: http://www.wampserver.com/en/ WAMP står for Windows Apache Mysql Php (med linux blir det kalla LAMP) Det finnes eit utall manualer og guider for korleis ein i detalj innstaller og konfigurere apache/php ( mysql er greit å ta med sidan du garantert kommer til å ha bruk for ein database seinare) Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
onTop Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Noen som vet hvordan man kan sette dreamweaver opp mot f eks wamp? Sånn at jeg kan previewe php i dreamweaver. På forhånd takk Lenke til kommentar
pulse Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Du kan også bruke f.eks UltraEdit til å åpne og lagre .php filene rett fra serveren. Det finnes sikkert flere programmer som kan gjøre det samme Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 jeg bruker sftpdrive og e-texteditor Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Anbefaler sterk Notepad++ (første treff på google). Veldig god og oversiktlig editor med syntax highlightning for sinnsykt mange språk Lenke til kommentar
nree Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Har brukt Notepad2, notepad++ osv lenge men har nå begynt å bruke UltraEdit. Tok en stund å komme seg inn i det siden fargekodene osv er anderledes en "standaren" på de fleste andre. Den største bakdelen er vell at UltraEdit koster, enten det er penger eller download speed Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg bruke noe som het phpeditor 2007 en gang. Den kunne jeg teste php scripta i men den trengte at jeg måte laste ned php. SÅ må du endre til php mappa da også tester du dine php script der. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) sftpdrive kobler seg opp mot en sftp/ftp server og lager en virtuell drive i windows for å vise innholdet. det blir som å jobbe med filer på disken. koster penger dog. den beste og enkleste gratisløsningen er nok å installere wamp eller xampp lokalt. edit: denne tråden er vel egentlig [løst] Endret 1. januar 2008 av grimjoey Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg vil anbefale XAMPP, og Notepad2. Notepad2 er bare 1 fil, og kan taes med overalt. Og XAMPP finnes ogsa i portabel utgave. Hvis du programmerer pa andre PCer. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg har testet en del tekst-editorer. Har funnet at e-texteditor er den beste for meg. Den tar litt etter textmate (En meget populær teksteditor for programmerere på mac). Anbefalles. For meg spiller det ingen rolle lenger om ting er portable. Det meste jeg bruker kan uansett lastes ned fra nettet og installeres på få sekunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå