Gå til innhold

Program for å lese php kode?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat begynt å eksperimentere litt med php. Hittil har jeg skrevet litt kode i notepad, og lastet dokumentet opp via ftp til en gratis-hjemmeside jeg har hos home.no.net for å se hvordan koden virker.

Jeg har nå gjort dette en stund, jeg synes det begynner å bli ganske tungvindt.

Mitt spørsmål er om det finnes et program jeg kan installere på pc-en slik at jeg kan åpne/redigere .php filer på samme måten som jeg kan åpne .html filer som ligger på pc-en?

Tusen takk for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sidan du nevner notepad antar eg at du bruker windows

Det er to hovudmåter

1) manuelle metoden:

Last ned apache fra apache.org , php5 frå php.org og mysql fra mysql.org

Derretter konfigurer slik det blir beskriven i installfilene.

2) Autmoagisk:

Det finnes ein del innstallasjoner som legger inn og konfigurere alt for deg.

Dette er ser ut som ein gratissak: http://www.wampserver.com/en/

WAMP står for Windows Apache Mysql Php (med linux blir det kalla LAMP)

Det finnes eit utall manualer og guider for korleis ein i detalj innstaller og konfigurere apache/php ( mysql er greit å ta med sidan du garantert kommer til å ha bruk for ein database seinare)

Lenke til kommentar

Har brukt Notepad2, notepad++ osv lenge men har nå begynt å bruke UltraEdit.

Tok en stund å komme seg inn i det siden fargekodene osv er anderledes en "standaren" på de fleste andre.

Den største bakdelen er vell at UltraEdit koster, enten det er penger eller download speed :roll:

Lenke til kommentar

sftpdrive kobler seg opp mot en sftp/ftp server og lager en virtuell drive i windows for å vise innholdet. det blir som å jobbe med filer på disken. koster penger dog. den beste og enkleste gratisløsningen er nok å installere wamp eller xampp lokalt.

edit: denne tråden er vel egentlig [løst]

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Jeg har testet en del tekst-editorer. Har funnet at e-texteditor er den beste for meg. Den tar litt etter textmate (En meget populær teksteditor for programmerere på mac). Anbefalles. For meg spiller det ingen rolle lenger om ting er portable. Det meste jeg bruker kan uansett lastes ned fra nettet og installeres på få sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...