SilentNET Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Er det noen som kjører med stock kjøleren sin på en E6850 (som ikke har overklokket!). Altså en 3GHz E6850 med stock Intel kjøler? Jeg er interessert i å høre load-temperatur hos diverse for å se om min er varmere eller kaldere enn gjennomsnittet. Det er uansett en TRU120E kjøler og en Scythe vifte på vei fra Microplex, men jeg syns kanskje prosessoren min kjører litt varmt i forhold til en del E6750 eiere som klokker til 3GHz+ på stock kjøler. Og E6750 og E6850 er jo i utgangspunktet samme cpu. Forsøk #1 Idle-temperatur 36-38 grader Ved kjøring av Orthos (small ffts) i bare 60 sekunder så kommer begge kjernene opp i 60 grader (i følge speedfan, korrigert +15 grader på begge kjerner). Idletemperaturen denne gangen var 36-38 grader (og det er ganske varmt i rommet). Etter 2 minutter har temperaturen steget til 65 grader. Og den har holdt seg der stabilt i 90 sekunder før den sakte stiger enda en grad så langt. På dette tidspunktet begynner cpu-viften å øke turtall og kjører etter 5 minutter på 1920 rpm. Temperaturen ser ut til å stoppe på 66 grader på begge kjerner. Etter 11 minutter er det fortsatt ingen endring i det hele tatt. 66 grader på begge kjerner. Skal åpne et vindu og få ned temperaturen i rommet en del nå først, også kjøre enda en test. Ekstra informasjon om systemet ellers: Antec P182 SE med 3 stk Antec tri-cool standardvifter alle på laveste hastighet 2 stk 1GB Crucial BallistiX PC6400 minne Club3D 8800 GTX skjermkort 2 stk harddisker (Seagate Barracuda) 1 stk Plextor DVD-brenner Corsair HX520 strømforsyning. Alle temperaturer er avlest i Speedfan, korrigert +15 grader ved begge kjerner grunnet feil tJunction verdi (85 grader istedenfor 100). Spenningen på prosessoren er 1.264v i følge CPU-Z (auto i BIOS). Update #1: Idle-temperatur = 34 grader Jeg har kjørt en ny test med åpent vindu (rommet er fortsatt ganske varmt, og temperaturen er blitt 3-4 grader lavere ved Orthos. Jeg vil anta at disse 3-4 gradene kommer som et resultat av 3-4 grader lavere temperatur i selve rommet. Cpu-viften kjører bare på 1700 rpm denne gangen, og gjør ingen tegn til å øke i hastighet. Dette skjer tydeligvis først hvis temperaturen går over 65-66 grader (temperaturstyrt av BIOS). Orthos kjørte i 12 minutter denne gangen. Update #2: Idle-temperatur = 30 grader Kjører de to tri-cool viftene som er bak og i toppen av kabinettet på fullt, og fortsatt med åpent vindu for å se om dette utgjør noen forskjell. Allerede etter 30 sekunder med viftene på fullt har idle temperaturen gått ned til 31 grader. Temperaturen på begge kjerner etter 13 minutter med Orthos er 59 grader. Den ser ut til å ha stabilisert seg der. Mao ganske nøyaktig 4 grader kaldere enn forsøk #2, og nøyaktig like stor nedgang i loadtemperatur som idle. Cpu-viften gikk aldri over 1660 rpm ved dette forsøket. Konklusjon: Det virker som stock kjøleren ikke klarer å fjerne varmen fra prosessor/kjøleribbe effektivt nok. Dette vil selvfølgelig bedre seg når den nye kjøleren er på plass, men jeg lurer på om det kan være lurt å sette opp en vifte i front av kabinettet også (i den øvre HDD kassen, for de av dere som kjenner Antec P182 designet). Slik som det er nå har jeg bare to kabinettvifter som blåser luften ut bak og opp, og ingen som trekker luft inn i kabinettet. Temperaturen faller forresten umiddelbart ned til 34-35 grader når jeg stopper Orthos, og går derfra ned til idle (30 grader) i løpet av et par minutter. Dette har nok sammenheng med vCore drop fra 1.264v til 1.170v og speedstepping fra 3GHz til 2GHz. PS: Jeg har spilt f.eks. Crysis, Call of Duty 4 eller Supreme Commander i 5-6 timer i strekk, og temperaturen blir aldri så høy som dette. Det er derfor ikke noe problem i "ekte" situasjoner, bare ved Orthos, Intel TAT eller lignende syntetiske programmer som stresser cpu. Endret 6. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hadde stock kjøler på min E6850 før jeg fikk Blue Orb levert. Hadde da Idle temp på 31 grader i et antec nine hundred med 3 vifter på middels hastighet. 2 stk 8800 gtx i kabinettet sørger for mye varme i kabinettet og romtemp var 24 grader. Ved Load ble temp aldri høyere enn 52 grader, men kun testet i spill (alt+tab ut med tempmåler kjørende). Spilte Unreal Tournament 3 i 2 timer som ifølge mitt G15 tastatur kjører 100% CPUload hele tiden. Både i menyer og i spill. Blue Orb kjøleren fikk idle ned til 27 grader (med speedstep aktivert) og maks load på 33 grader (også etter noen timer Unreal Tournament 3). Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Hadde stock kjøler på min E6850 før jeg fikk Blue Orb levert. Hadde da Idle temp på 31 grader i et antec nine hundred med 3 vifter på middels hastighet. 2 stk 8800 gtx i kabinettet sørger for mye varme i kabinettet og romtemp var 24 grader. Ved Load ble temp aldri høyere enn 52 grader, men kun testet i spill (alt+tab ut med tempmåler kjørende). Spilte Unreal Tournament 3 i 2 timer som ifølge mitt G15 tastatur kjører 100% CPUload hele tiden. Både i menyer og i spill. Blue Orb kjøleren fikk idle ned til 27 grader (med speedstep aktivert) og maks load på 33 grader (også etter noen timer Unreal Tournament 3). Spill klarer som sagt aldri å få prosessoren min så varm som Orthos, Intel TAT og lignende. Men takk uansett for observasjonen og svaret Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 20 grader i rommet og idle så holder kjernene mine 27 grader nå etter montering av Thermalright Ultra 120 Extreme + en Aerocool 120mm vifte (950 rpm utgave). En stor forbedring fra Intel standardkjøleren. Load ved Orthos etter 30 minutter Small FFTs er 42 grader. Håper temperaturen synker enda et par grader etter noen dager. Det er vel en del timer burn-in på kjølepastaen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Tråden stenges etter ønske fra trådstarter da vedkommende har byttet kjøler, og tråden ikke lengre er aktuell. Om tråden skulle ønskes gjenåpnet kan man sende meg en PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg