Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fungerer tvangsinnleggelse?

Gjest Spectralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok. Er noen år siden jeg arbeidet på psykiatrisk sykehus. Det er forsåvidt en grei ting det, for det å være tutor kan jo være en stor belastning for nære pårørende.

Men poenget mitt står vel fast. Tvangsinnleggelse involverer ikke automatisk politi. Men i praksis er det ofte politi som må gjennomføre tvangsbruken utenfor institusjon. Egentlig veldig trist, fordi dette bidrar jo egentlig til en ytterligere stigmatisering av psykisk syke. Uniformerte politimenn i nabolaget for å hente en syk person er trist. Burde vært ansatt helsepersonell innenfor ordensmakten, som kunne brukt maktmidler utenfor instutisjon.

Det du sier er riktig. Politi blir ikke automatisk innvolvert, men de blir ofte brukt når det kommer til tvang og behandling/undersøkelse.

Jeg fokuserte litt vel mye på OT's situasjon når jeg skrev, så det kom frem litt feil. Det er klart at en person som ikke motsetter seg behandling eller undersøkelse og som frivillig følger med til både lege og institusjon, ikke blir hentet av politi. dessverre er det heller sjeldent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...