Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hvordan fungerer psykiatrisk tvangsinnleggelse? Det har seg sånn etter en lengre samtale med hele familien i dag, så ønsker de at jeg skal bli lagt inn, men jeg har inget ønske om dette selv (ganske normal vil jeg anta), så jeg stakk av etter å ha slått ned to av min brødre , og nå er jeg på ukjent sted og surfer på ett trådløst nett jeg fant. Har jeg noe å stille opp med selv når famile vil gå til dette skrittet? Ja, jeg vet at jeg ikke er stabil, men er sikker på at andre kan ordne opp i dette over nyttår uten at jeg trenger å være på ett idiotisk sykehus (Veum, Fredrikstad). Men familien er redd for at jeg ikke kommer til å leve så lenge, siden jeg fortalte dem at jeg har lagt spesifikke planer for hvordan jeg ville ta livet av meg, men jeg tror det er lang vei fra planer til utførelse, selvom det ikke er kort tid siden jeg kun hadde tanker og ikke spesifikke planer. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hvis du er under 20 kan de umyndiggjøre deg og så tvangsinlegge deg Lenke til kommentar
Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg er ikke under 20 år, men ei venninne av en av mine brødre var også der, og hun jobber innenfor psykiatrien og sa klart at de kunne gjøre dette, men det hadde vært enklere om jeg hadde vært med på det selv, for da kunne jeg tvangsinnlagt meg selv og det var visst mye lettere enn når andre skulle gjøre det. Men nå kan jeg ikke oppsøke min leilighet for der sitter det sikkert en av mine søsken, kamerater kan jeg ikke dra til for de har blitt opplyst om saken, så jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hyggelig å høre at du har familie som bryr seg om deg. Ser ut til at du kommer til å ha et støtteapparat klart når du blir lagt inn. Jeg har forståelse for at familien din blir redde, men det er også et trygghetstegn at du faktisk har fortalt de at du planlegger å ta livet av deg. De fleste som forteller om dette gjør det for å få en reaksjon - og det har du jo fått. Og akkurat nå sitter det nok en hel familie som er livredde for at du skal kjøre deg ihjel eller noe. Tror du må face familien din og si at du ikke har tenkt å gjøre dette og at du går med på å prate med psykolog over nyttår. Tror linken nedenfor gjelder for det meste av tvangsinnleggelser. Evt. finner du mye ved å google etter tvangsinnleggelse og pårørende. http://www.doktoronline.no/qa/forum/5/qa2128236.html Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er faktisk din leilighet da, hvis du er redd for at de skal tvinge deg med seg når du kommer til din egen leilighet kan du alltids ringe politiet for å få de vekk. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Familien din kan jo ikke tvangsinnlegge deg. Lenke til kommentar
Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg prøvde å si det at jeg tross alt skal ha time første dag over nyttår med psykiater, men det virket ikke som noen stor formildene omstand, ettersom jeg aldri klarer å være lenge sammen med folk av gangen, og stikker av uansett. Ett av kriteriene hvis så var, var at jeg måtte være hos min mor hele tiden, og det er totalt uinteressant (langt inne i skogen uten mobildekning eller internett). Da tar jeg meg heller en svømmetur. Og nei, jeg sa ikke dette for reaksjonen, men fordi jeg hadde sagt litt for mye til en av mine søsken for ett par dager siden, så hadde de trommet samme alle i dag, mens jeg trodde at jeg bare skulle på en vanlig middag hos pappa. Så jeg satt egentlig helt uten valg ettersom min bror korrigerte meg når jeg prøvde å lyve. Men ellers takk for svar Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 well, om jeg hadde fortalt broren min at jeg planla å ta livet av meg ville jeg helst opplevd det som skjedde deg enn om han skulle avfeid det som tull, liksom.. Det er viktig å ta sånne ting på alvor. svømmetur.. minner om en fyr jeg hørte om.. Det var nyttårsaften, han var skikkelig deppa, full, dama hans hadde gått fra ham osv.. skulle hoppe fra ei bru og ta livet av seg.. well, vannet var jo så kaldt at han aldri ville klart seg inn til land.. Det var faktisk så kaldt at han hoppa og traff isen.. Brakk begge beina! Men han lever den dag i dag =) Lenke til kommentar
Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er faktisk din leilighet da, hvis du er redd for at de skal tvinge deg med seg når du kommer til din egen leilighet kan du alltids ringe politiet for å få de vekk. Ikke så lenge min far er kausjonist på leiligheten, så fungerer det dårlig, samt at min svoger og flere bekjente jobber hos det aktuelle politiet. Familien din kan jo ikke tvangsinnlegge deg. Vel, jeg vet ikke jeg.. Når jeg leser loven, så tror jeg ikke det er det største problemet deres ettersom det er mange leger i min foreldres omgangskrets samt som sagt er flere av av både mine og families bekjente jobbende innenfor politiet, så dermed tror jeg sannsynligheten for hvis de oppdager meg, så er låst uansett. Mulig jeg tar helt feil pga. egen feiltolkning, men jeg vet hva de er i stand til å få til vanligvis, så jeg er bare irritert. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg hadde egentlig bare lagt meg inn, sålenge det er uten medikamenter, for du har jo faktisk alvorlige psykiske problemer. Lenke til kommentar
Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 well, om jeg hadde fortalt broren min at jeg planla å ta livet av meg ville jeg helst opplevd det som skjedde deg enn om han skulle avfeid det som tull, liksom.. Det er viktig å ta sånne ting på alvor. svømmetur.. minner om en fyr jeg hørte om.. Det var nyttårsaften, han var skikkelig deppa, full, dama hans hadde gått fra ham osv.. skulle hoppe fra ei bru og ta livet av seg.. well, vannet var jo så kaldt at han aldri ville klart seg inn til land.. Det var faktisk så kaldt at han hoppa og traff isen.. Brakk begge beina! Men han lever den dag i dag =) Jeg har svømt før, men det er mange år siden, og det var sommerstid. Da var jeg i god form, og svømte ca 4 km før jeg havnet på en øy hvor jeg ikke akkurat var alene. Hadde jeg gjort det samme nå, så hadde jeg druknet før jeg kom frem. Men målet var da også å drukne, men hver gang jeg fikk for mye vann i halsen, så måtte jeg bare opp. Men akkurat nå tror jeg det hadde vært bedre om de bare hadde basert seg på snakking, og ikke måtte ha inn proff hjelp utenfra som liksom vet hva det beste ville være for meg. For jeg har panikk nå og nå har dette nettet begynt å bli ustabilt også, så dermed er det vel bare å rulle ut soveposen og se etter om naturen vil gi meg fred for søvn i natt. Lenke til kommentar
Gjest Spectralis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg hadde egentlig bare lagt meg inn, sålenge det er uten medikamenter, for du har jo faktisk alvorlige psykiske problemer. Joda, jeg hadde nok gjort det jeg også, hvis jeg ikke hadde vært så forbannet redd for å kjede ræva ta meg som jeg har en følelse av at jeg vil gjøre der. Jeg hater institusjoner og tror ikke de vil forårsake at jeg får det bedre, bare verre. Det er sikkert feil, men hva annet gjør man på en institusjon enn å prate og sove? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ta deg inn på et hotell over natten da vel. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Tvangsinnleggelse gjøres i samarbeid med politi, i likhet med akuttinnleggelse. Du blir tatt inn til evaluering og eventuelt lagt inn under en observasjonsparagraf som forteller hvor lenge du skal være til observasjon (dette er ofte noen dager). Etter endt observasjon blir du enten satt på paragraf 2.1 som er frivillig (du kan da dra hjem hvis du ønsker) eller paragraf 3.1 som er tvunget (du er fortsatt tvangsinnlagt til en fagperson ser at du er frisk nok til at du ikke er til fare for deg selv eller andre). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Det som LiamH skriver er riktig. Jeg jobber selv i psykiatrien (sikkerhetspsykiatri), og vil på det sterkeste anbefale deg å bli vurdert av en lege. Familien din må også respektere hva legen sier, så dersom denne konkluderer med at det ikke er grunnlag for tvangsinnleggelse slipper du å "være på rømmen" mer.... Hvis han/hun faktisk hadde ment at det var grunnlag for innleggelse ville du blitt lagt inn til observasjon (evt. med tvang dersom du ikke samtykker). Du hadde da blitt ført til sykehuset (evt. et Distrikspsykiatrisk senter), og fått et rom på Akuttpsykiatrisk mottakspost. Du ville der fått anledning til å snakke med sykepleier og lege, og de ville evaluert deg og sett hvilket omsorgsbehov du har behov for. Jeg tror at de aller fleste av pasientene (avhengig av diagnose + sykdomsinnsikt) profiterer på dette, kontra det å være ute i samfunnet og "alene". Husk at personalet/lege utelukkende er der for ditt beste, og de vil gjøre hva de kan for at du skal føle deg trygg og ivaretatt. Mange mennesker som opplever livssituasjonen som kaotisk senker virkelig skuldrene i det de kommer inn, og får overlatt ansvaret for egen helse/situasjon til mennesker som er eksperter på nettop dette... Mvh. TH Endret 31. desember 2007 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
kash Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hvis du er under 20 kan de umyndiggjøre deg og så tvangsinlegge deg Tvangsinnleggelse gjøres i samarbeid med politi, i likhet med akuttinnleggelse. Du blir tatt inn til evaluering og eventuelt lagt inn under en observasjonsparagraf som forteller hvor lenge du skal være til observasjon (dette er ofte noen dager). Etter endt observasjon blir du enten satt på paragraf 2.1 som er frivillig (du kan da dra hjem hvis du ønsker) eller paragraf 3.1 som er tvunget (du er fortsatt tvangsinnlagt til en fagperson ser at du er frisk nok til at du ikke er til fare for deg selv eller andre). Det er ikke slik at tvangsinnleggelse automatisk involverer politi. Eneste grunnen til at politi ofte er innblandet er at det er kun de som har mulighet til å bruke maktmidler utenfor en psykiatrisk institusjon, og dersom pasienten ikke samarbeider eller ønsker fremstilling for lege/psykiater, kan en kontakte politiet for å få dem til å vurdere situasjonen. Når det gjelder tutorerklæringer kan dette fint være nærmeste pårørende, men ofte kan dette være en stor belastning for vedkommende, og da kan en bruke ordensmakten som tutor. Når det gjelder tvangsinnleggelse i psykiatrisk institusjon, er det kun lege/ psykiater eventuelt i samarbeid med ordensmakten som kan gå til dette drastiske steget. Det regnes da som en nødparagraf, for å verne om liv og helse, enten dette er for omgivelser eller det enkelte individ. Når trådstarter har slått ned sine brødre, kan det virke på meg som han er en fare for sine omgivelser. Om han er en fare for seg selv er vanskelig å vurdere, men en kan jo få et inntrykk av sinnslidelse når en leser det han skriver. Men som sagt, er det lege/psykiater som må vurdere dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Kash: Det har blitt gjort en forandring i den nye Helsevernloven anno 010107 som gjør at familie/legfolk ikke lenger kan fungere som tutor - hvis jeg husker riktig :O) Lenke til kommentar
kash Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Er tutor ordingen avviklet da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Kash: Nei, men familiemedlemmer kan ikke fungere som tutor lengre. ved vår klinikk tror jeg at vi benytter oss av kommuneoverlegen. TH Lenke til kommentar
kash Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 ok. Er noen år siden jeg arbeidet på psykiatrisk sykehus. Det er forsåvidt en grei ting det, for det å være tutor kan jo være en stor belastning for nære pårørende. Men poenget mitt står vel fast. Tvangsinnleggelse involverer ikke automatisk politi. Men i praksis er det ofte politi som må gjennomføre tvangsbruken utenfor institusjon. Egentlig veldig trist, fordi dette bidrar jo egentlig til en ytterligere stigmatisering av psykisk syke. Uniformerte politimenn i nabolaget for å hente en syk person er trist. Burde vært ansatt helsepersonell innenfor ordensmakten, som kunne brukt maktmidler utenfor instutisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå