-Teddy- Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Har hørt at 190E 2.0 og oppover fra '88 eller noe i den duren skal ha dobbel registerkjede. Selv sitter jeg med en 1.8 '92 mod. Har denne kjede eller reim, enkel eller dobbel? 1.8'n har rullet 152 000 km og serviceheftet er heller sparsomt utfylt etter at den kom til Norge ved rundt 80 000km. Står ikke noe om bytte av hverken kjede eller reim. Ser for meg at det kan være nødvendig etter hvert, hvor mye koster noe slikt å bytte på et verksted? Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Har hørt at 190E 2.0 og oppover fra '88 eller noe i den duren skal ha dobbel registerkjede.Selv sitter jeg med en 1.8 '92 mod. Har denne kjede eller reim, enkel eller dobbel? 1.8'n har rullet 152 000 km og serviceheftet er heller sparsomt utfylt etter at den kom til Norge ved rundt 80 000km. Står ikke noe om bytte av hverken kjede eller reim. Ser for meg at det kan være nødvendig etter hvert, hvor mye koster noe slikt å bytte på et verksted? På de fleste Merchedes er det dobbelt kjede, du kan ta av oljelokket å lyse med en lommelykt så ser du rett ned på kjedet! Kjedet trenger normalt ikke å byttes! Lenke til kommentar
MB300Diesel Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Det er mest sannsynlig kjede, men det er ikke riktig at de aldri trenger å byttes. De varer imidlertid vanligvis 300-500 000 km før de må byttes. Man kan høre en klakke / raslelyd da leddene i kjeden blir strukket og den må byttes. Vil forresten anbefale Mercefreaken forum for mercedes relaterte spm. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvorfor har ikke alle biler kjeder? Ville jo vært mye billigere... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Kjeder er mye dyrere å produsere. Dessuten er ikke bilprodusentene interessert i å lage biler som skal være særskilt billige i drift for brukeren, da de tjener penger på å selge reservedeler osv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvorfor har ikke alle biler kjeder? Ville jo vært mye billigere... Tja, alle hadde dette men så på begynnelsen av syttitallet ble det mer og mer vanlig med reim, reim har endel fordeler så som at man kan forenkle byggingen av motoren, de er mye lettere enn kjeder, støyer mindre og det var ett tegn på en moderne motor. I dag er man på vei tilbake til kjeder, grunnen jeg tror til denne endringen er ikke hensynet til kjøperne men rett og slett at man ikke har mulighet til og lage plass til og bytte reima. Da reimene kom så var det ikke lange jobben og bytte disse. Vil tro kjedene også blir borte, man har jo tenkt og kvitte seg med kamakslingene og erstatte disse med hydraulisk eller elektromagnetisk betjening av ventilene. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Som MB300Diesel sier, så er det ikke nødvendig å bytte før man hører ulyder fra det. Hadde en ML inne, som vi bytta kjede på. v8'er, det var en dritt jobb det. Men med alt spesialverktøyet vi har gjør det jobben lettere, enn for et verksted uten alt dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Du HAR register kjede på din bil, men jeg tror bare du har enkel, såvidt jeg husker er det bare 190 Diesel som har dobbel Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Okay, takk for info! Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Du HAR register kjede på din bil, men jeg tror bare du har enkel, såvidt jeg husker er det bare 190 Diesel som har dobbel Vet ikke hvor gammel tråden er, men det er feil. 2liter bensin fra og med 90 har også dobble. 1,8l har enkelt kjede. Hvertfall de jeg har. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det er en endring f.om 90-modell mener jeg, så biler før dette har enkelt kjede, noe som gjør at det må skiftes "oftere" enn de med doble. Det var også en gang i tiden et ombygningssett til dobbelt kjede, men det tror jeg ikke er tilgjengelig lenger. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 2,3-16V har OGSÅ dobbelt. Regner med at 2,5-16v har det også! Lenke til kommentar
Waco Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 2.5-16 har dobbelt kjede ja. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det er mest sannsynlig kjede, men det er ikke riktig at de aldri trenger å byttes. De varer imidlertid vanligvis 300-500 000 km før de må byttes. Man kan høre en klakke / raslelyd da leddene i kjeden blir strukket og den må byttes. Vil forresten anbefale Mercefreaken forum for mercedes relaterte spm. Nå er ikke dette noe Bmw tråd, men 320`n min har passert 321 000km, og man hører tydelig at det rakler i kjedet når motoren er varm. Er dette noe hast og bytte, eller holder det ei stønn til? Lyden har ikke forværret seg på det året jeg har hatt bilen, men jeg er bare nysjerrig Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det kan hende at strammeren er dårlig og at kjeda derfor ligger og klaprer? På Saab er det ihvertfall et dårlig tegn om kjeda rasler høylytt. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Kan godt hende, har ikke akkurat så mye peiling på akkurat det der. Ulyden begynte og komme etter ca uke med meg som eier. Mamma har hatt den i 10 år, også kjøpte jeg den av hu i september i fjor. Lyden kom etter et x antall pådrag på 1/2 gir til 6500rpm. Så mulig jeg har strekt noe ja Men, lyden har ikke forværret seg det siste året, så jeg satser på at den holder litt til. Lite lyst til og koste på bilen noe mer, hvertfall ikke om det blir dyrt. For den har jo godt 321 000 som sagt. Så det lønner seg vell ikke og gjøre noe med det? Da andre deler sikkert tar natta før kjedet uansett?. Er vell ikke noe fasit svar på dette men Endret 28. september 2009 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Dersom motoren har Vanos tror jeg heller det er denne som "rakler". Koster noen kroner og er ikke bare bare å bytte.. Men er du sikker på at det er registerstrammeren (altså kjedet) er denne meget enkel å bytte Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg er selvølgelig ikke sikker. Men, ganske sikker på at det er kjedet Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Haggbard: Har alle 2.3-16v dobbelt? Trodde doble var forbeholdt 2.5'en jeg, men nå har jeg ikke satt meg helt inn i alle modellvariantene... Uansett har bilen min iallfall dobbelt kjede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå