Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 190E 1.8 '92 mod, registerkjede eller reim?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Har hørt at 190E 2.0 og oppover fra '88 eller noe i den duren skal ha dobbel registerkjede.

Selv sitter jeg med en 1.8 '92 mod. Har denne kjede eller reim, enkel eller dobbel?

 

1.8'n har rullet 152 000 km og serviceheftet er heller sparsomt utfylt etter at den kom til Norge ved rundt 80 000km. Står ikke noe om bytte av hverken kjede eller reim. Ser for meg at det kan være nødvendig etter hvert, hvor mye koster noe slikt å bytte på et verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt at 190E 2.0 og oppover fra '88 eller noe i den duren skal ha dobbel registerkjede.

Selv sitter jeg med en 1.8 '92 mod. Har denne kjede eller reim, enkel eller dobbel?

 

1.8'n har rullet 152 000 km og serviceheftet er heller sparsomt utfylt etter at den kom til Norge ved rundt 80 000km. Står ikke noe om bytte av hverken kjede eller reim. Ser for meg at det kan være nødvendig etter hvert, hvor mye koster noe slikt å bytte på et verksted?

 

 

På de fleste Merchedes er det dobbelt kjede, du kan ta av oljelokket å lyse med en lommelykt så ser du rett ned på kjedet!

 

Kjedet trenger normalt ikke å byttes!

Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke alle biler kjeder? Ville jo vært mye billigere...

 

Tja, alle hadde dette men så på begynnelsen av syttitallet ble det mer og mer vanlig med reim, reim har endel fordeler så som at man kan forenkle byggingen av motoren, de er mye lettere enn kjeder, støyer mindre og det var ett tegn på en moderne motor.

I dag er man på vei tilbake til kjeder, grunnen jeg tror til denne endringen er ikke hensynet til kjøperne men rett og slett at man ikke har mulighet til og lage plass til og bytte reima. Da reimene kom så var det ikke lange jobben og bytte disse. Vil tro kjedene også blir borte, man har jo tenkt og kvitte seg med kamakslingene og erstatte disse med hydraulisk eller elektromagnetisk betjening av ventilene.

Lenke til kommentar

Som MB300Diesel sier, så er det ikke nødvendig å bytte før man hører ulyder fra det.

 

Hadde en ML inne, som vi bytta kjede på. v8'er, det var en dritt jobb det. Men med alt spesialverktøyet vi har gjør det jobben lettere, enn for et verksted uten alt dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du HAR register kjede på din bil, men jeg tror bare du har enkel, såvidt jeg husker er det bare 190 Diesel som har dobbel

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Det er mest sannsynlig kjede, men det er ikke riktig at de aldri trenger å byttes. De varer imidlertid vanligvis 300-500 000 km før de må byttes. Man kan høre en klakke / raslelyd da leddene i kjeden blir strukket og den må byttes. Vil forresten anbefale Mercefreaken forum for mercedes relaterte spm.

Nå er ikke dette noe Bmw tråd, men 320`n min har passert 321 000km, og man hører tydelig at det rakler i kjedet når motoren er varm. Er dette noe hast og bytte, eller holder det ei stønn til? Lyden har ikke forværret seg på det året jeg har hatt bilen, men jeg er bare nysjerrig :)

Lenke til kommentar

Kan godt hende, har ikke akkurat så mye peiling på akkurat det der.

Ulyden begynte og komme etter ca uke med meg som eier. Mamma har hatt den i 10 år, også kjøpte jeg den av hu i september i fjor. Lyden kom etter et x antall pådrag på 1/2 gir til 6500rpm. Så mulig jeg har strekt noe ja :) Men, lyden har ikke forværret seg det siste året, så jeg satser på at den holder litt til. Lite lyst til og koste på bilen noe mer, hvertfall ikke om det blir dyrt. For den har jo godt 321 000 som sagt. Så det lønner seg vell ikke og gjøre noe med det? Da andre deler sikkert tar natta før kjedet uansett?. Er vell ikke noe fasit svar på dette men :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...