Epoks Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei Etter lang tids grubling har jeg nå fått fingern ut og gått til innkjøp av speilrefleks. Det ble til slutt en brukt Canon 30d-hus fra ebay. Venter på den, kommer sannsynligvis om et par uker. Jeg må jo da også ha et objektiv. Har lest litt rundt og fikk svar her for en tid tilbake siden at det lønte seg med noe tilsvarende 50mm. Det nærmeste jeg har funnet er Canon EF 35mm f/2. Er dette et greit objektiv å starte med? For å lære seg komposisjon og slikt? Eller er det dumt å forkaste zoomen helt? Og dessuten, når man tenker videre, hva vil det være smart å utvide objektivsamlingen med? Kanskje noe mer tele? Også et tilleggsspørmål helt på tampen: Batteriladeren som følger med 30d, er det en slik med "åttetallskabel" (figure 8, hva heter det på norsk?). Og fungerer laderen på både amerikansk og norsk nett? Det ble mange spørsmål det her. På forhånd takk Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Siden jeg selv kun bruker fastobjektiver er jeg nok forutinntatt, men jeg mener så absolutt det er en strålende idè. EF 35mm f/2 et strålende godt objektiv med bra ytelse fra største blender, og veldig skarpt når man blender litt ned, lysår bedre enn det vanlige kitobjektivet til Canon (den gamle uten IS) Med kun èn brennvidde får du også et mer bevisst forhold til posisjonering og perspektiv, og det kan være en meget nyttig erfaring. Du vil oppleve at bildevinkelen kan føles trang til tider, så da må du tenke annerledes, eller rett og slett lete etter andre motiver, så enkelt er det Livet går videre selv om man ikke akkurat fikk dèt bildet noen ganger. Med et såpass lyssterkt objektiv vil du ha mye mer å gå på med fotografering i eksisterende lys også. Så kjøp 35mm og lev med den en stund, så får du supplere med andre saker senere. Jeg har selv kun nevnte 35mm og en 85mm f/1.8 og klarer meg fint med det. Noen snapshots med 35mm (og 400D) f/2 f/2 f/2.8 f/2 f/4.5 Endret 31. desember 2007 av Amund_Blix Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Et normalobjektiv, morsom tankegang. Jeg tror du kan jobbe mye og lære mye med et normalobjektiv, men for de aller fleste vil nok en grei normalzoom gi deg mer bang for the buck. Se f.eks. på Tamron 17-50 f2.8. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hva er morsomt med det, bruker selv en 28mm som normalobjektiv, og synes det er en helt herlig. Med en fast brenvidde kan jeg brukte tiden på å komponere bildet istenfor å stå å zooooome fram og tilbake. Den størse bonusen er at man får mosjon på kjøpet helt gratis. Kan anbefales. Har til tider funnet fram kit-objektivet men etter litt zoooming fram og tilbake ender det på ca 28mm så da pakkes det bort igjen. Vet det kan se litt sært ut å flytte stativet 20 cm fram eller tilbake men det er jo det som er gøy. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg burde sikkert ikke svart for jeg kjenner Canon for lite til å vite hvordan det objektivet yter, men av alle bilder jeg har tatt er sikkert 90 % med tilsvarende 50 mm; d.v.s. 50 mm på film og 35 mm på crop. Nå bruker jeg Nikon med en crop-faktor på 1,5 mens du har en faktor på 1,6 så det vil bli litt trangere på din. Hva du trenger senere er det bare du som kan svare på. Noen liker vidvinkel mens andre bruker mest tele. Den største bakdelen jeg ser med å starte med faste brennvidder er at du blir bortskjemt med lysstyrke og bra optikk. PS: Jeg er så sær at jeg nesten utelukkende bruker faste brennvidder, så ikke ta dette som et råd. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Vel. Mine problemer med tankegangen fastobjektiv-for-nybegynner er retet og slett at det vil kunne bli ganske upraktisk. Spesielt ved foto innendørs tror jeg et normalobjektiv kan bli noe trangt, men hva vet jeg. Morsomt er det, på den måten at det vil gi langt bedre trening i komposisjon og "fot-zooming" enn med en zoom. Om det passer deg, det vet ikke jeg, så det får du tenke på. Optisk sett er slike objektiver jevnt over overlegne, så det er ikke noe å tenke på. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hei Etter lang tids grubling har jeg nå fått fingern ut og gått til innkjøp av speilrefleks. Det ble til slutt en brukt Canon 30d-hus fra ebay. Venter på den, kommer sannsynligvis om et par uker. Jeg må jo da også ha et objektiv. Har lest litt rundt og fikk svar her for en tid tilbake siden at det lønte seg med noe tilsvarende 50mm. Det nærmeste jeg har funnet er Canon EF 35mm f/2. Det aller nærmeste er Sigma 30mm f/1.4, men ville kanskje ikke hatt dét som eneste objektiv. Yter greit til sitt bruk (som er vidåpent og blendet ned inntil et trinn, der det ikke har konkurrenter i normal prisklasse). Canon 35mm f/2 skal være godt nok, og kan du leve med bare én brennvidde, er det et finfint valg. Den er dog litt trangere enn 50mm, utsnittet tilsvarer 56mm på 135-film. Det kan være en ulempe, så på Canon ville jeg trolig valgt 28mm i stedet. Lenke til kommentar
Epoks Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Ærlig talt så vet jeg ikke helt hva jeg kommer til å ta bilde av. Det objektivet jeg kjøper nå blir, en ganske lang stund, mitt eneste objektiv og derfor det som alltid står på kameraet. Er derfor veldig i tvil om én brennvidde holder. Dessuten, hvis jeg f.eks. senere kjøper en normalzoom rundt 17-55mm, så vil vel jeg ikke ha bruk for 35mm lengre? Alle innspill mottas med takk Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Hei Etter lang tids grubling har jeg nå fått fingern ut og gått til innkjøp av speilrefleks. Det ble til slutt en brukt Canon 30d-hus fra ebay. Venter på den, kommer sannsynligvis om et par uker. Jeg må jo da også ha et objektiv. Har lest litt rundt og fikk svar her for en tid tilbake siden at det lønte seg med noe tilsvarende 50mm. Det nærmeste jeg har funnet er Canon EF 35mm f/2. Er dette et greit objektiv å starte med? For å lære seg komposisjon og slikt? Eller er det dumt å forkaste zoomen helt? Og dessuten, når man tenker videre, hva vil det være smart å utvide objektivsamlingen med? Kanskje noe mer tele? Også et tilleggsspørmål helt på tampen: Batteriladeren som følger med 30d, er det en slik med "åttetallskabel" (figure 8, hva heter det på norsk?). Og fungerer laderen på både amerikansk og norsk nett? Det ble mange spørsmål det her. På forhånd takk 30D er er knallbra kamera. Har selv en 20D, og selv om jeg egentlig er nesten religiør Nikon mann fra gammelt av må jeg bare innrømme at Cannons DSLR range er aldeles utmerket. Gratulerer med et bra valg. (Om batterikapasiteten er like bra som på 20D kommer du til å bli mektig imponert - det er nesten det beste med 20D, selv om alt annet også er bra) Det er absolutt bra å begynne med et lysterkt normalobjektiv. Cannons egene er alle gode, men du kan jo vurdere Sigmas 30mm 1:1,4 også. Selv ville jeg nok ha valgt meg den, sammen med en 90 eller 100mm makro, og eventuelt supplert med en 18-250m zoom en gang i fremtiden for å bruke i de situasjonene du trenger en zoom som dekker det meste, og det er viktigere å ha både vidvinkel og tele, enn den ultimate bildekvaliteten. Når det gjelder lader tror jeg Canon har en del forskjellige modeller. Husker at når 20Den kom i hus så var den med lader for kun 110V i pakka, men tapet fast en 110/220V utgave på utsiden av kameraesken. Endret 31. desember 2007 av avo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå