x-ray-cat Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei. Det er en stund siden jeg kjøpte kamera til meg selv. Jeg har et Sony DSC V1. Faren min har spurt meg om å finne et greit og lite kompaktkamera som er enkelt å ta med seg. Hovedbruk er å ta innendørsbilder av interiør. Men er greit hvis det er et bra altmuligkamera. Det som har endret seg siden jeg kjøpte kamera, er at man under 3000 kr for kameraer med nok av piksler. Setter 3000 kr som pristak fordi at det sikkert er nok av modellen som dekker hans behov under dette. Spørsmålet er også gjerne hvor lavt man bør gå. Jeg tenker gjerne et typisk forbrukerkamera av merke Sony og Canon. Mest fordi at jeg er mest fan av dem. Har lett etter tester. Men finner ikke så nye tester. Og modellene begynner også kanskje å bli litt gamle. Men er greit hvis kameraet kommer bra ut i tester. Vet at de kjente merkene har både gode og mindre gode modeller. Det trenger heller ikke være ultrakompakt. Som f.eks. dette. Kan godt være noe lignende dette. Eller et billig slik som dette. Men er greit hvis det har gode menyer og er brukervennlig for en 57 år gammel mann. Fint hvis dere begrunner forslagene og evt. viser til tester. På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Fint hvis dere begrunner forslagene og evt. viser til tester.Jeg tror Fujifilm F40fd er perfekt til formålet. Tar meget gode bilder også på automatikk, og har bl.a. klassens beste egenskaper på høye ISO-verdier (gir bedre bilder innendørs i svak belysning). Siterer en av mange tester som sier omtrent det samme: The Fujifim F40fd is an impressive compact 8 megapixel digital camera with a 3x optical zoom lens and a large 2.5" display. The camera improves on the FinePix F30, by adding an 8 megapixel sensor, a new mode dial, a new zoom ring, and face detection focus. The camera is one of very few to include usable high ISO modes of ISO 1600 and ISO 2000, and noticably less noise than the competition at all ISO settings upto ISO 800 (The only other cameras offering similar performance are either Digital SLRs or other Fujifilm FinePix digital cameras!). It has excellent responsiveness and is designed to be able to take great photos in almost every situation. Eller som DCRP sier det: The bottom line is that the FinePix F40fd is a capable point-and-shoot camera, best suited to people who take low light photos and aren't planning on turning them into huge prints. It's not the fastest camera around, there are no manual controls, and the low ISO photos are a little grainy, but for those who aren't always shooting in bright outdoor light, a few tradeoffs are acceptable. Hvis du ikke vet at du (eller faren din) skal bruke det i helt spesielle omgivelser eller til spesielle formål, vil det mest sannsynlig være det beste kameraet til formålet - et enkelt kamera med gode bilder, særlig innendørs (sammenliknet med andre kompaktkameraer). Det er ikke minst, det har ikke mest vidvinkel, og det er ikke kjappest, men leverer jevnt over gode bilder, og er (som alle andre egentlig) meget enkelt i bruk. Prisen er også en del lavere enn du forespeilet, regner med at det ikke er en ulempe. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Skal vurdere det. Var innebilder som først og fremst gjorde at faren min fikk for seg å ha et kompaktkamera til tillegg til sitt analoge Canon EOS 300 speilrefleks. Men et kompaktkamera skal gjorde fungere fint overalt. Så det vil nok også bli brukt på portrett og utebilder også. Men utenom fujifilm, Canon, Sony og Ixus, er det andre produsenter av kompaktkamera man bør ta i betrakning? Er sikkert flere kamera til rundt 1000 kr som duger godt nok til hans bruk. Var bare 3000 kr som var høyt nok. Da jeg kjøpte mitt første kamera, Sony DSC P 9 rundt år 2002, kostet det jo rundt 8000 kr. For å finne samme typen kamera idag er jo spørsmålet mer om man bør se etter noe rundt 1000, 2000 eller 3000 kr. Og noen modeller har jo kanskje vært på markedet en stund. Er de nyeste mye bedre med tanke på ny teknologi enn dem som er på vei til å bli erstattet av nyere modeller i den samme serien? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Antall pixler holder i massevis i alle kamera på markedet i dag. Mitt første digitalkamera hadde 1.3 Mpix, og selv det holdt til 10x15-bilder med betydelig cropping. Det jeg ser på, er: - Minnekorttype: Min laptop har leser kun for SD/MMC, og annet enn det kjøper jeg ikke (sorry, Sony). Har ekstern minnekortleser som leser alle typer, men en dings mindre er fint... - Batteritype: Jeg foretrekker AA, av flere grunner: - Jeg har ladere og batterier liggende - Det er enkelt å bytte til kraftigere batterier når dette kommer på markedet - Når du går tom på tur, kjøper du bare et sett alkaliske på nærmeste butikk/kiosk, og du har 100+ bilder til - Mulighetene må passe til brukeren. Du kjøper ikke et kamera med masse manuelle muligheter til en som bare skal bruke AutoEverything. Prisen er som regel litt høyere dersom du skal ha manuelle muligheter, men ikke alltid så mye. - Kjent merke (de 4 store: Nikon, Canon, Pentax eller Olympus). Vet det finnes mye bra fra andre merker også, men har svært variert erfaring både med modeller fra FujiFilm og KonicaMinolta, så jeg tror kvaliteten er jevnere hos de store. Men det er mulig jeg tar feil her. Jeg kjøpte en CoolPix L14 til kona til jul. Har testet litt selv i romjulen, og må si jeg er imponert over brukervennligheten. I test i akam kom dette ut over middels, med toppscore på batterilevetid. Jeg må tillegge at menyene er intuitive og enkle, man får norsk meny, og kan også velge om menyen skal være tekst- eller ikonbasert. For 3000 får du selvsagt noe mye råere, men for en Bærums-10'er (=1000 kr) synes jeg dette var et godt kjøp for hennes bruk (hun synes PowerShot'en jeg bruker hadde for mange knapper ) Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 x-ray-cat ta en titt på en canon 950is http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3109 står powershot sd850, men ikke la deg lure, den kalles dette kun i nord-amerika. den er heller ikke så dyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå