Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor stor forkjell på alder er ok?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikkje kvifor det skulle være noko problem så lenge det er noko begge vil. Det finnes (med eit visst forbehald) ingen grensen for aldersforskjellar. Har to personar det fint i lag så la ikkje alderen være noko hindring.

 

Det kan være utfordrande, spesielt når begge er under 20, det er sikkert eit lettare forhold over 20 eller 30, men absolutt ikkje noko unormalt.

 

Flyttes til Samliv og relasjoner.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Foreldre er nok den største "hindringen", men det er jo uansett ikkje sånn at personar under 16 sam har sex driv og informerer halve bygda om det. Med mindre det er snakk om overgrep eller ufrivillig samleie er det ikkje noko grunn til å dra inn lovane.

 

Den er der for å beskytte folk, ikkje straffe dei for å ha sex for tidleg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
synst det er helt okey aldersforsjell! 3 år er ingenting.

 

men alt kommer litt ann på modenhet.

 

var selv 14 når eg vart ilag med mannen min på 20 år.

i dag er vi 21 å 27 :love:

 

Hadde jeg vært han da så tror jeg jeg hadde vært litt redd for å møte foreldrene dine den første tida :p

Lenke til kommentar

det med den seksuelle lavalder er tatt opp en mengde ganger før på forumet. jeg har laget stickyen når er en lovlig med hensyn til sex hvor dette er tatt opp.

 

når det gjelder aldersforskjellen det spørres om så er vel dette ikke noe særlig problem. nå er vel jeg endel eldre enn mange av de som har svart i denne tråden allerede men dess eldre enn blir dess mindre blir aldersforskjellen. jeg var for eksempel på date med ei som er 10 år yngre enn meg. selv om dette er i nedre alder for hva jeg går er ikke dette noe særlig problematisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes at litt aldersforskjell er greit, så lenge begge partene føler seg like av modenhet osv.

 

Det er helt umulig å bedømme, ved hjelp av to tall på en skjerm, om det er for stor aldersforskjell på dere. Jeg synes også at det kan være for stor "aldersforskjell" på to personer av lik alder. Da ikke på fødselsattesten, men inni hodet.

 

Altså, vil jeg si at hvordan dere tenker og oppfører dere har mye mer med om det "går" eller "ikke går".

 

Når det kommer til sex vil jeg påstå at det ligger et ansvar på den eldste parten i å ikke presse den yngste for mye. Men, om begge ønsker det og har lyst skal nok det gå fint.

 

Den seksuelle lavalder er til for å beskytte mindreårige mot voksne som vil utnytte dem. Det her står i Elevhefte: Om ungdom, samliv og seksualitet utgitt av Helsedepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet:

Seksualitet er og skal være noe fint og

godt, men for at sex skal oppleves som

positivt, er det avgjørende at det er selvbestemt

og ønsket! Det finnes mennesker

som bruker seksualiteten på negative måter

som kan være til skade for andre. Voldtekt eller andre former for seksuelle overgrep er forbudt ved

lov i Norge. Det er spesielt viktig å beskytte barn fra slike

overgrep (ofte kalt pedofili), og derfor har vi i Norge en seksuell

lavalder på 16 år. I praksis betyr dette at voksne som har

sex med barn under 16 år, kan bli straffet for det.

I straffelovens §196 står det også at:

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Jeg oppfordrer ikke til å ha sex, men jeg synes ikke dere skal la alderen være noen hindring hvis begge har veldig lyst.

 

Jeg er i et forhold med tre og et halvt års aldersforskjell, og vi er begge under 20. Det fungerer strålende, er i tredje måneden av forholdet nå (men er fortsatt jomfru om det spiller noen rolle).

 

Lykke til! :)

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Aldersforskjellen føles mindre jo eldre dere blir. Tre års forskjell kan være mye nå, men tenk når man er 72 og 75 år ;) Rart eksempel, men det er bare for å vise poenget.

Selvom det kan virke mye nå, blir det bedre etterhvert. Og hvis dere er begge modne, så tror jeg at dere vil klare det fint.

Rart med det, men hadde det vært motsatt (eldst jente) ville det vært rart.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_KC_*

15 og 18 er helt fint, folk som sier det er galt er den ytre konservative ving frontet av jomfruer og bibelbeltet.

 

Søsteren min var sammen med en på 20 når hu var 15, jeg var ikke spesielt happy over det men jeg visste jo at det ikke var noe vits å blande seg. Når hu var 22 ble hun sammen med en på 36, den var tyngre å svelge men ikke fordi aldersforskjellen var så stor men fordi han var en totalidiot. Men i alle situasjonene så var hu lykkelig der og da og om du og dama er lykkelig, hvorfor ikke?

 

- Kineti[c]harm

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ost_*

Dama 16, Jeg 19

 

Ble sammen når henne var 14, og jeg 17. Har til den dag syntes jeg burde finni meg noen på min egen alder jeg. Men somsagt, var henne veldig moden i hodet sitt. Ikke jeg :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...