ze5400 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Hei, I ett impulsivt øyeblikk har familien bestillt Canal Digital Family, etter å ha sletet med 3 kanaler i alle år. (Aka. ca. 1990 ) Etter å ha lest en del, fatter jeg såpass at parabolen må monteres på sydveggen, og vinkles 23 grader opp. Samt siktes 1 grad + antall grader fra nullpunkt. Greenwitch? Som med klokka? Uansett, det blir opp til montøren. Fins greneser på å stå ute i kulda om vinteren og skru og banne. Nuhvel, televisjonsapparatet og min fremtidige dreambox står en del meter fra der trygdetallerkenen kommer til å stå, om jeg ikke tar helt feil (correct me if I am) bruker slikt utstyr koaksikabler. Hvor kan man kjøpe slikt billig? Strekk ute ca. 3-2 meter. Inna ca 7-8 meter. Trådløst? Mulig? Fint om jeg får fart flygende fort, så jeg kan skaffe utstyr og legge kabel før montør kommer. Mvh. ze5400. Endret 30. desember 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 følger med i pakka Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 følger med i pakka Nok meter? Hater å mangle 1 meter kabel, har gjort det for mange ganger Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 yep, i min var det i alle fall overaskende mange meter (35-40) og sånn jeg forsto deg trengte du bare i underkant av 11 meter? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Takk for raskt svar! Håper jeg får like mye kabel da Lenke til kommentar
reiras Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Trodde Canal Digital instalerte parabolpakkene sine gratis (inntil kr 1000), jeg fikk tilbud om det for bare noen få mnd siden. Vil du bruke Dreamboksen bytter du bare etterpå. Med de kabellengdene du oppgir bør 10m være nok. Har du internett kan du gå inn på siden deres å sjekke. Limer inn dette fra siden deres da tilbudet går ut i morgen: Høstkampanje: Fri standard installasjon og fri etablering. Komplett parabolanlegg. Velg mellom Norgespakken, Family eller Entertain. Spar fra kroner 1798 på fri standard installasjon og fri etablering av parabol og en av våre populære digital-tv-pakker! Fri standard installasjon til en verdi av 1000 kroner følger med når du velger Norgespakken, Family eller Entertain. Fri etablering har en verdi på 798 kroner og samlet verdi blir til sammen 1.798 kroner. Fri installasjon forutsetter at du bor i et område som dekkes av godkjent installatør. I de tilfeller hvor dette ikke er mulig, dekker vi inntil 1000 kroner av installasjonskostnaden. Tilbud om fri installasjon varer til og med 31. desember 2007. Endret 30. desember 2007 av reiras Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Joda, vi valgte jo såklart fri installasjon. Men i villkårene sto det at det ikke inkluderte kabling Lenke til kommentar
reiras Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Har de fri standard installasjon så må jo kabel følge med, men den koster max 10 kr pr meter og det må en instalatør ha med i alle fall. Det kan være at de ikke borer mange huller og fester kabelen pent langs veggen. Men som de skriver dekker de inntil kr 1000. Eller forstår jeg godt at du ikke vil stå å mangle en meter. Det er bedre med den pølsa som er forlang. Endret 1. januar 2008 av reiras Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Då eg kjøpte tilsvarande abonnement på Elkjøp for to og ei halv veke sidan fekk eg ein stor pappkartong med parabol, veggfeste, skruar, klips, 2 stk quad LNB, 20(?) m. kabel og tuner. Skjønar forresten ikkje kvifor det var 2 LNBar i pakka, sidan det ikkje var noko sidematingsfeste på parabolen, men poenget er at det følgjer med det du har bruk for til å installere. Dessutan får ein fri installasjon dersom ein ikkje bur for langt frå butikken, elles må ein betale litt for køyring. Eg går ut for at ein evt. må betale dersom installatør treng ting som ikkje er i pappøskja, t.d. andre typar feste eller ekstra lang kabel. Skal du setje opp parabolen sjølv, er ikkje det så vanskeleg dersom du veit retninga. Thor satelittane ligg på ca 1 grad vest. For min del (Sunnfjord er ca 5 grader aust) må du då stille parabolen ca 6 grader vest. Dersom du brukar kompass må du legge til misvisning, men du finn omtrent retningen med å bruke ein almanakk og sjå kvar sola står når ho er i sør, og så stille inn parabolen eit lite hakk vestover. Hugs også at høgdevinkelen varierer etter kor langt nord du er. Dessutan må du vri LNBen litt mot klokka, alt dette er nemnt på heimesidene deira. Canal Digital dekoderen har ein pipetone som stig i frekvens når du treff satelitten, og då eg skulle setje han opp heldt eg han i handa ute på plenen til eg hadde funne satelitten. Dette tar litt tid med rolege bevegelsar, men når ein først har funne satelitten, så har ein retninga, og det vert då lettare å setje han opp. Dersom du får installatøren til å gjere jobben slepp du alt dette, men slik gjorde i alle fall eg det. EDIT: Ikkje vri LNBen mot venstre, men mot klokka. Endret 5. januar 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) EDIT: Med ein vanleg offset-parabol (LNBen står nede og ikkje i midten, dvs. offset) vil signalet komme på skrå nedover mot speilet (parabolen), og så bli spegla ned mot LNB. Offseten gjer at parabolen ikkje skal peike høgt opp mot himmelen. I Sogn og Fjordane vil parabolen vere omlag loddrett (ørlite granne nedover) ved rett høgdevinkel. Dersom ein lar han henge rett opp og ned frå handa med eiga tyngde vil det bli omlag rett høgdevinkel, og ved rolege bevegelsar sidelengs (og ørlite opp og ned) vil det ikkje vere så vanskeleg å finne satelitten. Ein annan metode for å finne omtrentleg retning er å sjå på parabolane i nabolaget. Legg også merke til at det må vere fri sikt (ikkje tre eller liknande i vegen for signalet) dersom ein skal fange opp satelitten. Endret 5. januar 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå