tomsi42 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg har også noen mål for årets fotografi-hobby (om ikke akkurat nyttårsforsetter): 1) Skaffe meg skjerm-kalibrator 2) Forbedre bildetagningen a. Bli flinkere til å se motiver b. Få til bedre komposisjoner c. Få rette horisonter d. Croppe mindre 3) Få til flere foto-safarier Tom Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Ok..om jeg må skyte inn ett forsett, så må det bli å ikke være så lat mht til sletting av bilder som burde vært i søppla. Harddiskplassen er for billig nå til dags... Endret 3. januar 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Ok..om jeg må skyte inn ett forsett, så må det bli å ikke være så lat mht til sletting av bilder som burde vært i søppla. Harddiskplassen er for billig nå til dags... Den glemte jeg. En annen jeg glemte, er at jeg skal være med på fotokonkurransen i år. Tom Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) dette har jeg også tenkt endel på. Men hvordan går du frem for å fange gode objekter? jeg har stor sans for å ta bilder av tiggere bl.a., og narkomane. Men må selvsagt få god kontakt. På en måte føler jeg at jeg misbruker dem, men jeg har prøvd å skildre at mange ser ned på dem. noe jeg avskyr over alt på denne jord. Dette er jeg helt enig med deg i, har den samme følelsen jeg også, kan liksom ikke bare gå bort, ta bilde og stikke, blir enda værre om man betaler for et bilde, da føler jeg at man betaler for og dokumentere/feste hans elendighet til minnebrikka, noe jeg syns blir feil. Jeg tror det handler om å være så diskret som mulig. Cartier Bresson pleide bl.a. å ha sort teip på sitt Leica for å unngå at folk la for mye merke til ham. Mener du ta bildet i "smug"? PS:En post veldig off topic, jeg vet det. Endret 3. januar 2008 av cmi Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 dette har jeg også tenkt endel på. Men hvordan går du frem for å fange gode objekter? jeg har stor sans for å ta bilder av tiggere bl.a., og narkomane. Men må selvsagt få god kontakt. På en måte føler jeg at jeg misbruker dem, men jeg har prøvd å skildre at mange ser ned på dem. noe jeg avskyr over alt på denne jord. Dette er jeg helt enig med deg i, har den samme følelsen jeg også, kan liksom ikke bare gå bort, ta bilde og stikke, blir enda værre om man betaler for et bilde, da føler jeg at man betaler for og dokumentere/feste hans elendighet til minnebrikka, noe jeg syns blir feil. jeg føler ikkje at det blir feil å gi han noe. Jeg gjør dette ofte. Ikkje alltid jeg tar bilde.. Jeg gir også røyk, kjøper en kopp kaffe, eller noe annet. Mest viktig er det å å gi respekt. Det er nummer 1, uansett hvem eg i alle fall skal prøve å ta bilde av. Jeg har ikkej tall på kor mange som behandlere tiggere og andre folk dårlig, og ser ned på disse. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Nei var ikke sånn jeg mente, og gi de noe er greit (Får en god følelse av og hjelpe), men syns ikke det blir riktig og gi de noe for også ha en baktanke, syns det blir feil på en måte Nok om dette, for mye OT Endret 3. januar 2008 av cmi Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Oh, noe å legge til. Jeg lover å jobbe så hardt med foto dette året at jeg i 2009 ikke en eneste gang skal komme i en situasjon der jeg må ta bilder mens jeg føler at jeg ikke strekker til som fotograf. Blir trolig brutt, men det hadde vært veldig fint å kunne oppnå en slik sikkerhet med verktøyet. Edit: I prinsipp, ja. Et bilde som tas i smug gir et helt annet uttrykk enn ett der motivet vet at han/hun blir fotografert. Poserte bilder liker jeg bare i studio, og ikke alltid der heller. Endret 4. januar 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Har en del nyttårsforsetter selv, hvor de aller fleste er temmelig konkrete. 1. Fotografere havørn, kongeørn og vandrefalk før året 2008 er over. (Og forøvrig også andre rovfugler, men disse tre er høyest prioritert). 2. Utnytte det utstyret jeg har til det fulle, og være fornøyd med det jeg har, uten å hele tiden måtte kjøpte bedre / nyere utstyr. 3. Være mer backup-bevisst og sikre alle bilder på en bedre måte enn jeg gjør nå. 4. Ta mye mer bilder, og ha kameraet med meg uansett hvor jeg går. 5. Tjene mer penger på fotograferingen. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg tror det handler om å være så diskret som mulig. Cartier Bresson pleide bl.a. å ha sort teip på sitt Leica for å unngå at folk la for mye merke til ham. Sikker på at det ikke var mer diskret i forhold til potensielle tyver? Endret 4. januar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg tror det handler om å være så diskret som mulig. Cartier Bresson pleide bl.a. å ha sort teip på sitt Leica for å unngå at folk la for mye merke til ham. Sikker på at det ikke var mer diskret i forhold til potensielle tyver? Det vil jo også være en fordel bakt inn i pakken. Men samtidig var Cartier-Bresson veldig forsiktig med bilder av seg selv, han ville ikke være et kjent ansikt, det sier vel kanskje også sitt om hans filosofi. Han var tross alt også på de stedene der ting skjedde, han var i Vietnam, han var der det skjedde, og han var akkurat der det skjedde (øyeblikksbilder tatt med et normalobjektiv gir ikke så god mulighet til å holde seg borte fra 'the action'). Jeg tror HCB i stor grad forsøkte å gjøre det han gjorde uten å bli lagt mye merke til. Jeg har aldri snakket med ham, så det kan hende jeg tar feil, men det er utvilsomt det inntrykket jeg har. Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) 2. Utnytte det utstyret jeg har til det fulle, og være fornøyd med det jeg har, uten å hele tiden måtte kjøpte bedre / nyere utstyr. Ja, ja, ja, jeg hater det der! Men hva skal man gjøre når man i tillegg er en utstyrsfetisjist og er altfor interessert i teknikk? Jeg har imidlertid tatt en pause nå (ikke fordi jeg har kommet til fornuft, men fordi jeg har funnet enda en dyr hobby å bruke pengene på). 4. Ta mye mer bilder, og ha kameraet med meg uansett hvor jeg går. Også noe jeg burde gjøre, i og med at jeg har utstyr til altfor mye penger, som jeg ikke bruker nok til å rettferdiggjøre prisen av det. Løftet jeg gav meg selv da jeg startet med speilreflekskamerafeberen (jeg visste at idet jeg gikk til innkjøp av hus, ble jeg sendt av gårde på en ustoppelig vei mot innkjøp av mer og dyrere ustyr), var at jeg skulle gjøre ett innkjøp, og se meg fornøyd med utstyret jeg valgte ut, som tross alt er mer enn bra nok! Akk. Endret 4. januar 2008 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Speik Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Mine fotoforsetter: 1. Ta meg minst 5 fjellturer eller turer ut i naturen med kamera og tripod. 2. Endelig få tatt det HDR-panoramaet bestående av 9 sammensmeltede bilder jeg har planlagt i flere måneder nå. (Location er kun en kilometer unna, men har enda ikke orket å gjort det!.) 3. Kjøpe inn Nikkor 50mm f/1.8 objektiv og Nikon SB-600 blits. 4. Ta portrett av Bruce Dickinson (true story! Iron Maiden er på Lerkendal i sommer og jeg har teleobjektiv ) Lenke til kommentar
mesto Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har ikke tenkt så mye over det, men har ca 1 år bak meg med relativt lite bruk av kameraet. Skal ihvertfall prøve å få nok landskapsbilder til en kalender for 2009. Samt forbedre meg på portretter. Som i bunn og grunn kan gjøres ved å ta mere bilder. Street photography er også interessant, men candid shots er vanskelig i Harstad ihvertfall. Mulig det blir Stavanger utpå våren, så øyner en mulighet der. Planlegger også å fikse en dedikert pc (gjerne laptop med ekstra LCD monitor) til foto og etterbehandling/printing. Skal prøve få tak i utstyr til å kalibrere skjermen slik at utskriften er lik fargeinnstillingene på skjermen. For portrettdelen ser jeg for meg å investere i et allsidig zoomobjektiv på 18-55 f2.8. Sigma har et snacksy et. En telezoomlinse står også på lista over investeringer. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg har som mål å få opp et godt backupsystem og bli bedre i photoshop. og få opp en portefølje! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Nyttårsforsettet mitt i 2007 var å lære meg nok om HTML og CSS til å mekke egen hjemmeside. Det var lettere sagt tenkt enn gjort. Var ikke i nærheten av det heller. I år blir det å prøve å utvide kunnskapen om portrettfoto, ta mer macro og landskapsbilder, og det største og viktigste, ta et bilde jeg er stolt over, et mål jeg har lengtet etter siden jeg startet med foto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå