Gå til innhold

Ka nyttårsforsetter har du innen foto?

Anbefalte innlegg

Ok. jeg legger hode på blokken, og sikter som vanlig høyt. Regner ikkje med å klare alle målene, men heller sette listen høyt, enn lavt.

1) Bli såplass flink på portrett at folk kommer å maser på meg om å bli tatt bilde av, enn at jeg må masse på alle andre.

2) Ta minst 6-10 sterke bilder (sterke bilder er f.eks folk som har alkoholproblemmer, sykdommer, er i vanskelige situasjoner)

3) Ta mest mulig konsertbilder som band vil bruke og like på nettsidene sine.

4) få minst et oppdrag betalt. 1 krone og oppover er en grei start.

Ka er dine mål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bli flinkere med mitt speilrefleks. I annen rekke, bli flinkere til å venne meg til andre merker og hus når jeg er nødt til å bruke dem.

2. Ta så mange bilder som mulig, tett linket til #1.

3. Prøve å få hobbyen min med street photography virkelig i gang. En del turer til Oslo og en tur til Balkan burde kunne gi et par fine motiver.

4. Selge bilder (med tekst), primært for pressebruk, og spare pengene jeg tjener slik at jeg kan utvide sortimentet av optikk og utstyr.

:)

Lenke til kommentar

3. Prøve å få hobbyen min med street photography virkelig i gang. En del turer til Oslo og en tur til Balkan burde kunne gi et par fine motiver.

dette har jeg også tenkt endel på. Men hvordan går du frem for å fange gode objekter? jeg har stor sans for å ta bilder av tiggere bl.a., og narkomane. Men må selvsagt få god kontakt. På en måte føler jeg at jeg misbruker dem, men jeg har prøvd å skildre at mange ser ned på dem. noe jeg avskyr over alt på denne jord.

Alle tips om street foto er veldig ønskelig, for det er et sykt spennende tema å jobbe med

Lenke til kommentar

kom på et punkt på listen, ide etter å tatt dette glimrende forumet i bruk. Ta bilder!!! OFTE!!! skal prøve å ta et daglig. :-)

Samtidig skal eg prøve å huske på at et godt bilde, er mer verdt enn 100 dårlige :-) har gått litt amok, og knipset vilt. Men føler det er viktig for å lære seg ting.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

dette har jeg også tenkt endel på. Men hvordan går du frem for å fange gode objekter? jeg har stor sans for å ta bilder av tiggere bl.a., og narkomane. Men må selvsagt få god kontakt. På en måte føler jeg at jeg misbruker dem, men jeg har prøvd å skildre at mange ser ned på dem. noe jeg avskyr over alt på denne jord.

Alle tips om street foto er veldig ønskelig, for det er et sykt spennende tema å jobbe med

Jeg tror det handler om å være så diskret som mulig. Cartier Bresson pleide bl.a. å ha sort teip på sitt Leica for å unngå at folk la for mye merke til ham.

Og til syvende og sist handler det i mine øyne om flaks, om tilfeldigheter.

God eksponering og komposisjon er ikke alltid tilfeldig, men motivene er det. Ett sekund for sent, og du mister det øyeblikket. Ett sekund for tidlig, du snur deg når øyeblikket skjer. Det gatefoto for min del handler om er å fange et øyeblikk der andre ikke legger merke til noe som helst. Mannen som sitter ensom på en kafe, damen som løper for å nå bussen, parret som krangler, alt dette vi ser rundt oss hver eneste dag men likevel ikke enser mer enn vi enser at melken vi drikker til frokost er en dag for gammel.

Men jeg forstår godt at du føler du misbruker motivene. Jeg føler det jeg også. Men så lenge du gjør dette for deg selv, og for kunsten, syns jeg etter en del ettertanke at det er greit. Opinions may differ.

Lenke til kommentar

Konkrete mål:

1. Produsere en utskrift (noen bedre forslag til betegnelse av et papir med et bilde på den ene siden? Print er og blir engelsk, landeplagen "bilde" er litt vel upresis, ord som "et trykk" høres passe selvstendig/usammensatt ut, men er kanskje misvisende, "forstørrelse" blir på mange måter feil..) jeg er fornøyd med. Nøytrale (eller planlagt tonede) gråtoner, god holdbarhet, god skarphet, god tonalitet. Blir ofte spurt om utskrifter, men vegrer meg litt for å levere resultatet fra en litt sliten Canon i560. Er på et tidlig stadie av innkjøpsundersøkelser, og kan vel neppe trå feil med en Epson R800 foreløpig (Greit at det er muligheter for produksjon av sorthvitt ved bruk av bare sort blekk hvis snøballen begynner å rulle).

2. Finne en endelig løsning på organisering, sortering og katalogisering av digitale og analoge negativer, ta bedre vare på de analoge. Ingen vits i å ta byrden med å katalogisere hele produksjonen hittil først, bare jeg kommer i gang med et system jeg kan holde gående.

3. Starte med en holdbar form for regelmessig backup. (mistet en 500gb ekstern harddisk i gulvet i vår som ble mekanisk defekt. heldigvis fikk jeg gjenopprettet omtrent 90% av bildene fra andre kilder, men alt fra Bylarm (minst 5 konserter) og julebildene fra 06 vandret heden)

4. Fortsette å holde fokus på å få mest mulig ut av utstyret jeg har (i år har jeg bare kjøpt to objektiver, en 35mm til rammesøkeren fordi jeg ikke hadde noen og en kompakt og moderne 50mm for å ha et objektiv av høy optisk og mekanisk kvalitet som kan gjøre 90% av jobben og stå på kamera 97% av tiden). Godt fornøyd med dette så langt. (Hvis 7D-en dør eller forulykker vil nok en normalzoom følge med på kjøpet av ny DSLR, men ellers skal jeg holde meg i skinnet.)

Abstrakte/progressive mål:

1. Fortsette å trene opp knipserefleksen. Spesielt i gatefotosituasjoner er det ofte jeg nøler litt for lenge slik at jeg går glipp av det avgjørende øyeblikket. Nå har jeg etterhvert et rimelig godt øye, det er bare de små ekstra millisekundene som ødelegger. Fokus og eksponering sitter nå mer eller mindre slik de skal (de nærmer seg "det er menneskelig å feile-nivå).

2. Bli flinkere med enklere og mer effektive billeduttrykk.

Kort oppsummert - fokusere på kvalitet fremfor kvantitet, siden sistnevnte er tilfredstillende som den er.

Lykke til folkens!

Lenke til kommentar

Stiller enkle mål til neste år.

Backuprutinene er på plass. 2*500 GB i speiling i et eksternt kabinett, eSATA. Benyttes også til windowsprofil og video.

Ellers blir de konkrete målene at jeg skal bli mer flitting å bruke det utstyret jeg har. Siste 6mnd har det vært veldig stille på fotofronten og utstyret ligger nærmest og støver ned.

Håper jeg får begynt å prøve meg på foto av mennesker, portrett o.l.

Lenke til kommentar

Da lover jeg deg at du vil oppdage to store sannheter i løpet av året 2008:

1) Dette er utrolig gøy, og det er bare tåper som ikke forstår hvorfor du trenger boliglån for innkjøp av fotoutstyr?!

2) Det er utrolig mørkt over alt.

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Ingen forsetter for i år, bare tenke med fryd tilbake til 'forsettet' for 2006 - nemdlig å gå 100% over til RAW. De første 2.5 årene jeg fotograferte med dSLR gikk det i JPG. Idioten meg.

Ellers vil jeg bare anbefale alle om å følge f.eks stoners råd/forsett angående backup

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...