HansU Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Hei, jeg går på Studiespesialiserende (almen) 1. år, neste år skal jeg velge valgfag for 2. klasse, men jeg lurer på hvilke jeg må velge for å få spesiel studiekompetanse? MVH Endret 30. desember 2007 av HansU Lenke til kommentar
Elij Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hva mener du med "spesiel studiekompetanse"? At du kan studere hva som helst videre? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Mener du generell studiekompetanse, studiespesialisering eller mener du 'spesiell studiekompetanse' som i f.eks inntakskravene til ingeniørstudier når du skal søke høyere utdanning? Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Han skriver jo spesiell studiekompetanse så det kommer vel ganske klart frem. R-matte vet jeg er nødvendig, det samme er fysikk. Er usikker på om du trenger mer enn de to fagene, muligens kjemi. Endret 31. desember 2007 av kimmern123 Lenke til kommentar
HansU Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Generell studiekompetanse får man stort sett overalt med litt påbygging ol. Men for å få spessiel studiekompetanse må man velge noen spessiele fag, det jeg lurte på var hvilken dette var! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 du trenger ikke kjemi, men du må ha den vanskligste fysikken, og R-matte... og så trenger du sikkert noen andre selvfølgelige fag (som norsk osv.) Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hvis du kikker på hjemmesidene til forskjellige høyskoler, så ser du fort hva du trenger av spesiell studiekompetanse på de aktuelle linjene. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 ting jeg har lurt mye på innen dette med "høy" kompetanse innen skole: hvor viktig er sidemål, og hva kan man ikke gjøre hvis man ikke har sidemål? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 ting jeg har lurt mye på innen dette med "høy" kompetanse innen skole: hvor viktig er sidemål, og hva kan man ikke gjøre hvis man ikke har sidemål? Jeg har spesiell studiekompetanse via Forkurs for ingeniør, og der betyr nynorsk(som er mitt sidemål) ingenting. Vi hadde vel 10-12 timer med nynorskundervisning, men ingen eksamen i det. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Er det egentlig noe som heter "spesiell studiekompetanse"? Jeg husker jeg brukte det "i hermetegn" når jeg sa det, og brukte det bare for å påpeke forskjeller fra generell og sa det alltid som "spesiell studiekompetanse med matte og fysikk". Noen linjer krever at du har ekstra matte, noen krever fysikk, mange krever varierende grader av matte og fysikk og noen krever sikkert kjemi, biologi eller rettslære, så med mindre du vil ta et ekstra år videregående for å være "veldig spesiell" bør du nok først finne ut kravene på de høyere utdanningslinjene du ser som aktuelle. MX og FY har dog alltid vært gode valg. EDIT: Det ser ut som om det er et vanlig brukt begrep også fra offisielt hold, men som allerede nevnt flere ganger her i tråden er det mange ting som kvalifiserer som spesiellt. Her er et sitat fra vilbli.no: Spesiell studiekompetanse Visse studier krever spesiell studiekompetanse. Noen studier kan ha høyere karakterkrav enn 2, andre igjen kan ha krav om språkferdigheter, dokumenterte kunstneriske ferdigheter, praksis, opptaksprøve eller lignende. For opptak til en del studier stilles det krav om at du har valgt spesielle programfag på Vg2 og Vg3, vanligvis matematikk og andre realfag. Så ting som å f.eks ha en kunsterisk portefølje kalles tydeligvis også spesiell studiekompetanse. Endret 6. januar 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå