Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hvilke fag for spessiell studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ting jeg har lurt mye på innen dette med "høy" kompetanse innen skole: hvor viktig er sidemål, og hva kan man ikke gjøre hvis man ikke har sidemål?

Jeg har spesiell studiekompetanse via Forkurs for ingeniør, og der betyr nynorsk(som er mitt sidemål) ingenting. Vi hadde vel 10-12 timer med nynorskundervisning, men ingen eksamen i det.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe som heter "spesiell studiekompetanse"? Jeg husker jeg brukte det "i hermetegn" når jeg sa det, og brukte det bare for å påpeke forskjeller fra generell og sa det alltid som "spesiell studiekompetanse med matte og fysikk".

Noen linjer krever at du har ekstra matte, noen krever fysikk, mange krever varierende grader av matte og fysikk og noen krever sikkert kjemi, biologi eller rettslære, så med mindre du vil ta et ekstra år videregående for å være "veldig spesiell" bør du nok først finne ut kravene på de høyere utdanningslinjene du ser som aktuelle. MX og FY har dog alltid vært gode valg.

EDIT: Det ser ut som om det er et vanlig brukt begrep også fra offisielt hold, men som allerede nevnt flere ganger her i tråden er det mange ting som kvalifiserer som spesiellt. Her er et sitat fra vilbli.no:

Spesiell studiekompetanse

Visse studier krever spesiell studiekompetanse. Noen studier kan ha høyere karakterkrav enn 2, andre igjen kan ha krav om språkferdigheter, dokumenterte kunstneriske ferdigheter, praksis, opptaksprøve eller lignende. For opptak til en del studier stilles det krav om at du har valgt spesielle programfag på Vg2 og Vg3, vanligvis matematikk og andre realfag.

Så ting som å f.eks ha en kunsterisk portefølje kalles tydeligvis også spesiell studiekompetanse.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...